در جلسهای در خصوص عدالت آموزشی و بازماندگان از تحصیل با حضور معاون اول رئیس جمهور موضوعات/مسئله بازجذب ۲۶ هزار دانشآموز به نظام آموزشی در دوران پساكرونا، احيای هزينه اياب و ذهاب دانشآموزان و سرانه مدارس در دولت سيزدهم، آمادهسازي لایحه تقویت مدارس مطرح شد؛
به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي معاون اول رئیس جمهور در جلسهای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل، کم توجهی به آموزش و پرورش را کم توجهی و ضربه به آینده کشور دانست و ضمن تأكيد بر اين مهم كه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید طبق زمانبندی عملیاتی شود تصریح کرد: اجرای عملیاتی و زمانبندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گامی مهم و اساسی در کاهش و یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانشآموزان در حال ترک تحصیل است.
دکتر محمد مخبر در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکدهها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، افزود: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان میشود که جبران نیروی تحصیلکرده امکانپذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامهریزی منظم و کمک اندیشکدهها و پژوهشکدههای مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.
وی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم، گامهای بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.
وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استانها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالشهای این استانها در حوزه آموزش و پرورش تأکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.
دکتر مخبر با تأکید بر ضرورت مهارتآموزی در دوره دانشآموزی گفت: باید برای عقب ماندگی مهارتی دانشآموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.
معاون اول رئیس جمهور اهميت تقویت هنرستانها را خاطرنشان ساخت و تأکید کرد: اگر یک دانشآموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی شود، میتوان به تکرار چرخه فقر و ریشه کنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد. بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش توجه به هنرستانها را بار دیگر در رأس برنامههای خود قرار دهد.
دكتر مخبر افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش میتواند برخی اشتباهات گذشته در خصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابجایی دانشآموزان را جبران کند.
دكتر مخبر همچنين با تأكيد بر ضرورت و اهميت طرح اداره مدارس به صورت هيأت امنايی و مدرسهياری و مدرسهداری خيرين مدرسهساز در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در كنار اين اقدامات بايد وزارت آموزش و پرورش طرح ارزيابی تحصيلی بدون امتحان را بررسی و تدوين کند.
در این نشست، وزیر آموزش و پرورش از اولویت آموزش و پرورش در برنامههای دولت خبر داد و افزود: لایحهای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آمادهسازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیتهای مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانشآموزان مناطق محروم استفاده شود.
انتهاي پيام