جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:50
lead
flag

نقد و بررسی کتب درسی با دانش‌آموزان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

122
0

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر علی لطیفی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مولفان و معاونان آن سازمان با حضور در اجلاسیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با محوریت نقد و بررسی کتب درسی و کنکور سراسری شرکت کردند.
در ابتدای این نشست تعدادی از دانش اموزان به بیان ملاحظاتی از کتاب های درسی و معضلات کنکور پرداختند و مطالباتي در مورد اصلاح نظام آموزش و پرورش مطرح كردند.

معاون وزیر با تشکر از سعی و اهتمام دانش اموزان در ثبت این نقدها و ضمن ابراز اميدواري از تداوم مطالبه گری آنان گفت: فعالیتهای شما دانش اموزان گام های اول از فعالیت های سازنده آينده است زیرا دوره دوم متوسطه دوره ای موثر بر اینده بوده و شخصیت افراد در این دوره پایه گذاری می شود.

لطیفی ادامه داد: از ايده‌ها و نقدهاي شما تقدیر میکنم ، که همیشه پر از خلاقیت و تازگی است . به عنوان مثال اشاره کردید یه این موضوع که وقتی در کتاب تاریخ سخن از نژاد انسان ها میشود , جای این مطلب خالی است که اساسا نژاد چه معنایی دارد و ما بر طبق چه معیاری نژاد انسان ها را تقسیم بندی میکنیم و این نژادهای ادعا شده چه تفاوتها و شباهتهایی با هم دارند؟ و اینها نمونه ای از دقت و توجه شما دانش اموزان است.

دکتر لطیفی به تشریح سطوح مختلف مطالباتی که سازمان با آن مواجهه است و همچنین محدودیتهای مختلف اشاره نمود و گفت: کتابهای درسی مبتنی بر مطالبات ‌و پژوهش ها با محدودیت هایی مواجه اند. برخی از محدودیت ها زمانی میباشد یعنی نگارش یک کتاب همچون سایر پروژ‌ه‌ها نیست که انتهای آن باز باشد و قابلیت پیگیری و ارتقا در هر لحظه را داشته باشد.

محدودیت دوم محدودیتی است که در فضای علمی با آن مواجه هستیم . در زمینه کارشناسی اختلاف نظرهایی وجود دارد که نمی‌شود همه نظرها را جمع کرد. گاهی نظرات همگراست اما گاهی کاملاً واگراست و در نقطه مقابل هم قرار دارد. نظرات حوزه به حوزه، کتاب به کتاب متفاوت است . نظرات در سازمان جمع‌بندی می‌شود و بر حسب نيازها و ملاحظات مد نظر اصلاحات صورت می‌گیرد.

علي لطيفي در ادامه گفت: کتاب‌های ما متنوع هستند، کتابي كه خوب نوشته شده باشد، اگر در جاي مناسب خودش قرار نگیرد و محيط آموزشي مناسبي نداشته باشد، ارتباط خوبي برقرار نخواهد كرد. بالعكس اين مطلب اين نيز صادق است و چه بسا كتابي محتوا و متن دلچسبي نداشته باشد اما يك معلم با يك روايتگري درست و پر از جاذبه، كلاسي سرشار از شوق براي آن كتاب ايجاد كند.

معاون وزير افزود : كتاب درسی جزئی از اکوسیستم یادگیری است. کتاب درسی ماده خامی است که معلم می‌تواند با مهارت و هنر خودش، و با کنار هم آوردن سایر شرایط که البته این شرایط به مدرسه و نظام تعليم و تربیت ما برمی‌گردد محیط شايسته اي را برای تعليم موثر به وجود آورد كه البته لازم به يادآوري است كه چالش‌هايي از جمله زمان كم آموزشي و كنكور، شرايطي را به وجود مي‌آورند كه بر اين هدف معلمان سايه افكنده است و رفع اين چالش‌ها در كنار بهسازي كتب درسي از دغدغه‌هاي جدي سازمان پژوهش است.
در این جلسه که مدیرکل دفتر تاليف كتابهاي ابتدايي و متوسطه نظري و جمعی از مولفان کتاب های درسی حضور داشتند به پرسش ها و نکاتی که مطرح گردیده بود پاسخ ارایه دادند.

انتهاي پيام

اخبار مرتبط

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت