جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:50
lead
flag

دنبال این نبودیم که مطلبی ما را خوشحال کند، بلكه جوياي نقدها بودیم

146
0

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با ژيلا انجم‌روز دبير پيام‌هاي آسمان پايه هفتم دوره متوسطه اول از استان كهگيلويه و بوير احمد شهرستان ياسوج در اولين دوره آموزش معلمان مجری كتاب جديد‌التأليف پيام‌هاي آسمان هفتم پيرامون مأموريت‌هاي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي به گفت‌وگو نشستيم.

** فرآيندي كه منتهي به تأليف اين كتاب شد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

قبل از اینکه این دوره بخواهد حضوری برگزار شود، ما این كتاب را از چهار استان شروع کردیم و در ادامه در ۲۱ استان در همه نوع مدارس، اعم از مدارس خاص، دولتی، روستایی و عشایر دبیر گذاشتیم و تدريس آزمايشي كرديم. به خودمان نیز اکتفا نکردیم و دانش‌آموزان را در امر بررسي درگیر کردیم كه از آنان بشنويم. گفتیم شاید دبیر بالاخره از زبان خود دانش‌آموز بشنود، یك چیز دیگراست. حتي گاهي به این فکر کردیم که با توجه به شرایط اگر که دبیر در اختیار دانش‌آموز نباشد و خودش بخواند، چه برداشتی خواهد داشت. ۱۰۷ دبیر در سراسر کشور در کنار ما بودند. گفتیم صداي دانش‌آموز و بازخورد آنها را برای ما بفرستند. بازخورد 470 دانش‌آموز که تمام مستنداتش موجود هست، به ما ارسال نمودند. هر هفته و پا به پای نیازهای جامعه و نیازهای دانش‌آموزان جلو می‌رفتیم تا آنها دخیل باشند تا مبادا پيش داوری شود و مي‌خواستيم ببینیم که خود دانش‌آموز واقعاً نظرش چیست و در نهايت بازخورد به گونه‌اي بود كه برخي دانش‌آموزان پايه هشتم می‌گفتند اي کاش این کتاب براي ما بود و چون ما اين كتاب را نخوانديم، از دست داديم. البته منظور من این نیست که کتاب قبلی بد باشد چرا که در دوره خودش خوب بود ولی برای دوره‌های جدید خير و حتی براي خود من اين فرايند جالب و لذت‌بخش بود و مي‌خواهم بگويم كه ببينيد چقدر براي اين كتاب زحمت كشيده شده است و مي‌توان گفت براي هر واژه و خط و صفحه و درسش كارشناسي صورت پذيرفته است.

** پس مي‌توان گفت به نوعي، ديده‌ها و شنيده‌ها و تجربه شما مؤيد صحبت‌های امروز دکتر لطیفی پيرامون فرآیند ريزبينانه و پر از دقت نظر و حساسيت در تأليف اين كتاب است؟

بله قطعاً. حقيقتاً فرایند اين كتاب پر از زحمت بود و حساسيت همكاران به حدي بود كه دنبال این نبودیم که مطلبی ما را خوشحال کند، بلكه جوياي نقدها بودیم.

** از نظر شما تحول در نظام آموزش و پرورش در گرو چه امري است؟

دبیر بسيار توانمند. وزارت‌خانه می‌تواند انگیزه بدهد به همکاران ما. چون همکاران ما توقع خیلی زيادي ندارند. چند عامل بسیار مهم است، یکی اینکه انگیزه دبیران ما را تقویت کنند مثلاً در همین دوره استان هرمزگان دیدم با چه شوق و ذوقی علاقمند و آماده حضور در اين دوره بودند اما متأسفانه با کم‌کاری‌هاي استان عليرغم پیگیری‌های زیاد معاون آموزششان، اين امر ميسر نشد. خب دبیر دلسرد می‌شود. مسئله مهم ديگر گزینش دبیرهای قرآن است. افراد زيادي غیرتخصصی هستند كه اشکال بزرگی که دارد اين است كه در دوره‌ها و کارگاه‌های ما شرکت نمی‌کنند كه البته قابل پيش‌بيني است، چرا كه مثلاً دبیر ریاضی يا دبیر علوم مي‌گويد برای چه بیايم مگر تخصص من است و طبيعي است وقتي فرد تعلق خاطر به موضوعي نداشته باشد خودش معضلی می‌شود در راستای تحقق اهداف دینی ما. البته مي‌شود اهرم مؤثري گذاشت نظير موظف نمودنشان جهت شركت در دوره‌ها و در کارگاه‌هاي ضمن خدمت، تا توجيه شوند و به اين دوستان متذكر شوند كه وقتی فلان مدرك دکترا يا چنان مهارت مهندسی داشته باشیم مادامي كه وجدان کاری نداشته باشیم كار ما مي‌لنگد.

**آيا دبيران ما ارتباط كافي با رمزینه‌ها دارند؟

 در مورد رمزينه‌ها واقعاً کارهاي خوبي انجام شده است. اما مشکلی که داريم را عدم استقبال كافي همكاران مي‌دانم كه البته اين موضوع به اطلاع‌رسانی برنمي‌گردد و به نظرم اطلاع‌رساني به اندازه كافي انجام شده، بلكه به اين دليل است كه اهمیت آن براي ايشان جا نیفتاده است. یک مسئله ديگر هم اینکه رمزینه‌ها به‌روز و مطابق علايق بچه‌ها شود.

**و نظر شما در مورد جايگاه رمزينه‌ها در مناطق عشایر كه شما تجربه مواجهه با ايشان را داشتيد، چيست؟

خب اگر بخواهم واقع‌بين باشم بايد بگويم كه عشاير امکاناتشان خيلي کمتر است و آنها به سختی از آن استفاده می‌کنند كه جا دارد براي آنها هم تمهيداتي انديشيده شود.

**و در پايان، كيفيت  اين دوره از نگاه شما؟

دوره فعلی حقيقتاً از اهمیت خاصی برخوردار است و از نگاه بنده برگزاري آن بسیار ضروری می‌باشد.

 

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت