جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:54
lead
flag

نظام واره شایستگی های عمومی تدوین شد

143
0

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفتگوی برنامه زنده رسانه ملی گفت: گام رو به جلوي تحول در تالیف کتاب‌های درسي در سازمان پژوهش با تدوين نظام‌واره شايستگي‌هاي عمومي برداشته شد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش، علي لطيفي رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي شب گذشته در گفتگوی برنامه زنده رسانه ملی با عنوان پرسشگر كه با حضور رضامراد صحرايي وزير آموزش و پرورش، علي لطيفي رييس سازمان پژوهش و علي محبي رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد گفت: قدم رو به جلو براي تحول در تالیف کتاب های در سازمان پژوهش با تدوين نظام‌واره شايستگي هاي عمومي برداشته شده و اين موضوع با جديت در حال پيگيري است.

علي لطيفي با بيان پيشينه تاسيس سازمان پژوهش به تشريح ماموريت هاي اصلي سازمان پرداخت و گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به طور کلی سه  برنامه و ماموريت جدی دارد. ماموریت و مسئوليت اصلي سازمان تدوین و آماده سازی برنامه درسی نظام آموزش و پرورش است.

 برنامه درسی در تعریف کوتاه عبارت است از نقشه یادگیری و تربیت. اینکه ما به طور کلی بدانیم کجا می‌خواهیم برویم و برای رسیدن به آن چه محتوایی را با چه ساز‌وكار و راهکارهايي، و با چه ابزارهایی نياز داريم و باید در اختیار داشته باشیم.

لطيفي ماموریت دوم سازمان را در زمینه آماده سازی چاپ و توزیع کتاب‌های درسی اعلام نمود كه از اول بر عهده این سازمان بوده است. وي مدیریت چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی را که حجم بسیار بالایی نيز دارد و رقمي بيش از 153 ميليون جلد كتاب درسي در سال را دربرمي‌گيرد، يكي از ماموریتهاي حساس و مورد توجه مطرح نمود كه وقت و انرژي  قابل توجهی از سازمان را به خود اختصاص می‌دهد.

 رييس سازمان پژوهش ماموریت سوم سازمان را ساماندهی مواد و منابع آموزشی بيان نمود که به صورت کمک آموزشی از آن استفاده می‌شود و گفت: این ماموریت هم بسیار اهميت دارد و يكي از نکات قابل توجه و مهم در تحقق اهداف درسی مي‌باشد، از آن جهت که همه بار تکلیف را کتاب درسي بر دوش نمی‌کشد. بعضی اوقات مواد و منابع آموزشی دیگری داریم که در کنار كتاب از آن استفاده می‌شود.

لطيفي در اين بين به رمزينه ها نيز اشاره نمود و ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم در تحقق اهداف درسی این است که همه بار برنامه درسی بر روی کتاب نباشد. محصولات و مواد و منابع کمک آموزشی دیگری هم داریم که باید حتماً از آنها استفاده کنیم. چند سالی است در کتاب‌های درسی رمزینه‌هایی قرار داده شده است و دانش آموزان می‌توانند مشاهده کنند. بخشي از اين رمزينه ها فايل صوتی است، برخی تصویری، برخی هم فیلم و نماهنگ‌هاي آموزشی است و اتفاقا برخی از آنها تولید سازمان نیست و تولید مجموعه‌های دیگر است که از مشارکت آنها استقبال شده است.

معاون وزير، ساماندهی آن بخش از محتوای کتاب‌های آموزشی که مناسب ورود به مدرسه هستند را نيز بر عهده سازمان پژوهش دانست و گفت: این حوزه که عمدتا مي توان گفت مرتبط با مسئله محتوای آموزشی است يكي از کارهاي اصلی سازمان را در کنار پژوهش‌ها و مطالعات تشکیل می‌دهد و گام اول و بزرگ تحقق همه اين اهداف با تدوين نظام‌واره شايستگي ها برداشته شده است.

در ابتداي اين گفتگو صحرايي وزير آموزش و پرورش بخش هايي از سند تحول بنيادين و اهداف آن را تبيين نمود  و علي محبي رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نيز به تشريح فرآيند تدوين نقشه راه اجرايي شدن سند تحول بنيادين، كه در پي رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر نياز به نقشه راه براي تحقق سند تحول بنيادين، به پژوهشگاه مطالعات محول شده بود، پرداخت.

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت