جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:06
lead
flag

سازمان پژوهش برای كل نظام فكری جنبه تربيتی دارد

73
0

هفدهمین نشست اندیشه‌ورزی با موضوع: «کتاب درسی؛ برای زندگی یا برای تخصص» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

دكتر علی لطيفي در ابتداي اين نشست ضمن خيرمقدم گفت: سازمان از قديمی‌ترين مجموعه‌هاي آموزش و پرورش است كه يكي از سنگين‌ترين مأموريت‌ها را بر عهده دارد. مأموريت‌هاي چهارگانه اين سازمان ابتدا در حوزه تدوين برنامه درسي و تعيين چارچوب محتوا بر اساس نظام آموزش و پرورش مي‌باشد كه از تأليف كتاب درسی بسيار مهم‌تر است. حوزه دوم، تدوين و توليد مواد و منابع آموزشي مي‌باشد كه بخشي از آن شامل كتاب‌هاي آموزشي نظير راهنماي معلم و بخش ديگر محتواي چند رسانه‌اي است كه تنها قسمتي از آن رمزينه‌هاي پاسخ سريع است و امروز بيش از 9000 هزار محتواي چند رسانه‌اي را در برمي‌گيرد. جشنواره فيلم رشد، جشنواره توليد محتواي الكترونيكي رشد، جشنواره كتاب رشد و جشنواره دوسالانه عكس در راستاي حمايت از تأمين، توليد و در دسترس قرار دادن منابع آموزشي برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به مجلات رشد افزود: توليد و انتشار بيش از سي جلد مجله رشد از ديگر اقدامات سازمان در جهت توليد منابع آموزشي است. محور سوم، فعاليت‌هاي پژوهشي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است كه زيرمجموعه سازمان قرار دارد. محور چهارم، فعاليت‌هاي سازمان، ساماندهي و استانداردسازي برنامه‌هاي مختلف سازمان است كه مرجع استانداردها البته با مشاركت كارشناسي مختلف است. فرآيندي كه در نظر گرفته شده است براي هرگونه كتاب و مواد آموزشي كه وارد مدرسه مي‌شود، اعتبارنامه ورود آن به مدرسه، از سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اخذ مي‌شود كه آمار قابل توجهي از كتاب را شامل مي‌شود. توليد محصولات نرم‌افزاري نيز در فرآيند اعتباربخشي مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرد.
معاون وزير ادامه داد: نقش سازمان پژوهش به صورت ملي و به كمك همكاران، نخبگان و دغدغه‌مندان تربيت، خروجي و نتيجه‌اي است كه منجر به ارتقاي نظام تعليم و تربيت كشور مي‌شود.
 در ادامه دكتر هادي صادقي معاون رئيس قوه قضاييه و رئيس مرکز توسعه حل اختلاف با بيان جايگاه ارزشمند سازمان پژوهش در ميان سازمان‌هاي علمي كشور گفت: اين سازمان مهم‌ترين سازماني‌ است كه براي كل نظام فكري جنبه تربيتي دارد. سازمان پژوهش در مقايسه حتي به نسبت دانشگاه‌ها در ميان تمام نهادها و سازمان‌هايي كه در كل نظام تربيتي ما فعاليت دارند، نقش فكري و اثرگذار دارد.
حجت‌الاسلام صادقي در ادامه به تشريح مفهوم عدالت آموزشي پرداخت و گفت: يكسان‌سازي استعدادها يكي از اشتباه‌ترين و ناعادلانه‌ترين شيوه‌هاي آموزشي‌ است و الزام استعدادها و علايق متنوع به خواندن و آموختن مطالب يكسان، شيوه اشتباهي است كه رسالت اصلاح و تغيير آن بر عهده سازمان پژوهش نهاده شده است كه قطعاً با مسير سخت و پرچالشي نيز مواجه خواهد شد. تمام نهادها و سازمان‌ها اگر واقعاً دغدغه پيشرفت اين كشور را دارند، شايسته است كه آن‌ها نيز به اين هدف بينديشند و تمام همكاري‌هاي لازم را به عمل آورند. 
معاون قوه قضاييه در اين نشست با بيان نكاتي درباره برآيندمحوري يا فرآيندمحوري خواستار تحول در نوع نگرش براي برنامه‌ريزي آموزشي در كشور شد و در اين زمينه به استماع نظرات مؤلفان و كارشناسان سازمان پرداخت.

گزارش تصویری

 

انتهای پیام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت