رييس سازمان پژوهش با اعضای هیاترئیسه کمیسیون علمی، آموزشی و پرورشی مجلس دانشآموزي ديدار كرد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، علي لطيفي معاون وزير و رييس سازمان پژوهش با اعضای هیاترئیسه کمیسیون علمی، آموزشی و پرورشی مجلس دانشآموزي ديدار كرد.
علي لطيفي ضمن اشاره به اهميت زياد دوره آموزش متوسطه و با بيان اين مطلب كه جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشتههای تحصیلی در حال بازبینی است، گفت: فرصتهايي در اختيار شماست كه شايد در اختيار ديگران نباشد. دوره طلايي و بسيار مهم زندگي در دوره دانشآموزي و متوسطه است.
وی با بیان اینکه بعضی از چالشها و مشکلات قابلیت رفع شدن در سطح مدرسه وجامعه محدود را دارند، و بعضی مطالبات نیاز به اقدامات دانشآموزی دارد، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه انتظار داشته باشید تا دیگر افراد و نهادها کاری برایتان انجام دهند، فکر کنید و ببینید که خودتان چه کاری میتوانید انجام دهید. تکتک نمایندگان مجلس دانشآموزی میتوانید این ظرفیت را در مدرسه، منطقه و استان خود داشته باشید.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه از مطالبات و نظرات نمایندگان مجلس دانشآموزی استقبال ميشود، گفت: ما در سامانه نظرسنجی نظرات، انتقادات و پیشنهادات همه اولیا، دانشآموزان و همکاران در خصوص کتابهای درسی را دریافت میکنیم و تاکنون نظرات حدود ۶۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. مجلس دانشآموزی در این زمینه اگر فرآیند، چهارچوب و سازوکاری دارد که به صورت موضوعی بر روی تحول کتابهای درسی کار کند، استقبال میکنیم.
معاون وزير به تشريح بخشهايي از روند تاليف و چاپ كتاب درسي پرداخت و ادامه داد: کتاب درسی، یک محصول خروجی است که کارهای زیادی تا قبل از چاپ و انتشار آن انجام میشود، سازمان پژوهش، تغییرات کلی را برای تغییر در عناوین درسی انجام میدهد و جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشتههای تحصیلی در حال بازبینی است.
وی با بیان اینکه نسبت به تقویت نگاه پرورشی و تربیتی در برنامه مدارس اهتمام داریم، افزود: مجموعهای از اهداف که کتابها بر اساس آن نوشته میشود و دانشآموزان برای زندگی به آن نیاز دارند را آماده کردهایم. در دوره جدید تولید محتوا انتظار این است که نگاه تربیتی تقویت شود اما این امر زمانبر است.
علي لطيفي ضمن تاكيد برآيندهنگري و با تصريح اين مطلب كه هدفگذاری این است که بايد به فکر چند سال بعد باشیم، افزود: بخشی از بهترین دانشآموزان باید در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند. بخشی از راهحل این است که چالشها و نقصها را آیینه عبرت خود بدانیم و بخشی هم مطالباتی است که در سطح دانشآموزی میتوانید داشته باشید.
در ابتداي جلسه علیرضا خدابندهلو رئیس مجلس دانشآموزی نيز با اشاره به برخی اقدامات و برنامهها و ضمن ارائه گزارشی از تشکیل هیاترئیسه و کمیسیونهای مجلس دانشآموزی اظهار کرد: طرح سازماندهی ایدههای دانشآموزی، مانور یک هفتهای برای قرار دادن طرحها و برنامههای استانها و بررسی چالشهای کمیسیونها از جمله برنامههای مجلس دانشآموزی تاکنون بوده و با وجود زمان کم، اتفاقات خیلی خوبی تاکنون افتاده است. دیدار با رهبر معظم انقلاب، جلسه با شورای عالی انقلاب فرهنگی و جلسه با رئیسجمهوری بخشی از مهمترین برنامهها بوده است.
خدابندهلو ضمن اشاره به، مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسري و به نمایندگی از حدود ۱۷ میلیون دانشآموز گفت: وزير آموزش و پرورش در روز افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانشآموزی دو ماموریت ویژه دادند که یکی، بازنگری در محتوای کتاب آموزشی و دیگری، تحلیل و بررسی برنامههای پیشنهادی ایشان به مجلس بود و از ما خواستند که این برنامهها را به دقت بررسی و تحلیل کرده و عوامل موفقیت یا عدم موفقیت آن را ارائه دهیم.
انتهاي پيام