اولين جلسه شوراي سياستگذاري همايش بينالمللي تعالي تعاملات خانواده و مدرسه: چالشهاي نوپديد و چشماندازها در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي دكتر علي لطيفي رييس سازمان پژوهش در اين نشست گفت: تعاملات خانواده و مدرسه و به ويژه آموزش خانواده و نقشآفريني خانواده در پيشبرد اهداف آموزش و پرورش مؤثر است.
معاون وزير افزود: ما اين همايش را صرفاً براي همايش نميخواهيم، چرا كه اينجا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است و به صورت دانشگاهي و علمي بايد اقدام كند به جهت اينكه اين همايشها در واقع پروژههايي براي تصميمگيري در سطح وزارت خانه است.
علي لطيفي ادامه داد: برگزاري پيشنشستهاي منطقهاي و استاني خوب بوده و پرسشها و چالشهاي جدي ما را مشخص ميکند.
دكتر لطيفي ضمن بيان ضروت اين همايش افزود: براي موضوعاتي كه آموزش آن براي خانوادهها اولويت دارد ميتوان حمايت بيشتري از دستگاهها گرفت. همايش قطعهاي از مجموعه بزرگي است كه ميتواند منجر به بسترهاي آموزشي شايسته شده و هنر ما اتصال اين قطعات است.
در اين نشست كه معاون امور زنان و خانواده رييس جمهور حضور داشت، انسيه خزعلي گفت: عدم عدالت آموزشي فاصلهها را زياد كرده و ضرورت دارد كه والدين آموزش ببينند.
ايشان ابراز اميدواري كردند كه حاصل زحمات برگزاري اين همايش بينالمللي كار عملي و تغيير در شيوهها براي بهبود فضاي تعاملات مدرسه و خانواده باشد.
دكتر خزعلي در ادامه با يادآوري اين مطلب كه تنها با اتكاء به مباحث نظري نميتوان به اهداف اين همايش رسيد و بايد از تجارب خانوادهها استفاده شود گفت: قبل از تمركز بر بينالمللي شدن همايش در مرحله اول بايد منطقهاي، استاني، كشوري و به شكل كارگاهي صورت پذيرد و خودمان به نتيجه برسيم، تا پس از دريافت الگوي بومي در صدد همسو كردن كشورهاي منطقه در بُعد بینالمللی باشيم.
خزعلي از همگسيختگي خانوادهها و عدم سواد رسانهاي كافي را از آسيبهاي بزرگ خانوادهها برشمرد و آموزش مستمر و هماهنگ با تحولات جامعه و اثرگذاريهاي هوش مصنوعي را از جمله ضرورتهاي برگزاري اين همايش بينالمللي برشمرده و افزودند: چنانچه به فرموده مقام معظم رهبري اين اقدام هم با خلوص نيت براي خدمت به مردم طرحريزي و اجرا گردد توفيقات الهي مايه بركات خواهد بود و ما نيز در معاونت رياست جمهوري حامي و ياريگر اين حركت هستيم.
در ادامه علي محبي رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به توجه ارزشمند ايران اسلامي به موضوع خانواده افزود: امروز با افتخار بايد گفت كه ايران جزء اولين كشورهايي است كه مقوله خانواده را در كتابهاي درسي و برنامه آموزشي در نظر گرفته است و اين همايش نقطه آغازي است كه چالشها و چشماندازهاي مورد انتظار در ارتباط با نهاد خانواده و مدرسه را بررسي نموده و راهكاري مطلوب را ارائه نمايد.
دكتر محبي افزود: اين همايش همدلي و همراهي مجموعههاي مختلفي را ميطلبد تا محقق شده و از استقبال معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري، رياست سازمان پژوهش و ساير همكاران گرامي خرسند ميباشيم و به فال نيك ميگيريم.
در ادامه قدسي احقر رييس پژوهشكده خانواده و مدرسه (اولياء و مربيان) و دبير علمی همايش با اشاره به اهداف سه گانه همايش، آنها را چنين برشمرد:
- تبيين وضعيت موجود تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش ايران
- تعيين وضع مطلوب تعاملات خانواده و مدرسه در پرتو مباني فلسفي و ديني، دانش علوم تربيتي، نظريهها، مطالعات تطبيقي، الگوهاي حكمراني تربيتي و اسناد بالادستي و استخراج دلالتها در هر زمينه و دستيابي به الگوي بهينه تعاملات خانواده و مدرسه
- ارائه راهكارها و توصيههاي سياستي پژوهشبنيان، به منظور اجراي شايسه الگوي تعاملات خانواده و مدرسه
دكتر احقر محور هاي همايش را نيز:
1. مبانی دینی فلسفی و بنیادهای نظری جایگاه تعاملات خانواده و مدرسه در تعلیم و تربیت
2. مباني قانونی، حقوقی و فقهی تعاملات خانواده و مدرسه
3. تحليل تعاملات خانواده و مدرسه در نظام آموزش و پرورش ايران
4. جايگاه توانمنديهاي تربيتي خانواده در تعاملات خانواده و مدرسه
5. تحليل كاركردهاي نهادها و سازمانهاي مرتبط با تعاملات خانواده و مدرسه
6. تأثير رسانه و فضاي مجازي بر تعاملات خانواده و مدرسه
7. نقش تعاملات خانواده و مدرسه در تحقق اهداف تعليم و تربيت (عدالت و كيفيت آموزشي)
8. صلاحيتهاي مورد انتظار از مؤلفههاي نظام آموزشي (مديريت و راهبري، منابع انساني، برنامه درسي، تربيت معلم) براي تحقق تعاملات بهينه خانواده و مدرسه عنوان نمود.
انتهاي پيام