نشست بررسي آسیبهای سیاستگذاری اردوی مدرسهای در مدارس متوسطه اول برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، نشست بررسي آسیبهای سیاستگذاری اردوی مدرسهای در مدارس متوسطه اول به همت پژوهشکده راهبردی تعلیموتربیت در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با حضور كارشناسان و صاحبنظران اين حوزه برگزار شد.
در ابتداي اين نشست معصومه صمدي سرپرست پژوهشكده تعليم و تربيت ضمن بيان اين مطلب كه تعميقبخشي به امر تربيت، تكليفي است كه از سوي آموزش و پرورش بر عهده پژوهشگاه نهاده شده است گفت: هدف از برگزاري اين نشست تعميقبخشي به امر تربيت و برنامهريزي در اين راستا بر اساس سند تحول، سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري و نقشه جامع علمي كشور است.
معصومه صمدي به تبيين ابعاد اين تعميق پرداخت و ادامه داد: بخشي از اين تعميق بر عهده آموزش است كه متوليان خاص خود را دارد. بُعد ديگر تعميقبخشي، بر عهده تربيت است كه معاونت پرورشي مسئوليت آن را بر دوش دارد. يكي از فاكتورهايي كه ميتواند در راستاي تعميقبخشي به امر تربيت كمك شاياني كند، موضوع جامعنگري در امر تعليم و تربيت، جانبخشي به فعاليتهاي فوق برنامه و جامعيتبخشي به اردوهاي دانشآموزي ميباشد.
صمدي يكي از نيازهايي كه معاونت پژوهشي به پژوهشگاه اعلام نمود را موضوع تعميقبخشي اردوهاي دانشآموزي معرفي كرد و افزود: پژوهشگاه بر آن شد كه ضمن دعوت از كارشناساني كه تجارب عملي داشتند از تجربيات آنها در راستاي شناسايي آسيبهاي اردوهاي دانشآموزي بهره ببرد تا معاونت پرورشي بتواند در آيندهاي نزديك با نقشهاي روشن و قابل وصول برنامه اردوهاي دانشآموزي را برنامهريزي و رصد نموده تا به وسيله آن خروجيهاي مورد انتظار را كسب كند.
دكتر صمدي آموزش بدون تربيت را امري بي نتيجه اعلام نمود و افزود: آموزش هرچقدر تلاش كند، اگر امر تربيت در كنار آن نباشد، تعليم يك بُعدي بهوجود ميآيد كه تنها با يك بال رو به جلو حركت ميكند كه همان بال هم مسئله كنكور و ورود به دانشگاه است كه خود كنكور يكي از بزرگترين معضلات و آسيبهاي نظام تعليم و تربيت است كه موانع جدي در مسير نشاط و پويايي دانشآموزان و اميد آنان نسبت به آينده، ايجاد كرده است.
در ادامه آتيه عبدمولايي كارشناس پژوهشي تعليم و تربيت اسلامي پژوهشكده تعليم و تربيت با ذكر اين نكته كه اميدوار است اين نشست خروجي خوبي براي معاونت پرورشي داشته باشد گفت: اردوهاي دانشآموزي دغدغه جدي من است اما متأسفانه امر تربيت مورد غفلت واقع شده است و به صورت جدي مورد توجه مسئولين تصميم گيرنده نيست.
عبدمولايي در ادامه به بيان اهداف آسيبشناسي انواع اردوهاي مدرسهاي در مدارس اول متوسطه پرداخت و گفت: شناسايي حدود و ثغور اردوهاي مدرسهاي متناسب با اهداف دورههاي تحصيلي نظام تعليموتربيت رسمي و عمومي، شناسايي آسيبهاي اردوهاي مدرسهاي در مدارس اول متوسطه در چهار حوزه سياستگذاري، برنامهريزي و اجرا، نظارت و ارزشيابي، شناسايي علل آسيبزاي اردوهاي مدرسهاي، شناسايي راهكارها در مواجهه با آسيبهاي اردوهاي مدرسهاي كه آن هم در چهار حوزه سياستگذاري، برنامهريزي، اجرا و نظارت و ارزشيابي طبقهبندي ميشود، از جمله اهداف اين آسيبشناسي است.
دكتر عبدمولايي ادامه داد: امروز مهمترين هدف آموزش و پرورش، مشاركتپذير نمودن دانشآموزان است و يكي از نقاطي كه اين هدف محقق ميشود مسائل اردويي است. يكي از اهداف مهم سند آموزش و پرورش، تربيت و كار گروهي است كه همه اينها در فعاليتي به نام اردو اتفاق ميافتد و براي آسيبشناسي و رسيدن به همه اين اهداف، نياز به درك اهميت اردو است.
در ادامه علي عراقي رييس اردوگاه بينالمللي شهيد باهنر گفت: آموزش خود به خود فرايندي است كه منتج به تربيت ميشود و في نفسه مادامي كه به تربيت منتج نشود، هيچ است. سند هم، همه تربيت است اما آنچه در آموزش و پرورش ميبينيم متأسفانه همگي توجه به آموزش است.
عراقي افزود تربيت شقوق علمي، فرهنگي و سياسي متنوعي دارد. سند(تحول) هم سراسر تربيت است اما در مقام عمل، در آموزش و پرورش تربيت هيچ است و وقتي ميبينيم همه ملاكها در تشويقيها، قبولي و نمرات بالا است و نوك پيكان، آموزش است، به حقيقت اين مطلب پي ميبريم و البته قابل پيشبيني و طبيعي است، زيرا هيچ سنجه و معياري براي تربيت قرار ندادهايم و همه معيارها آموزشي است.
در ادامه ساير كارشناسان و صاحبنظران به بيان نقطه نظرات پرداختند و گفتند: فهم ضرورت اردوهاي دانشآموزي موضوع بسيار حائز اهميتي است، نظير فهم ضرورت پرواز فرودگاهها كه حتي پيشبيني آسيبي همچون سقوط نيز منجر به تعطيلي آنها نميشود و پروازها كماكان ادامه دارد.
كارشناسان حاضر، در نظر گرفتن سه ركن خانواده، مدرسه و دانشآموز را از ضروريات سياستگذاري در حوزه اردوهاي دانشآموزي دانستند و افزودند: آسيبشناسي اردوها به قبل و بعد و حين اردو تفكيك ميشود و منطبق بودن اهداف آموزش و پرورش با اردوها ناظر به سند تحول بنيادين، ركن اساسي آسيبشناسي اردوها و سياستگذاريهاي آن است.
انتهاي پيام