به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با فاطمه پورنوروز دانش آموز پايه دوازدهم تجربي از استان گيلان شهرستان لاهيجان در چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با محوریت نقد و بررسی کتب درسی و کنکور سراسری پيرامون نقد و بررسي كتب درسي به گفتوگونشستيم:
**به عنوان يك دانش آموز پايه دوازدهم تجربي، بيشترين نقد را متوجه كدام كتاب درسي ميدانيد؟
كتاب فيزيك و شيمي، كه مطالب آن پراکندگی بسياري دارد و دانشآموزان خودشان مجبورند جزوه بنویسند تا بتوانند آن را بخوانند. و همچنین فرمولهای دوازدهم خیلی سخت شده است. مثلاً فصل یک آن به شدت سنگين است.
**يعني موافق حذف آن مطالب هستيد؟
نه، به نظرم بهتر است که در پایه دهم يا یازدهم به دانشآموزان ياد بدهند تا بهتر بتوانيم متوجه شويم چون هرچه بالاتر میرویم فشار درسها بیشتر ميشود.
**و كتاب زيست دوازدهم را كه به نوعي تخصصي ترين كتاب شما محسوب ميشود چطور ارزيابي ميكنيد؟
درباره كتاب درس تخصصی زیست بايد بگويم كه عليرغم اينكه هر سال شكلهاي توضيحي آن در حال كمتر شدن و حذف است و سال به سال حجم آن كمتر شده و مطالب آن فشردهتر ميشود و مفهوم کلی را نمیرساند و رو به ابهام ميرود، نسبت به فيزيك و شيمي بسيار بهتر توضیح داده شده است و دانشآموزان ارتباط خوبی با آن برقرار میکنند.
**در نهايت شما موافق افزایش محتوا و حجم کتاب هستید یا مخالف آن؟
منظور بنده اين است به جای اینکه محتوا را كمتر و كوچك کنند و چند جمله کلی راجع به یک مفهوم بگویند و آن را دچار ابهام كنند بیایند و آن را در قالب بستههاي ديگر يادگيري همچون رمزینه ها كه كمك موثري به ارتقاي يادگيري دارد بگنجانند تا دانشآموزان بروند و آن نکات اضافهتر را بخوانند. یعنی اینطور نباشد که ما فقط يك مطلب كلي را درمورد فلان موضوع درسي بشنويم. چون طراح سوالات کنکور که به صورت كلي و فقط از همان مطلب سوال نميدهد! بلكه آن را خیلی گستردهتر میکند و مسلماً سوالي كه ميدهد از همان کتابی نيست كه ما خواندهايم و او کتاب اضافهتر ديگري را هم خوانده است و رشته تخصصی او بوده است و صددرصد آن مطلب را بسط و گسترش داده و به آن اضافه ميكند. و در اينجا دانشآموزي كه نمیتواند کتاب غیر درسی و تست را تهیه نموده و بخرد، دركي هم از مطالبي كه در كنكور آمده، ندارد و نميتواند پيشرفت كند. و سر همین موضوع بهتر است که نكات و اشکالي كه در کتابهای متفرقهاي آمده كه منبع طراحان سوال كنكور است، در خود کتابهای درسی آمده باشد، تا در حق دانشآموزاني که بضاعت مالی آنها نمیرسد کتاب اضافه تهیه کنند، اجحاف نشود. طراحي سوالات كنكور از منبعي غير از كتب درسي، عادلانه نيست.
**آيا نقدهاي شما درمورد ضعف دانشآموزان در يادگيري، همه به محتواي كتابها برميگردد؟
قطعا خير! مثلاً در دروس عمومی، کتاب ادبیات خیلی بهتر تدوین و تالیف شده است يا مثلا كتابهايي همچون هويت اجتماعي و سلامت بهداشت بسيار كتابهاي خوبي هستند، خصوصا كتاب سلامت بهداشت كه بسيار كتاب كاملي براي دانشآموزان است و به نوعي مكمل زيست بوده و يادگيري آن را سهولت ميبخشد اما مشكل اينجاست، كه به اين درسها اهميت نميدهند!
**چه كسي اهميت نميدهد؟
مدرسه، معلم، سيستم آموزشي. درسهایی مثل هویت اجتماعی و سلامت بهداشت و اینها، دبیر تخصصی ندارند، و دبیرهایی که این درسها را برمیدارند سر کلاس تدریس نمیکنند، در نتیجه در امتحان نهایی دانشآموز در آن درس ضعیف شده و نمره پایینی میگیرند و هر چقدر هم که بخواهند مستمر را بيست بدهند بازهم تاثیر ندارد و لازم است برای این درسها، دبیران تخصصی در نظر گرفته شود. يا درسی مثل دینی نیاز دارد که یه سری از مقدمات را در ابتدایی و راهنمایی و حتي قبلتر از آن به دانشآموزان ياد بدهند. مثلاً ميبينيم نوجوان وارد دبیرستان ميشود و تازه ميخواهد یاد بگیرد که نماز خواندن صحیح چه گونه است يا مثلا روزه چه فوایدی دارد. بيان بعضی از مطالب واقعاً برای دانشآموزان دبیرستانی دير است و آوردن آن در سالهاي ابتدایی ضرورت دارد. يا زبان عربي كه اگر كمكم و از سن پايين بياموزند بهتر است.
انتهاي پيام