اولین همایش آموزش و پرورش، ارتقا بهرهوری، راهبردها، چالشها و راهکارها برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، علی لطیفی معاون وزير و رئیس سازمان پژوهش در مراسم آغازین اولین همایش آموزش و پرورش، ارتقا بهرهوری، راهبردها، چالشها و راهکارها در اردوگاه بین المللی شهید باهنر تهران گفت: ما در آموزش و پرورش با اين پرسش مواجه هستیم که به دنبال چه نتیجهای از نظام آموزش و پرورش هستیم؟ چه انتظاری داریم؟ و چشمانداز ما چه نوع متربیانی است؟
وی در ادامه با طرح عنوان "بهرهوری بهینه از زمان"، گفت: آموزش و پرورش باید به صورت شفاف و با نگاهی علمی پژوهشی در پاسخ به این پرسشهای ساده تامل کند.
معاون وزير این همایش را نقطه آغازی برای تلاشهای بیشتر و جدیتر برای ارزیابی درونی آموزش و پرورش به جهت دستیابی به ارزشها و اهداف والا دانست.
*با اندازهگیری بهرهوری در آموزش و پرورش باید موانع بهرهوری را شناسایی نموده و از پیش رو برداریم
در ادامه علی محبی رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دبيرعلمی همایش با اشاره به اهميت بهبود بهرهوری و رابطه مستقيم آن با خروجی آموزش و پرورش، گفت: بهرهوری آموزشی سرمایه اقتصادی پیشران رشد است که انداره گیری آن نیز دشوار خواهد بود، پس برای اینکه بهرهوری در آموزش و پرورش را بهبود بخشیم، باید ببینیم در چه نقطهای قرار داریم، برای این منظور باید قالب اندازه گیری بهرهوری را داشته باشیم و با اندازهگیری بهرهوری در بخش آموزش و پرورش باید موانع بهرهوری را شناسایی نموده و از پیش رو برداریم.
دبیر علمی همایش گفت: نشانههایی از قبیل عملکرد دانشآموزان در سنجشهای بینالمللی، آزمونهای نهایی، نسبت معلم به دانشآموز، نرخ ترک تحصیل، نرخ تکمیل دورههای تحصیلی و دیگر شاخصها، نسبت به میزان بهرهوری نظام آموزشی ، نگراني اصلي مديران است و البته رفع موانع این بهرهوری، نگراني ديگري است.
رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه گزارشی از نحوه برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: این همایش در سه موضوع؛ مفهوم بهرهوری، بهرهوری در آموزش و پرورش، جایگاه آموزش و پرورش در بهرهوری از ۱۵ تیرماه مقالات را دریافت نمود و کمیتههای داوری تشکیل شد، مشابهتیابی مقالات مورد بررسی قرار گرفت و پس از داوری چندمرحله ای، ۸۵۴ مقاله پذیرش شد. ۵۷۹ عنوان مقاله در محور بهره وری در آموزش و پرورش، ۱۴۹ عنوان مقاله آموزش و پرورش و بهرهوری، ۱۲۶ عنوان مقاله در بحث مفهوم شناسی و مبانی نظری بود.
۱۴ مقاله امروز در این همایش مورد بررسی قرار گرفت که ۱۲ مقاله در سه پنل تخصصی و ۲ مقاله در صحن عمومی ارائه شد.
*بیانیه پایانی اولین همایش آموزش و پرورش؛ ارتقاء بهرهوری، راهبردها، چالشها و راهکارها
شايان ذكر است پس از برگزاری پنلهای تخصصی، مراسم اختتامیه اولین همایش آموزش و پرورش؛ ارتقا بهرهوری، راهبردها، چالشها و راهکارها برگزار شد و علي محبی دبیر علمی همایش در این بخش بیانیه پایانی را قرائت نمود :
به نام خداوند بصیر و حکیم
خداوند حکیم را شاکریم که به ما توفیق داد " اولین همایش آموزش وپرورش؛ ارتقا بهرهوری، چالشها، راهبردها، راهکارها" را با حضور اندیشمندان، پژوهشگران، استادان و مدیران وزارت آموزش وپرورش (وزیر، معاونان، مدیران ستادی، مدیران کل و معاونین پژوهش و برنامهریزی استانها و مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر و شهرستانهای استان تهران) دربیست وسوم آبان ماه ۱۴۰۲ در اردوگاه بینالمللی شهید باهنر تهران برگزار کنیم.
