جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:04
lead
flag

معلم، متن و محتواي زنده و منشاء تحول است

221
0

دوره‌هاي آموزشي معلمان مجری کتاب‌هاي درسی جدیدالتأليف آغاز شد.

اولين دوره آموزش معلمان مجری کتاب‌هاي درسی جدید پیام‌های آسمان پایه هفتم با حضور علي لطیفی معاون وزير و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سيد‌مهدي باقریان رئیس دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی و سرگروه‌های درسي پیام آسمان هفتم سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، دكتر لطیفی در ابتدای این نشست با اشاره به فراز و نشيب‌هاي توليد اين اثر، گفت: آن چيزي كه براي ما در سازمان مهم است، فارغ از ارزيابي برآيندي و نتيجه‌اي كه از حاصل كار كسب مي‌كنيم، فرايندي است كه طي مي‌شود. فرایندی که این اثر در آن تولید شد، انصافاً یکی از بهترین فرایندها در سازمان بود.

 فرايندي قابل اتكا و جامع‌نگر كه وقتي در كميسيون برنامه درسي شوراي عالي آموزش و پرورش مطرح شده بود، بسيار مورد تحسين قرار گرفته و فرايند خوبي ارزيابي شد. فرآيند مدنظر ما بدين معنا است كه در مرحله اول گفت‌وگوهاي خوبي نسبت به اصل چارچوب كتاب انجام شده است و در مرحله دوم، درس به درس بعد از هر نگارش، كتاب در يك شوراي برنامه‌ريزي مناسب و متقن بررسي شده و هم بر اساس فرايندي كه همكاران پيش‌بيني كردند و با كمك دبيرخانه، متن آن به تعدادي از مدارس و كلاس‌ها ارائه شد و بازخوردهايي دريافت نمود كه اين امر اتفاق بسيار مباركي است.

علي لطيفي ضمن بيان اين‌ موضوع كه جامع‌نگر بودن فرايند تأليف اين اثر به معناي پايان پژوهش و بسته شدن باب تغييرات آتي نيست، ادامه داد: البته، اينكه نتيجه مي‌تواند مورد نقد و بررسي قرار بگيرد موضوعي متفاوت از اين فرآيند مثبت است. بايد بپذيريم كار كتاب درسي و تأليف يك متن درسي، كار بسيار دشواري است. بيرون نشستن و صحبت كردن معمولاً كار ساده و راحتي است. صادقانه بگويم، سطح زحمات همكاران، گروه و دبيران محترم سراسر كشور در تأليف كتاب بسيار فراتر از آن چيزي است كه ما در خروجي مي‌بينيم.

البته نقدها و ارزيابي‌هايي كه نسبت به اثر هست در جاي خود باقي است و سازمان اين عزم را دارد كه تأليف و نشر آثار نو‌نگاشت در سطح كشوري تا جايي‌كه ممكن است بدون اجراي آزمايشي، نشر سراسري نداشته باشد تا تمام چالش‌ها و ابهامات حل شود.

معاون وزير در پاسخ به سؤالی که آیا همه مؤلفین، معلم هستند ادامه داد: ضروری است کسانی که ارزشیابی‌ها را طراحی می‌کنند معلم باشند، اما اینکه تمام مؤلفان، معلم باشند امر مطلوبي است اما ضروری نیست، زیرا قلم نوشتن اقتضائاتی دارد که نمی‌شود تألیف کتب درسی را به معلم منحصر کرد. اما قطعاً استفاده از تجارب معلم ضروری است.
علی لطیفی ضمن یادآوری این امر که پژوهش و تلاش در جهت ارتقای روز افزون متوقف نمی‌شود، گفت: کار در مرحله پژوهش قرار دارد. این کتاب سعی کرده است، ناظر به دشواری‌های شرایط آموزش، یا تربیت دینی در زمان حاضر و با در نظر گرفتن آن شرایط بومی که مخاطب درگیر است، این محتوا و متن را بیاورد اما کماکان امکان اصلاح و بهبود دارد. زیرا متن تنها بخشی از فرایند تربیتی است.

رئيس سازمان پژوهش در ادامه و در اثبات نقش بی‌بدیل معلم افزود: استاد درس معارف، خودش جزئی از متن و در واقع متن زنده است. احساس، فهم، دریافت و درکی که دانش‌آموز از معلم می‌گیرد، همه به استاد و معلم و نقش مهمی که او ایفا می‌کند، بر‌می‌گردد. محتوا فراموش می‌شود اما سلوک و روش استاد و اثر تربیتی او هرگز فراموش نخواهد شد و این مربی و معلم است که می‌تواند کاستی‌ها و نارسایی‌های محتوا را پوشش دهد.

هم‌زمان با اين دوره، آموزش معلمان كتاب جديد‌التأليف كار و فناوري پايه ششم نيز در حال انجام مي‌باشد.

 

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت