جلسه اعتبارسنجی هویت دورههای تحصیلی و شایستگیهای پایه به میزبانی دفتر تألیف کتابهای نظری و ابتدایی با حضور کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف کتابهای نظری در ابتداي اين نشست ضمن اشاره به توضیحات بیانیه هویت دورههای تحصیلی و موضوع جلسه بیان کرد: سند هویت باید قابل ارائه به تمام بخشهای آموزش و پرورش باشد.
در ادامه عیوضی معاون برنامهريزي دوره متوسطه دفتر تألیف کتابهای درسی در توضیح چگونگی ایده بیانیه هویت دوره گفت: واژه هویت یک واژه بین حوزهای است. پرداختن به هویت شاید آسان به نظر برسد ولی امری بسیار دشوار است و دشوار شمرده میشود. برای شناخت هویت باید از خود بپرسیم هویت چه چیز نیست تا بهتر دریابیم که هویت چه چیز است. وی در توضیح رسیدن به هویت با بررسی آنچه هویت نیست بیان کرد: هویت چیستی نیست، بلکه کیستی است. زمانی که هر موضوعی کیستی پیدا کند شخصیت پیدا میکند. هویت حاوی معناست که میتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. این معنا سبب میشود در منطقی موافق و همراه آن و یا مقابل آن قرار گیریم. عیوضی همچنین تفاوتی میان هویت دوره و هویت دانشآموزان و متربیان آنان اظهار کرد: هویت دورهها با هویت دانشآموزان و معلمان با هم در ارتباط است اما یکسان نیست. هویت دورهها همان هویت مدرسه است. مدارس عامل اصلی تعلیم و تربیت دانشآموزان هستند. تعلیم و تربیت باید هویت پیدا کند تا مورد تایید، پذیرش و احترام قرار گیرد. مؤلفین کتابهای درسی به عنوان کارشناسان تربیت جامع در این بیانیه در نظر گرفته شدهاند تا با بررسی تمام موارد به صورت کارشناسی به بررسی بیانیه هویت دوره بپردازند. در ادامه جلسه سؤالات اصلی و بنیادی در زمینه طرح بیانیه هویت دوره در اختیار کارشناسان حاضر در جلسه قرار گرفت. این سوالات که حول محور های: «چارچوب بیانیه دوره و مؤلفهها، مخاطبین بیانیه، گرایشها و ابعاد عاطفی و زیبایی شناختی و گرانیگاه و خصیصه هویتی دوره اول ابتدایی، مأموریت و کارکرد دوره، اهداف دورهها و شایستگیهای فراحوزهای، انسجام درونی و بیرونی بیانیه هویت دوره، اصول طراحی فرصتهای تربیت و یادگیری، اصول ارزشیابی، مؤلفههای اصول محیط یادگیری، اصول راهبردهای یاددهی و یادگیری، تربیت پایه و پرورش عاطفی_فکری» طراحی شده و در ۴ گروه مورد بررسی قرار گرفت.
انتهاي پيام