این همایش با استقبال کمنظیر پژوهشگران، و فرهنگیان عزیز مواجه شد به نحوی که با ارائه ۸۵۴ مقاله حاوی یافتههای ارزشمند علمی بر غنای همایش و شکوه آن افزودند و سه پنل نیز که متناسب با محورهای همایش (مفهومشناسی و مبانی نظری بهرهوری در آموزش و پرورش، بهرهوری در آموزش و پرورش و آموزش و پرورش و بهرهوری ملی) بود، اجرا و با شرکت گسترده و فعال نویسندگان مواجه شد.
در پایان همایش ضمن سپاس از همه پژوهشگران، مجریان و شرکتکنندگان عزیز، براساس یافتههای مقالات و سخنرانیها موارد زیر برای بعد از همایش مورد تأکید کمیته علمی میباشد:
۱. استمرار همایش درسالهای آینده با رفع کاستیها و تقویت نقاط قوت و شکار فرصتهای همایش با مشارکت بخشهای مختلف علمی وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز علمی و آموزشی کشور.
۲. تدوین کاربست یافتههای پژوهشی و ایجاد بستر اجرای آن در ارکان و سطوح مختلف آموزش و پرورش ضمن پایش و اعتبارسنجی یافتههای مقالات ارائه شده.
۳. تدوین و ابلاغ نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان سند راهبردی ارتقای بهرهوری در آموزش و پرورش با مشارکت ارکان مختلف و کنشگران اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی مدیران مدارس، معلمان و اولیای دانشآموزان.
۴. تدوین و استقرار نظام جامع مشارکت ملی درتعلیم و تربیت و تبیین نقش و جایگاه نهادها و دستگاههای مختلف در اجرای سند تحول بنیادین و ضمانت اجرای آن.
۵- تدوین دکترین آموزش و پرورش با رویکرد اجراییسازی اسناد تحولی و بالادستی آموزش وپرورش.
۶.گفتمان سازی و نهادینه کردن فرهنگ و باور سند تحول بنیادین و ارتقای بهرهوری در همه سطوح آموزش و پرورش.
۷. بسترسازی برای ایجاد فرهنگ و باورنسبت به اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت در بهرهوری ملی و مدرسه به عنوان نقطه آغاز کانون اصلی ارتقای بهرهوری درسطوح مختلف اجرایی، علمی و اجتماعی کشور.
۸. با درنظر گرفتن عوامل اصلی موثر برافزایش بهرهوری توصیههای مدیریتی زیر پیشنهاد میگردد:
الف) بهرهوری و ارتقای کیفیت منابع انسانی با تحول درنظام شناسایی، جذب و به کارگیری ارزشیابی و ارتقای معلمان، مدیران و کارشناسان آموزش و پروش
ب) توجه جدی به عامل مدیریت و رهبری در ارتقای بهرهوری از طریق شایستهگزینی و شایسته سالاری در بکارگیری مدیران از مدرسه تا ستاد و حاکم کردن نظام پاسخگویی مدیران برابر شاخصها و بروندادهای نظام تعلیم و تربیت
ج) باز مهندسی ساختار و بهبود فرایندهای آموزش وپرورش بارویکرد چابکسازی، سرعت بخشی و انسجام و هماهنگی و همافزایی
د) بسترسازی و ایجاد امکان بهرهمندی حداکثری از فناوری پیشرفته در تسهیل، تسریع و تدقیق فرایندهای تعلیم و تربیت
در پایان برای همه تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون داریم.
انتهاي پيام