خدا را شاکرم که بعد از مدت ها مطالبه اصلی معلم های دغدغه مند پیگیری شده و بررسی محتوای کتب درسی با حضور معلمان و دانش آموزان انجام می شود.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با محمد مجیدی آموزگار پایه ششم از استان آذربایجان شرقی در اولين دوره آموزش معلمان مجری كتاب جديدالتأليف كار و فناوري ششم پيرامون مأموريتهاي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي به گفتوگو نشستيم:
سوال: آقای مجیدی لطفا خودتان را معرفی کنید؟ و اینکه نظرتان را راجع به دوره ای که در آن شرکت کرده اید بفرمایید؟
مجیدی: خسته نباشید عرض می کنم خدمت دوستانی که این دوره را برگزار کرده اند. بنده محمد مجیدی دبیر کار و فناوری، از استان آذربایجان شرقی در این دوره شرکت کرده ام. ابتدا خیلی خوشحالم و خدا را شاکرم که بعد از مدت ها مطالبه اصلی معلم های دغدغه مند پیگیری شده و بررسی محتوای کتب درسی با حضور معلمان و دانش آموزان انجام می شود. جای شکر دارد که کتب درسی دانش آموزان کشورم، به سمت کاربردی شدن می رود. این اعتراض همواره از سوی معلم ها وجود داشته که کتاب های درسی ما سطح دانش کاربردی مطلوبی ندارد. یعنی وقتی دانش آموزان بعد از دوازده سال از مدرسه جدا می شوند تقریبا هیچ دانش مهارتی را یاد نگرفته اند.
در این دوره خوشحالی و لبخند خرسندی را روی صورت شرکت کنندگان دیده ام. این که وزارت آموزش و پرورش محیط آموزشی را به سمت کاربردی محور شدن سوق می دهد، خیلی خوب بوده و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.
سوال: رمزینه ها چقدر در آموزش تاثیر گذار بوده است؟
مجیدی: ابتدا عرض می کنم که تمام معلمان ما در سراسر کشور حرفه ای هستند و از همین جا دست همه آن ها را می بوسم. اما نکته ای که درباره رمزینه ها باید عرض کنم این است که برخی از معلم ها از آن مطلع نیستند و برخی دیگر امکانات لازم در اختیار ندارند. مثلا معلمان در مناطق محروم امکانات ندارند و برخی دیگر مطلع نیستند. این رمزینه ها مکمل کار ما هستند و می توانند کمک شایانی به فرآیند آموزش کنند.
سوال: چه اتفاقی باید در آموزش و پرورش بیفتد که آن را تحول بنامیم؟
مجیدی: یک اصل وجود دارد و آن هم این است که هر کس در هر جایگاهی باید کار خود را به درستی انجام دهد. نکته بعدی این است که برای رسیدن به تحول هر عنصری در نظام آموزش باید کارکردی داشته باشد. مثلا مدیران در امر محتوای کتب درسی در مسیر خوبی حرکت می کنند. به نظرم قسمت بعد، حمایت معنوی و مالی از معلمان است که می تواند کمک خوبی کند. معلم ما در مدرسه جدا از حمایتهای مالی و معنوی که می شود باید حمایتهای توجیهی و اطلاعاتی هم بشود. معلم و مدیران بالادستی خود عناصر مهمی هستند که می تواند تحولی عظیم در نظام آموزش ایجاد کنند.
سوال: نظر شما در مورد نظام رتبهبندی معلمان چیست؟
مجیدی: ذات این رتبه بندی معلمان اینجاست که من می دانم که تلاش های یک معلم از نظرها پنهان نیست. یعنی بین معلم دلسوز و بی تفاوت، فرق وجود دارد، ولی متاسفانه این رتبهبندی با واژه دیگری عجین شد و آن هم رفع مشکلات معیشتی معلم است. این دو مورد را ما باید به صورت متفاوت نگاه کنیم؛ بله در اولویت رفع مشکل معیشتی معلم است که ابتدا باید آن برطرف شود و بعد به سراغ رتبهبندی معلم برویم. اشتراک این دو واژه یک رتبهبندی و رفع مشکل معیشتی باعث نگاه منفی و بی اعتمادی معلمان به رتبهبندی شد.
انتهای پیام