جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

ارائه يافته هاي طرح پژوهشي «ارزشيابي اجراي آزمايشي بسته آموزشي انگليسي در مدرسه: دانه» پايه هفتم-سياست چند تاليفي كتاب هاي درسي

77
0

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست ارائه يافته طرح پژوهشي «ارزشيابي اجراي آزمايشي بسته آموزشي انگليسي در مدرسه: دانه پايه هفتم ( سياست چند تاليفي كتاب هاي درسي»به صورت مجازي و حضوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.

در اين نشست در ابتدا مجري طرح  ويدا رحيمي نژاد يافته هاي حاصل از پژوهش را ارائه دادند و سپس اعضاي پنل كه شامل سيد ضياء تاج الدين (ناظر طرح)،  رضا خير آبادي، سيد بهنام علوي مقدم و رضا كلانتري به بحث و بررسي يافته ها و ارائه نظرات خود پرداختند و در نهايت دكتر حسني، مدير جلسه موارد مطرح شده را جمع بندي نمودند.

اين بسته در راستاي هدف عملياتي شماره 9 به «جلب مشاركت اركان سهيم و مؤثر و بخش عمومي و غيردولتي در تعليم و تربيت رسمي عمومي» اشاره‌شده و همچنين راهكار شماره 3-9 «توسعه مشاركت بخش‌های دولتي و غيردولتي در انجام امور مربوط به توليد، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشي در چارچوب سیاست‌های آموزش‌وپرورش با تأکید بر سیاست تولید بسته‌های آموزشی و سیاست چند تألیفی در کتاب‌های درسی» (سند تحول بنيادين، 1390، ص.29) تدوين شده و در سال 1401-1400 به صورت آزمايشي در شش استان تهران، اصفهان، ایلام، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و گلستان به مرحله اجرا درآمد. در هر استان يك مدرسه دخترانه و يك مدرسه پسرانه در نظر گرفته شد و  جمعاً 12 دبیر  به تدريس اين بسته پرداختند.

هدف اصلی این پژوهش ارزشيابي اجراي آزمايشي بسته آموزشي زبان انگليسي پایه هفتم «انگلیسی در مدرسه: دانه » در سال تحصيلي1401-1400 و شناخت نقاط قوت و ضعف بسته آموزشي از منظر فيزيك كتاب، آموزش حروف الفبا، ويژگي هاي يادگيرنده، سند برنامه درسي ملي (رويكرد ارتباطي و بافت فرهنگي-اجتماعي)، عناصر بصري بود. همچنين نقاط قوت و ضعف كتاب راهنماي معلم و دوره ضمن خدمت آشنايي با بسته آموزشي مذكور مورد بررسي قرار گرفت.

در نهايت مشخص گرديد كه بسته آموزشي تا حد زيادي گرامر محور بوده و به صورت سنتي اقدام به آموزش زبان انگليسي در پايه هفتم كرده است. اصول سازماندهي محتوا به صورت كامل رعايت نشده است و همچنين مولفان در آموزش مهارت ها به بافتمند بودن، معنا دار بودن، ارتباطي بودن كاملا وفادار نبوده اند و به مهارت هاي زباني به يكسان توجه نكرده اند به صورتي كه در ابتدا به ترتيب به مهارت خوانداري سپس نوشتاري، شنيداري توجه شده است و كمترين توجه به مهارت گفتاري شده است. مطالب اين بسته آموزشي از اعتبار علمي لازم برخوردار بوده و به ويژگي هاي آوايي در فايل صوتي توجه داشته است.

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت