به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، در حاشيه اولين دوره آموزش معلمان مجری کتابهاي درسی جدید پیامهای آسمان پایه هفتم با دو تن از معلمان اين دوره پيرامون ماموريت هاي سازمان پژوهش، نقش آموزش و پرورش، و معلم به گفتوگو نشستيم كه در ادامه خواهيم خواند:
خدیجه مهدوی همپا دکترای مطالعات مذاهب اسلامی، سرگروه معارف دوره متوسطه شهر زنجان،مدرس دوره دوم متوسطه و دانشگاه فرهنگیان زنجان و يكي از شركتكنندگان حاضر در نشست اولين دوره آموزش معلمان مجري كتابهاي درسي جديدالتاليف پيامهاي آسمان هفتم بود. به نظر وي اين دوره ها به غناي علمي معلمان كمك ميكند و هر چه در اين دورهها و ارتباطات كه به صورت كشوري برگزار شده است حضور معلمان قويتر و پررنگتر باشد، كيفيت مطالب مورد بحث و انتقال آن هم قويتر و اثرگذارتر خواهد بود.
*هر معلم به عنوان یک رسانه و متن اساسی آموزش و پرورش
مهدوي معتقد است هر معلم به عنوان یک رسانه و متن اساسی آموزش و پرورش میتواند مفاهیمی که در این دوره ها بررسی میشود را به دانش آموزان انتقال دهد. تاثیری که برای آنها مثبت و به روز تر خواهد بود.
رمزینهها موضوع ديگري بود که مورد توجه خدیجه مهدوی بوده و در مورد آن گفت: متاسفانه اطلاعرساني دقيقي در مورد اين موضوع انجام نشده است و بسياري از دانش آموزان و معلمان آشنایی لازم را با آن ندارند. وقتی با همکاری در مورد رمزینه صحبت میشود میگوید مگر چنین چیزی وجود دارد؟!
به عقیده وي، بسترسازی و اطلاع رسانی مناسب و همچنین آماده سازی يك نماهنگ درمورد نحوه استفاده از رمزینهها و بارگزاری آن در سایت و شبکه های مجازی مربوط به معلمان، میتواند به فراگیر شدن استفاده از رمزینهها کمک کند.
مهدوي در مورد تجربه استفاده از رمزینهها در کلاس درس میگوید: مسلما رمزینه ها به عنوان یک بسته کمک آموزشی بهروز و برخط است. دانش اموزان با شوق و ذوق ميديدند و بعد از آن سوالات جدید مطرح نموده و با هم بحث و گفتگو میکردند.
*كار آموزش و پرورش انسان سازی و تربیت انسان است
تحول از نگاه اين معلم از بستر تربیتی است. وي میگوید: كار آموزش و پرورش انسانسازی و تربیت انسان است و هرچقدر معلم و مربی ها قویتر و به روز باشند مسلما بر متربیان ما هم اثر میگذارد. متربیان مثل دانه های زیر خاک هستند و نیاز به پرورش دارند و این پرورش به لحاظ علمی بايد از طریق مربی انجام میگیرد.
اين معلم، ساحتهای ششگانه تربیتی را، نیازمند آموزش ميداند و ميگويد: همکاران باید دورههای به روز تري ببیند و آگاه و توانمندتر شوند. باید دیدگاه حل مسئله همراه دانشآموز وجود داشته باشد. معلم باید مسئله ای را مطرح نموده و ذهن دانشآموز را به چالش كشيده و در ادامه از او بخواهد که دانش آموز با همراهی معلم، مطالب كتاب، و کمک گرفتن از رمزینه ها ،پله پله مسائل را حل کند.
*تغییر و تحول اساسی، نیازمند همراهی همه
خديجه مهدوي دانشآموزان نسل امروز را دانشآموزان آلفا ناميد و افزود: دانشآموزان امروز دوست دارند مطالب به صورت آماده به آنها ارائه شود، پس ما حتما نیازمند تغییر محتوا هستیم. محتواهایی که بر اساس نیاز نسل جوان امروز باشد و نه نیازهای پنج سال و بیست سال قبل.
در محتواسازی باید از خود دانشآموزان و همچنین اولیا و خانواده هاي آنان همكاري و ياري گرفته شود چرا که تغییر اساسی به همراهی همه قشرها و سنين نیازمند است.
