آموزش مهارتهاي اجتماعي در محيطهاي آموزشي، دانشآموزان را در مدرسه و ساير موقعيتهاي زندگي، با وجود مشكلها و آسيبهايي كه آنها را تهديد ميكنند، موفق ميسازد.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ فصلنامه تخصصی رشد آموزش علوم اجتماعي از گروه مجلات علوم انساني به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
نودويكمين شماره از رشد آموزش علوم اجتماعي مطالبي در حوزههاي برنامه درسي و علوم اجتماعي، دانش نوين اجتماعي، دانش اجتماعي بومي و... منتشر كرده است.
در سرمقاله اين شماره از رشد آموزش علوم اجتماعي با عنوان بيگانگي با مخاطب، ديجيتال شدن در حوزه رسانهها و مطبوعات عامل دگرگونی ابزار و وسايل انتقال پيام، سازمان توليد و نوع محتوا، شيوه دسترسي به رسانه، انتشار، توزيع فروش و تبليغات معرفی شده است. همچنین در این مطلب موضوع شكاف بين رسانه و مخاطب و رويگرداني مخاطبان از رسانهها پرداخته شده و به اين پرسشها پاسخ داده شده است: فضاي ديجيتال چه تغيير و تحولي را در مخاطب رسانهها و مطبوعات رقم زده است؟ مخاطب عصر ديجيتال كيست؟ چگونه تعريف ميشود؟ چه ويژگيهايي دارد؟
در حوزه برنامه درسي علوم اجتماعي، مطلبي با عنوان مهارتهاي اجتماعي در كتاب فارسي به تحليل محتواي كتاب درسي فارسي پايه دوم ابتدايي بر اساس مؤلفههاي مهارتهاي اجتماعي منتشر شده است. آموزش مهارتهاي اجتماعي در محيطهاي آموزشي، دانشآموزان را در مدرسه و ساير موقعيتهاي زندگي، با وجود مشكلها و آسيبهايي كه آنها را تهديد ميكنند، موفق ميسازد. به عبارت ديگر، مهارتهاي اجتماعي توان افراد و مقاومت آنها را در برابر دشواريهاي زندگي اجتماعي بالا ميبرد. بنابراين آموزش مهارت اجتماعي از دوران اوليه زندگي ضروري است و كتابهاي درسي يكي از منابع اصلي انعكاس اين آموزهها هستند. در اين راستا پژوهشي با عنوان «تحليل محتواي كتاب درسي فارسي پايه دوم ابتدايي بر اساس مؤلفههاي مهارتهاي اجتماعي» در رشد آموش علوم اجتماعي منتشر شده است. نتايج تحليل اين محتوا ميزان توجه به مؤلفههاي مهارتهاي اجتماعي از بيشترين مقدار توجه تا كمترين مقدار را در اختيار مخاطبان اين مجله قرار ميدهد.
الگوهاي تدريس برتر معلماني هستند كه روشهاي خلاقانه و مهارتهايشان در تدريس موفق، مؤثر و جذاب را ارائه ميدهند. رشد آموزش علوم اجتماعي در سلسله گفتوگوهايي با دبيران برگزيده الگوي تدريس برتر در علوم اجتماعي، در اين شماره با شهلا سلطاني، رتبه اول جشنواره تدريس برتر در سالهاي 1396 و 1397 در محور تدريس حضوري و غير حضوري درس تاريخ و جامعهشناسي و داود مهدوي كنده، رتبه اول جشنواره تدريس برتر در محور تحليل محتواي كتاب جامعهشناسي 3 پايه دوازدهم رشته ادبيات و علوم انساني گفتوگو كرده است. در اين گفتوگوها درباره اهداف اين معلمان براي شركت در جشنواره، ايدهها و روشهاي مورد استفاده، چالشهاي حضور در جشنواره و... صحبت شده است.
در صفحه پاياني هر يك از كتابهاي جامعهشناسي و هويت اجتماعي، سه بخش «مفاهيم كليدي»، «خلاصه كنيد» و «آنچه از اين درس آموختيم» قرار داده شده است كه دانشآموز بايد آنها را كامل كند. اما اين صفحهها در فرايند ياددهي ـ يادگيري علوم اجتماعي مورد توجه قرار نميگيرند و نانوشته ميمانند يا به شيوههاي نادرست كامل ميشوند. در حالي كه تكميل اين صفحه ميتواند فرصتهاي مناسبي براي تعميق دانستهها و تقويت مهارتها ايجاد كند. مطلب خلاصهنويسي در حوزه برنامه درسي و آموزشي علوم اجتماعي به بررسي عيبهاي خلاصهنويسي معلم و خلاصهخواني دانشآموز پرداخته است.
میزگرد تخصصی نقش سازمانهای مردمنهاد برای تقویت نقش مدرسه؛ رابطه سازگاری، خوشبینی، منبع کنترل و سبکهای مقابلهای با میل به مصرف مواد در دانشآموزان؛ 9 روش برای آموزش مهارتهای اجتماعی در کلاس درس؛ چگونه سؤال بپرسیم؟؛ راهکارهای افزایش انگیزه دانشآموز و معلم؛ جامعهشناسی ژان بودریار؛ ویژگی جامعهشناس از نگاه پیر بوردیو؛ فرزندان فضای مجازی؟!؛ ارزشمندترین مهارت در عصر دیجیتال؛ جامعهشناسی تصویری؛ در پردازش و ضرورت اهمیت پژوهش؛ اجتماعی شدن در برابر اجتماعی کردن از دیگر مطالبی هستند که در اين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش علوم اجتماعي براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامههای تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.