دوره آموزش معلمان مجري كتاب درسي جديدالتأليف كار و فناوري پايه هفتم با حضور علي لطيفي معاون وزير و رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي و جمعي از سرگروهها و معلمان درس كاروفناوري سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي دكتر لطيفي در ابتداي اين نشست ضمن اشاره به پيشينه اين درس گفت: درس کار و فناوری یکی از درسهایی است که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی جزء دروس تحولی محسوب میشود که بعد از تصویب سند تحول و در جدول تغييرات دروس كه در دهه نود اتفاق افتاد، وارد برنامه درسي شد.
این درس بهصورت کلی از یک جهت هم برای دانشآموزان و حتي برای نظام آموزش و پرورش هم تجربه متفاوتی بود، بنده اين تجربه متفاوت را واقعاً مثبت ارزیابی میکنم. البته اگر بخواهم واقعبینانه عرض کنم، اين تجربه متفاوت و مثبت، به طور طبيعي مقداری از ناكامي را در بخشهايي بههمراه داشت اما در بسته جدید این درس سعی شده است که با در نظر داشتن تجربه پیشین و همچنين با توجه به تغییرات و تحولاتی که در چند سال اخير در جامعه اتفاق افتاده است تولید جدیدی انجام بشود تا یک گام نسبت به آنچه در وضعيت قبل بوده است به پيش برود، زیرا ما تجربه کتاب قبل را در دست داریم. آن تجربه به ما کمک میکند سعی کنیم حتیالامکان آنچه در دوره قبل، اعم از مسائل و مشکلاتی که ایجاد شده بود تکرار نشود و ما تغییراتی را شاهد بودیم كه به صورت طبیعی نیازمند آن بود که متناسب با این تغییرات، در بسته تربيت و يادگيري و كتاب درسي تحول ايجاد كنيم.
علي لطيفي در ادامه با ذكر دلايلي که نياز بيشتر كتاب كار و فناوري به تغييرات را اثبات ميكند، گفت: شايد در مورد بسياري از کتابها و موضوعات، تغییرات فرهنگی و اجتماعی در آنها به زودی به چشم نیاید اما کتاب کار و فناوری اينگونه نيست و تغييرات و تحولات آن به گونهای است که بیشتر به چشم میآيد. فناوريها در همين بازه زماني ده سال و كمتر از ده سال تحولات به شدت چشمگيري داشتهاند كه اين موضوع قطعاً ميطلبيد كه هم در محتواي كتاب و هم در نوع عرضه و ارائه اين كتاب يا به تعبير دقيقتر بسته آموزشي، تحولات جدي انجام بشود كه خود اين تحولات جدي به صورت تغييرات محتوايي است.
دكتر لطيفي با بيان نكاتي از محتواي اين كتاب ادامه داد: در اين بسته سعي شده است تا تمركز از متن مكتوب، حتيالامكان برداشته شود و محتواها به صورت متنوعتر و چندرسانهاي در اختيار دانشآموز و دبير قرار گيرد و خود اين مسئله نشاندهنده حساس بودن سازمان و همكاران ما در اين گروه به تحولات فناورانهاي است كه در اين زمينه بوده است. ما با توجه به تجربهاي كه داشتيم بايد به دنبال بهتر کردن وضعیت باشيم. بخشي از اين تجربه را از خلال تعامل با شما و دريافت تجربههاي ارزشمندتان كسب ميكنيم و زماني كه شما به استان بازميگرديد و كار را گسترش ميدهيد، گويي همكارانمان در گروه توليد بستههاي تربيت و يادگيري كار و فناوري را به سطح كشور گسترش ميدهيم تا محصول نهایی محصولی باشد که آمادگی آن را داشته باشد در سطح کشور اجرای موفقیتآمیز داشته باشد.
رييس سازمان پژوهش ضرورت و اهميت اجراي آزمایشی را نيز برشمرد و گفت: يكي از دلايلي كه اجراي آزمايشي براي سازمان اهميت زيادي دارد اين است كه در دهه نود و در دورهاي، در سازمان، تعداد قابل توجهي از کتابها بهدليل برخي محدودیتها بدون اجرای آزمايشي وارد اجرای سراسری شد و این کار لطمههایی به امر آموزش وارد ساخت و به همين دليل در دوره جدید تلاش و تأکید ما بر این است تا جایی که ممکن است از قانون و قاعده حرفهای اجراي آزمایشی تخطی نکنیم. اجرای آزمایشی برای آن است که چالشها و اشکالات كتاب در ملاحظات اجرا آشكار شود و نقش شما همکاران نقش مهمي در اين راستا است.
معاون وزير و رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، مسئله تجهیزات در درس كار و فناوري را نكته بسيار مهمي مطرح نمود و افزود: فکر میکنم همگی شما کاملاً این مسئله را لمس و درك کردهاید كه یکی از مهمترین نیازمندیهاي ما در آموزش حوزههاي مهارتی به دانشآموزان بحث تجهیز مدارس است و اميدواريم با پيگيري شايسته مطالبات، گشايش در اين امر اتفاق بيفتد.
دكتر لطيفي تعامل با معاونت متوسطه را یادآور شد و گفت: يكي از سیاستهای سازمان پژوهش اجرای آزمایشی این بسته و دیگر برنامهها، تعامل و ارتباطات حداکثری با معاونت متوسطه است، انسجام و هماهنگی در برنامهریزی و اجرا خصوصاً در برنامهریزی درسی و آموزشی به گونهاي است که شاید تفکیک و تمایز این دو بسیار مشکل باشد و قطعاً اين موضوع یکی از مهمترین سياستهاي سازمان پژوهش است.
انتهاي پيام