وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمِ خوب از کتاب به عنوان ابزار استفاده میکند. درهمه پایهها معلمان انعطاف و اختیار دارند و میتوانند برنامه درسی را طبق آن پیش ببرند. چراکه تغییر کتاب فرایندی زمان بر است، ضمن اینکه موضوعی را حل نمیکند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، رضا صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به جمعیت 16 میلیونی دانش آموزان در ایران گفت: تعداد دانش آموزان ما از تعداد کل جمعیت بسیاری از کشورها بیشتر است و تغییر در نظام آموزشی باید بسیار حساب شده باشد.
وی با بیان اینکه در بستر تحولات دنیا برنامه بسته و باز وجود دارد، تصریح کرد: درهیچ نقطهای برنامه مطلقا باز وجود ندارد. باز بودن به معنای انعطاف و متناسبسازی آن با نیازهای مخاطبان است. این برنامه در آموزش و پروش شروع شده و یک گام به جلو محسوب میشود.
وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه دولت اهتمام به تغییر حساب شده درسیستم آموزشی دارد، افزود: برنامه درسی طبق سند تحول پیش رفت، اما چون خوب مطالعه نشده بود، تغییروتحول در برنامه درسی، به تغییر کتاب درسی محدود شد. وی تاکید کرد: تغییر کتاب موضوعی را حل نمیکند، چرا که در پشت برنامه درسی، معلم است.
صحرائی خطاب به معلمان گفت: از مدیران مدارس بابت اجرای روز بدون کیف و کتاب تشکر میکنم که با وجود اینکه فرایندهای قانونی آن به پایان نرسیده بود، همراهي نموده و طرح را در مدارس اجرا کردند.
وی بابیان اینکه کتابها اسباب معلمان هستند افزود: معلمِ خوب از کتاب به عنوان ابزار استفاده میکند ولی متاسفانه خیلی زود برخي معلمان در اثرعدم مطالعه و بهروزآوری دانش خود، به برده کتاب تبدیل میشوند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به کتاب راهنمای عمل برنامه درسي معلم، گفت: در سایت سازمان پژوهش و در راهنماي عمل برنامه درسي معلم، نقطه ای که دانش آموز باید به آن برسد گفته شده، بنابراین آموزش صرفا باید متناسب با چیزی باشد که او قراراست به آن برسد.
صحرائي به تعامل دانش آموزان در جریان آموزش اشاره کرد و افزود: دانش آموزان غالبا مطالبی را که صرفا از روی کتاب به آنها آموزش داده میشود فراموش میکنند، درحالی که اگر در کار تعامل داشته باشند آن را برای همیشه به یاد خواهند داشت.
به گفته وزير آموزش و پرورش اين معلمان هستند که کتابها را تکمیل میکنند و در فرایند آموزشی، جز پایه دهم، يازدهم و دوازدهم که به دلیل امتحانات نهايي و کنکور دست معلم بسته است، در تمام دوره ها انعطاف و اختیار با معلم است. فقط باید معلم در نظر داشته باشد که در پایان هر دوره آموزشی دانش آموزان به چه چیزی میرسند؟ این نقطه ای است که باید به معلم نشان داد، چرا که کتابها را نمیتوان هر آن و هر لحظه تغییر داد .
وی به سه رکن برنامه درسی اشاره کرد و گفت: برنامه درسی سه رکن مولف، معلم و محصل دارد. معلم اگر آماده این نقش نباشد اگر بهترین کتاب را هم به او بدهید، هیچ اتفاقی نمی افتد.
*تدوین و تهیه محتوا برای 200 رشته تازه تاسیس فنی و حرفه ای
کاری که دوستان سازمان پژوهش انجام دادند، موضوع شایستگیهای پایه است که به زودی تصویب میشود، و بسیار روی آن کار کردند. كارشناسان و دستاندركاران آنها، به هر جمع كارشناسي كه دعوت میشوند آن را ارائه می کنند. و با وجود اینکه از هشت ماه پیش اماده بود، تا زماني كه چند بار اعتبار سنجی نشده بود، ارائه نکردند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تغییر تدریجی است و باید از یکجا شروع کرد. ما این تحول را پذیرفتیم و مهمتر آنکه برای آن چارچوب پیدا کردیم. البته در این مسیر قانع هم میکنیم که به طور مثال اگر درسی چون انتگرال را حذف کنیم اتفاقی نمی افتد، و مهم آن است که هدفی که می خواهیم از آن درس به دست بیاوریم.
وی به اصلاح نظام دوم متوسطه و تخصصگرایی اشاره کرد و گفت: 200 رشته در فنیحرفه ای دایر شده است که حقيقتا جا دارد از برخی استانها مثل هرمزگان تشکر كنيم که رشته های هنرستان جوار راه انداختند. هنرستان جوار در رشته تربیت بدنی، هنرستان در رشته تربیت نیروی دریایی نمونه هایی از این رشته های تازه تاسیس هستند. تمام محتوای این 200 رشته را گروه دكتر لطیفی و سازمان پژوهش تدوین و ارائه می کنند.
وی با اشاره به 6 هزار و 500 خبرنگار دانش آموز و امکان تاسیس هنرستان روزنامه نگاری افزود: این سرمایهای عظیم است و درهر نقطهای بنا بر نیاز اگر رشتهای بخواهند، ایجاد میکنیم.
صحرائی در پایان یادآورشد: امروز در مسیر تحول قرار گرفتیم واین اشتیاق و احتیاجی است که در گروه مخاطب دیده شده است و در این مسیر حرکت کردیم. فقط این مسیر باید با پختگی پیش برود.
انتهاي پيام