جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:51
lead
flag

تجهيز مدارس، مؤلفه مهمي در مسير تحول

248
0

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با شكيب پوررضايي آموزگار پايه ششم از استان كردستان شهرستان سنندج در اولين دوره آموزش معلمان مجری كتاب جديد‌التأليف كار و فناوري ششم پيرامون مأموريت‌هاي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي به گفت‌وگو نشستيم:

** كتاب جديدالتأليف كار و فناوري پايه ششم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

کتاب مذكور واقعاً تغییرات جالبی داشته است. تصاویر بيشتري در آن مشاهده مي‌شود، کارهای عملی خوبي دارد که دانش‌آموز می‌تواند با انجام دادن آن‌ها در آینده سهمی در پیشرفت کشورمان داشته باشد و رویکردی که کتاب کار و فناوری ششم داشته مثبت بوده است. تا اين لحظه و این چیزی که ما از کتاب دیدیم نشان می‌دهد که اگر اين كتاب درست اجرا شود و امکانات و تجهيزات کافی در مدارس وجود داشته باشه می‌تواند كاملاً موفق باشد و ما در درس کار و فناوری رشد ارزشمند داشته باشيم.

** تا چه اندازه رمزينه‌ها را مؤثر بر ارتقاي آموزش مي‌دانيد؟

رمزینه‌ها می‌تواند در امر یادگیری و آموزش تأثیر بسیار زیادی داشته باشد اما متأسفانه بین معلم‌ها کمی مغفول مانده و زیاد از آن استفاده نمی‌کنند. عليرغم محتواهاي خوب و مفيد رمزينه‌ها، گاهي مواردي هم بوده كه به دانش‌آموزان گفته‌ايم به فلان رمزينه و مطلب مراجعه كنند اما محتواي مربوطه اشكالاتي داشته كه به نظر بنده اين موضوع نظارت و بازبيني بيشتر را مي‌طلبد.

** و پيشنهاد شما در راستاي اين امر؟

 پيشنهاد دارم با روش‌هایی مثل دوره‌های ضمن خدمت اهميت آن‌ها را بيشتر به معلم‌ها بشناسانند تا بيشتر استفاده كنند. پيشنهاد ديگرم ساخت تيزرهايي در معرفي رمزينه‌ها مي‌باشد تا شاهد استفاده‌هاي بيشتر و مفيدتري از ظرفيت اين رمزينه‌ها باشيم.

 ** از نظر شما چه موضوعي مي‌تواند منجر به تحول سريعتر در نظام تعليم و تربيت شود؟

امروزه در تحقیقات روانشناسي كه البته رشته خودم نيز هست ثابت شده است که ما هر چقدر دست‌ورزی و كارهاي زندگي روزانه را به آموزش مرتبط كنيم و آموزش‌مان هر چه بيشتر، كارها و مهارت‌هاي زندگي روزمره را شامل بشود تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت تا سريعتر به آن تحول مدنظر نزديك شويم. در واقع همان تکالیف مهارت محور را در  کتاب‌هاي درسي‌مان بگنجانیم و در درس‌ها مسائلي را مطرح کنیم که نیاز به وسایل و ابزار داشته باشد. به عنوان مثال در مسائل آموزش ریاضی یکی از مراحل مهم و مراحل اولیه تدریس آن مرحله عینی است که دانش‌آموز بتواند دست‌ورزی را به صورت عيني با ابزار كار كند.

در واقع برای یادگیری درس این تغییر نگرش را ایجاد کنیم که از وسایل و ابزار روزمره برای درس‌هايی مثل ریاضی و علوم استفاده کنیم و دست‌ورزی و کارهای دستی را به محتواها و بسته‌هاي آموزشي‌مان اضافه كنيم و روي آنها مانور دهيم، فاصله ما از فضاي تئوري بيشتر شده و متعاقباً آموزش ما رنگ واقعي و ملموس‌تري به خودش مي‌گيرد و اين موضوع شايد بتواند به نوعي آغاز يك تحول مثبت باشد.

 

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت