جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:54
lead
flag

بیش‌فعالی در کودکان؛‌ از تعریف تا تسهیل

103
0

رشد آموزش پیش‌دبستانی در جدیدترین شماره خود، ضمن پرداخت به راه‌هاي شناخت دقيق كودكان بيش‌فعال و علامت‌هاي شايع رفتاري آن‌ها، مشخصات رفتاري اين كودكان و شيوه‌هاي مديريت رفتار با آن‌ها را آموزش داده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش پيش‌دبستاني از گروه مجلات علوم انساني به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

پنجاه‌ويكمين شماره از رشد آموزش پيش‌دبستاني با نگاهي به ساحت‌هاي تربيتي برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران مطالبي را در حوزه‌هاي تربيت ديني، مهارت‌هاي شناختي، رشد عاطفي و هيجاني، مهارت‌‌هاي حركتي و بدني، فرهنگ زيست‌محيطي، هويت و عزت نفس، سلامت رواني و اجتماعي، مهارت‌هاي كلامي و... منتشر كرده است.  

در بخش يادداشت سردبير این مجله با عنوان يادگيري بر مدار تعادل، به موضوع تربيت ديني در اسناد نظام تعليم و تربيت ايران اسلامي پرداخته شده است. در بخشي از اين يادداشت مي‌خوانيم: «اساساً تربيت و رشد همه‌جانبه و متوازن بدون توجه به تربيت ديني ناقص است. البته اين مقوله بايد تابع اصول و روش‌هاي مناسبي باشد تا در خدمت تربيت يكپارچه و همه‌جانبه قرار گيرد. هنر مربي موفق در پرورش حس ديني متربي اين است كه به شوق و كنجكاوي و حقيقت‌جويي او توجه كند.» سردبير رشد مجله در ادامه راهكارهايي براي تربيت در عرصه تربيت ديني كودكان را ارائه داده است.

در سال‌هاي اخير روان‌شناسان توضيح كاملي درباره بيش‌فعالي عرضه كرده‌اند. به طوري كه بيشتر والدين با مشاهده رفتار فرزندانشان متوجه وجود چنين اختلالي در او مي‌شوند و به روان‌شناس مراجعه مي‌كنند. اما چون نشانه‌هاي اين اختلال را در زير سن هفت سالگي مي‌بينيم و كودك ابتدا وارد سن پيش‌دبستاني مي‌شود، مربي بايد به اين اختلال واقف باشد و نحوه برخورد با آن را بداند. «كودكان بيش‌فعال و پرانرژي» و «بيش‌فعالي از تعريف تا تسهيل» عنوان دو مطلبي هستند كه در قالب مشاوره براي والدين و مربيان كودكان بيش‌فعال در اين شماره از رشد آموزش پيش‌دبستاني منتشر شده‌اند. در اين مطالب ضمن پرداخت به راه‌هاي شناخت دقيق كودكان بيش‌فعال و علامت‌هاي شايع رفتاري آن‌ها، مشخصات رفتاري اين كودكان و شيوه‌هاي مديريت رفتار با آن‌ها آموزش داده شده است و كاركردهايي به منظور تسهيل درمان نوآموزان توسط مربيان ارائه شده‌اند.

در هدف‌گذاري برنامه‌هاي درسي و تربيتي، توجه به ساحت‌هاي تربيت، يعني ارتباط با خويشتن، ارتباط با خدا، ارتباط با خلق خدا و ارتباط با خلقت و طبيعت مورد تأكيد قرار گرفته است. طبيعت و محيط زيست سالم يكي از نعمت‌هاي الهي و بخشي از نظام خلقت است و حفاظت از اين محيط ريشه در جهان‌بيني توحيدي دارد. بنابراين مراقبت از محيط زيست، مراقبت از چيزهايي است كه به خداوند تعلق دارند. يكي از راهكارهاي اجتناب از آسيب رساندن به محيط زيست و جلوگيري از تخريب آن، تغيير رفتار افراد به سمت و سوي طبيعت‌گرايي است. در اين راستا، رشد آموزش پيش‌دبستاني، مطلبي با عنوان ارتقاي فرهنگ زيست‌محيطي و ايجاد علاقه به طبيعت در كودكان را منتشر كرده است. اين مقاله با مروري بر برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران، پيشنهاداتي براي توسعه و ارتقاي فرهنگ زيست‌محيطي و ايجاد علاقه به طبيعت در كودكان ارائه داده است.

پیش‌دبستانی و رشد مهارت و شناخت کودکان؛ ویژگی‌های قصه خوب برای کودکان پیش‌دبستانی؛ 2000 روز اول زندگی، فرصت طلایی رشد کودک؛ تربیت از مسیر درک رشد عاطفی ـ هیجانی کودکان، از تولد تا قبل از ورود به دبستان؛ رشد زبان و مهارت‌های کلامی در کودکان؛ خرس‌های گرسنه؛ اهمیت شناسایی دیدگاه والدین درباره بازی کودکان؛ نمایش بی‌کلام؛ بهار کودکی؛ نظام ارزشی سرچشمه هویت و عزت نفس و تغذیه سالم کودک و طب ایرانی از دیگر مطالبی هستند که در اين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش پيش‌دبستاني براي مربيان پيش‌دبستاني، معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

انتهای پیام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت