رئیس گروه آموزشی هنر ضمن اشاره بر اینکه رشته صنايع دستی_فرش در نظام جديد آموزشهای فنیوحرفهای، با رويكردی شايستهمحور طراحی شده است؛ عدم تبیین درست رویکردهای اصلی این رشته برای خانوادههای ایرانی را از عوامل اصلی بیرغبتی والدین برای تحصیل هنرجو در این رشته هنری عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بشری گلبخش؛ رئیس گروه آموزشی هنر ضمن اشاره بر اقدامات مؤثر رشته صنایع دستی ـ فرش در رفع گلوگاه تولید داخلی و تحقق رشد تولید، گفت: «رشته صنايع دستی ـ فرش در نظام جديد آموزشهای فنیوحرفهای، با رويكردی شايستهمحور طراحی شده است؛ به گونهای که برای هر واحد يادگيری، استاندارد عملكرد؛ كه تا پيش از اين در زمينه صنايع دستي موجود نبود، تدوين شده است. صنايع دستی هر كشور، نمادی از فرهنگ و هويت آن بهشمار میرود و بديهی است از حساسيت بالایی برخوردار باشد. از طرفی؛ تدوين استاندارد برای هر يک از حِرَف و مشاغل اين حوزه كه از فراوانی بسياری نيز برخوردار هستند، امری پيچيده و دشوار بود كه به همت كارشناسان خبره و متخصصين حرفهای صنايع دستی و به ويژه فرش، با صرف زمان بسياری انجام شد.»
وی ادامه داد: «اين مسئله كه كارفرمايان و متخصصين حرفهای دنيای كار در تهيه و تدوين استاندارد عملكرد مشاركت داشتند؛ منجر به توجه بیشتر استانداردها در بازار كار شد. فارغالتحصيلان این رشته نيز كه با رويكرد شايستگی آموزش میبينند، در روند توليد و توسعه هر چه بيشتر آن، بينش عميقتری يافته و هدفمند عمل میكنند.»
رئیس گروه آموزشی هنر در خصوص مزیت آشنایی دانشآموزان با این رشته هنری بیان کرد: «از آنجا که برنامهريزی درسی در نظام جديد آموزشهای فنیوحرفهای، با تحليل در دنيای كار آغاز شد؛ آشنایی هنرجویان با رويكرد جديد اين رشته، امری ضروری است. آنها بايد بدانند كه توجهات زيست محيطی، شايستگیهای غيرفنی و در هم تنيدگی دانش، مهارت و نگرش كه بر كل محتوای آموزشی نظام جديد سايه افكنده، موجب ارتقای بازار كار و صلاحيت افراد در مشاغل میشود. امروزه بازار واقعی كار، به دنبال افراد دارای صلاحيت است که شايستگيهای نامبرده شده را در حرفه خود كسب كرده باشند. دانستن اين نكته بر علاقمندی و توجه بيشتر در يادگيري آموزشهای مربوطه تأثير فراوان و مستقيمی دارد.»
گلبخش در این راستا افزود: «افراد آموزش دیده با اين رويكرد، از اعتماد به نفس بالاتری در حوزه اشتغال برخوردار میشوند. افزودن كتابی به نام «همراه هنرجو» در اين نظام آموزشی، كه كاملاً در كشور بی سابقه است؛ از ديگر نقاط عطف اين رويكرد است كه والدين گرامی هيچگونه اطلاعی از آن ندارند و نمیدانند كه اين كتاب میتواند حتی در جلسات آزمون و سنجش دورهای و يا پايانی همراه هنرجو باشد.»
گلبخش در خصوص عدم آگاهی و شناخت خانوادهها نسبت به این رشته خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه رويكرد شايستگی برای خانوادهها به وضوح تبيين نشده است؛ آنها نسبت به تفاوت تعريف حرفه، شغل و تمايز اين دو، آگاهی ندارند و از آنجا که تفاوتهای اساسی آموزشی در نظام جديد فنیوحرفهای با نظام قديم به خوبی برای والدین آموزش دیده در نظام قديم شفافسازی نشده؛ همان تصور گذشته را در رابطه با رشتهها دارند. از اینرو ضمن اینکه دستاوردها و ویژگیهای آموزشهای فنیوحرفهای در نظام جديد، متأثر از بازار و نيازهای امروز آن است، میبایست ويژگیها و تفاوتهای مشاغل رشته صنايع دستی ـ فرش، برای والدين در هفته مشاغل، تبیین شود.»