**پيام آسماني مستلزم مقدمه اي عقلي از خداشناسي
ادامه گفتوگو با عليرضا پودينه مدرس مقطع متوسطه اول است. وي روند این نشستها را بسیار خوب ارزيابي مي كند و امیدوار است در صورت تداوم اين دورهها، موفقیتهای خوبی در زمينه مباحث دینی و دروس پيام آسماني كسب خواهد شد.
پودینه که از استان سیستان و بلوچستان شهرستان زابل به این نشستها دعوت شده است در مورد تالیف کتاب جدید پیام های آسمانی، میگوید: به طور کلی هدف خوبی داریم اما اشکالاتی هم وجود دارد، اشکالاتی که جزئی است. در این کتاب، مباحث متناسب مسائل روز مطرح شده اما اشکالات باید برطرف شود. مثلا در بحث اعتقادی، عنوان اولین مباحث اغلب خداشناسی است، که از ابتدایی تا دوران دانشگاه در كتب درسی مطرح شده است، اما در این مباحث، به خداشناسی اشاره نشده است یا ما هنوز متوجه نشدهایم که کدام قسمت خداشناسی و ایمان را مطرح کرده است.
وي ادامه داد؛ در این کتاب بلافاصله به موضوع هدف از خلقت و چرایی بندگی خدا پرداخته شده است، درحالی که دانش آموز پایه هفتم ما هنوز به معرفت خداشناسی نرسیده است که بخواهد بندگی خدا را درك نموده و انجام دهد. باید به این موضوع پاسخ داده شود، زيرا در هر پایه ای جای آن خالی است. تدريس موثر پيام آسماني مستلزم مقدمه اي عقلي از خداشناسي و بيان فلسفه خلقت است.
*طولانی بودن متن های درس یکی از اشکالات است
یکی از اشکالات کتاب پیامهای آسمانی، طولانی بودن متن های درس است. متن روایی برای دانش آموز پایه هفتم مناسب است . هرچند که در پایههای بعدی باید مباحث منطقی تر، انتزاعی واستقراییتر شود.
چند تالیفی بودن کتب درسی موضوع دیگری بود که پودينه به آن اشاره نمود و گفت: برخی از همکاران فکر میکنند که کتاب دینی ما همین کتاب است در صورتی که این کتاب در کنار کتاب قبلی است و میتوان هرکدام از آنها را انتخاب کرد.
*علاج کار در دست معلم متخصص، دغدغهمند و مسلط به انتقال مفاهيم است
وي با بيان اين مطلب كه در شرایط امروز برای بهرهوری بیشتر در مباحث دینی، نیازمند همکاران توانمند و متخصص هستیم، گفت: در مدرسه 10 کلاسی، با ساعات زیاد درس دینی و قرآن و عربی، معلم تخصصی یک نفر است. این درس مثل یک گوشت قربانی تکه تکه شده ، و حتی معلم ورزش هم دینی تدریس میکند!
ما در مورد گزینش معلم تخصصی انتخاب درستی نداشتیم و گاهی معلم متخصص داریم اما در بحث انتقال مفاهیم، نمیخواهد يا نميتواند خوب عمل کند.
* محتوا خود معلم است، نه كتاب درسي
پودينه معلم را متن زنده کلاس دانسته و گفت: محتوا خود معلم است. ما در مورد محتواهای کتاب مشکلی نداشتیم و اشكال از كتاب درسي نيست، کم کاریها از خود ما و همکاران ما است. یا عوامل انگیزشی كافي نبوده و یا انتخاب ها خوب نبوده است.
او تاکید میکند: اگر به دنبال تحول به ویژه در مباحث دینی هستیم باید به موضوع گزینش و انتخاب همکاران متخصص و داراي دغدغه توجه بیشتری شود و عوامل انگیزشی را در همه زمينهها برای همکار فراهم کنیم. همچنین همکاری و تعامل معلم با خانوادهها به این موضوع کمک بیشتری میکند.
*برگزاري دورههاي تخصصي آموزش رمزينهها ضروري است
پودینه با اشاره به اینکه رمزینهها هنوز کاربردی نشده و یا اینکه ارزش و اهمیت آن برای تعدادي از معلمان ناشناخته است، توضیح میدهد: هیچ دورهی آموزشی و کارگاهی در مورد رمزینهها برای همکاران برگزار نشده تا معلم اهمیت موضوع را درک کند.
برگزاري دورههاي تخصصي براي بهروزرساني و ارتقاي دانش معلمان عزيز در مورد رمزينهها امري ضروري و سودمند است.
انتهاي پيام