با زهرا فاريابي آموزگار كار و فناوري پايه ششم از منطقه 4 تهران در اولين دوره آموزش معلمان مجری كتاب جديدالتأليف پيرامون ماموريت هاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به گفتوگو نشستيم.
** فرایندی که منتهی به تالیف این کتاب حاضر با عنوان کار و فناوری پایه ششم شد، را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ بايد عرض كنم در خصوص كتاب کار و فناوری براي دومين بار هست که کتاب تغيير ميكند. ما یك دوره در ابتدای سال کتاب را داشتیم کار و فناوری آمد دوباره کتاب عوض شد و با رویکرد دیگري وارد سيستم آموزشي شده است. به نظر من که اين كتاب برای دانشآموزان کارایی بهتری خواهد داشت و بیشتر دانش آموزان توجهشان به آن معطوف خواهد شد و بیشتر با آن ارتباط مي گيرند. نكته قابل توجه اين است كه هدف ما این است که دانش آموزان بتوانند مهارت لازم را پیدا کنند تا بتوانند از دستاوردهای علمی و مهارتهايشان در زندگی استفاده کنند . بنده خوشبین هستم ، هدف را دنبال ميکنم و من فکر میکنم با توجه به آن چيزي كه الان دراين دوره ارائه مي شود امیدوارم این اتفاق رقم بخورد.
** از نگاه شما، تا چه حد در جهت شناساندن رمزینهها موفق بودیم و معلمان چقدر ارتباط دارند؟ عليرغم رشد روزافزون محتواي رمزينهها فكر ميكنم متاسفانه بسياري از آموزگاران با این رمزینهها آشنا نيستند و شناخت كافي ندارند که جا دارد اطلاع رساني مناسبتر و گسترده تري انجام شود. نكته ديگري كه درباره رمزینهها مواجه شدم اينكه گاهي اوقات وارد رمزینه و سامانه مرتبط میشویم و با خطاهاي سامانه اي مواجه مي شويم يا محتوا بارگذاری نشده و یا محتوایی که ارائه شده بود بر اساس اهداف کتاب و اهدافی که دنبال و تدریس میکردیم نبود که بتواند به معلم کمک كند. و اين موضوع كه محتواي برخي رمزينهها فعال نشده است، موضوعي است كه بسياري از معلمان بابت آن شکایت دارند .
**شما چه پيشنهاداتي براي مرتفع نمودن مشكلاتي كه بر سر راه تحول در نظام آموزش و پرورش ما ميباشد، داريد؟ به نظر بنده اگر آموزش و پرورش ما از تئوری به سمت عملی و مهارت محور پیش برود بزرگترین تحول در سیستم آموزشی ما رخ خواهد داد.مثلا ما بتوانیم ریاضی یا درس اجتماعی را ، در زندگی آموزش بدهیم این میتواند بزرگترین تحول باشد. ببينيد همه ما این را میدانیم كه دانش آموزان 12 سال تحصيل مي كنند، دیپلم میگیرند اما در مرحله عمل کارایی ندارند. بنده فکر میکنم همه چيز به همان دوازده سال برميگردد. اگر در اين 12 سال و و از همان دوره ابتدایی همان بچه کلاس اول در بستر و زمينه اي مناسب مهارتها را به صورت عملی برايش ايجاد تجربه شود در آن صورت فقط معطوف به محفوظات ذهنی نمیشود که بعد از مدتی از ذهنش برود میخواهم خدمت شما بابت نمونه عرض کنم ریاضی پایه ششم ما یك موضوعی رو داریم موضوع سطح مساحت، خیلی از بچههاي ما مفهوم سطح رو نمیشناسند چیزی که بعدها از خانم و آقا کوچیک و بزرگ اندازهگیری سطح را اصلاً نمي دانند چيست. خب اگر این فقط در قالب محفوظات ذهنی یا حساب کتابهای کاغذی، عملي آموزش داده شود قطعا بهتر است .علاوه بر آن يك دليل ديگه برمیگرده به اینکه محتواها هم خیلی زیاد است و محتوا باید یه مقدار كم بشود تا من معلم بتوانم این را به صورت عملی با توجه به ساعات آموزشی که دارم انجام بدهم تا بتواند به صورت عملی یاد بگیرد. قطعاً در خانواده و بعدها بچه ها از کوچکي تا دیپلم که بگیرد میتواند به عنوان يك مهارت از آن استفاده بکند. چالش ما اين مطلب هست كه بچههای ما همه چیز را تئوری بلدند اما در مرحله عمل اصلا نمي دانند چگونه از آن مباحث تئوري استفاده کنند.
انتهاي پيام