وی در رابطه با وضعیت شغلی فارغالتحصيلان این رشته اذعان کرد: «فارغالتحصيلان رشته صنايع دستی ـ فرش، میتوانند در مشاغلی چون؛ نقشهكشی دستی فرش، نقشهكشی رايانهای فرش، برشكاری و تثبيتكاری نقشه فرش، چله دوانی، چلهكشی، نصب دار، بافندگی انواع گليم، بافندگی انواع جاجيم، بافندگی زيلو، بافندگی قالی به روش متقارن و نامتقارن، پرداخت كاری فرش دستی و دستگاهی، سرويسكاری فرش، شيرازهدوزی فرش، ريشهزنی فرش، لكهگيری فرش، داركشی فرش، شستشوی فرش، كيفيتسنجی مواد اوليه فرش، كيفيت سنجی ابزار و تجهيزات فرش، ارزيابی فرش، بازاريابی فرش به راحتی مشغول به كار شده و كسب درآمد كنند.»
بشری گلبخش در خصوص آمار شاغلان رشته هنری صنایع دستی، تصریح کرد: «اين آمار بايستی از مركز آمار ايران گرفته شود كه متأسفانه در حال حاضر در دست نيست، ولی به صورت پراكنده با اظهار هنرآموزان اين رشته، از همان سال اول يعنی پايه دهم؛ هنرجويان در بازار كار سفارش نقشهكشی از توليدكنندگان فرش میگيرند و با گليمهای خود، محصولات گوناگون چنته و پاف توليد كرده و به فروش میرسانند و از آنجا که محصولات توليدی آنها دارای ارزش افزوده بالايی است، همزمان با تحصيل نسبت به ويژگیها و چالشهای بازار كار نيز شناخت پیدا میکنند و به همين ترتيب در سالهای بعد با فراگيری شايستگیهای ديگر بر مشاغل آنها افزوده میشود.»
وی در خصوص اقدامات عملیاتی برای جذاب کردن کتب درسی رشتههای هنری افزود: «كتابهای درسی در نظام جديد، بر پايه فعاليت استوار است و با توجه به در هم تنيدگی دانش، مهارت و نگرش از حيث محتوای نوشتاری دارای تنوع گوناگونی است. از سوی ديگر استفاده از تصاوير جديد و مرتبط با متن، جداول، نمودارها و تمرینات عملی ـ تركيبی، هماهنگی و زيبایی خارقالعادهای را به وجود آورده است و ارائه متنوع فعاليتها از جمله كارهای گروهی؛ شامل انجام فعاليت، پژوهش، مطالعه، كارميدانی و ارائه جذابيت محتوا را برای هنرجويان دو چندان كرده است. علاوه بر این، استفاده از اطلاعات و فناوریهای روز، در جای جای كتابهای درسی نيز، يكی ديگر از عوامل غنیسازی و علاقمندسازی مخاطبان ويژه اين مقطع سنی، به شمار می رود.»
رئیس گروه آموزشی هنر در پایان در پاسخ به سؤال چگونگی نمود هويت ايرانی و كارگر ايرانی در كتابهای درسی رشته هنر، افزود: «رشته صنايع دستی و فرش از صنايع دستی بومی و ويژه ايران به شمار میرود، که توليدات هر منطقه در كشور از ويژگیهای خاص در نقش، طرح، رنگ، جنس، ابعاد و نوع محصولات؛ قالی، گليم و جاجیم برخوردار بوده كه نشانگر هویت ملی است و به عبارتی دیگر، فرش ايرانی در سراسر جهان منحصر به فرد و شناخته شده است. همچنين فرآيند توليد و روشهای بافت، منحصر به مناطق كشور است كه همين موارد نيز در تمام كتب درسی اين رشته آموزش داده میشود. بنابراين؛ کلیه كتابهای اين رشته، گويای هويت ايرانی و نقشآفرينی كارگران ماهر و زبر دست را به خوبی در به نمايش گذاشتن شايستگیهای فنی و غيرفنی حوزه صنايع دستی و فرش را نشان میدهد.
انتهای پیام