معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا در نگرشها و بینشها تغییری ایجاد نشود تحولی صورت نمی گیرد، لذا برگزاری همایشهای تعلیم و تربیت می تواند به تغییر بینشها کمک کند و مسیر تحول را هموار سازد.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی در دومین همایش چیستی و تحول در علوم انسانی با محوریت اندیشههای حضرت آیت الله العظمی خامنهای در دانشگاه شیراز با تشریح بخشی از سند تحول بنیادین اظهار کرد: در راهكار 1-1- سند تحول بنيادين به طراحی، تدوین، اجرا، ارزشيابي و بازنگری و بازتوليد برنامههاي درسی با توجه به چند ويژگي از جمله: متناسبسازي حجم با ساعات آموزشي، حاکمیت رویکرد فرهنگی تربیتی در محتواهای درسی، تقويت شايستگيهاي پايه دانشآموزان و ... اشاره شده است. بر اين اساس يكي از تكاليفي كه آموزش و پرورش در دستور كار دارد بازنگري در برنامههاي درسي با در نظر گرفتن آن ويژگيها و شايستگيهاي پايه است.
به واسطه اين شايستگيها است كه افراد ميتوانند در زندگي فردي و اجتماعي موفق باشند. اينكه چرا وضعيت حاكم بر آموزش و پرورش بهگونهاي است كه دانشآموزان داراي اينگونه شايستگيها را تربيت نميكند و در زمينه اين توانمنديها و شايستگيها كمتر كار شده است، به اين علت است كه موضوعمحوري بر برنامههاي درسي حاكم بوده است.
معاون وزیر ورئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آماده کردن فرد برای یک زندگی شایسته، ماموریت محوری آموزش و پرورش است. به عبارتي آموزش عمومي دانشآموزان، كاركرد و ماموريت اصلي آموزش و پرورش است. و در اولويت بعدي با توجه به همان وجه نيمهتخصصي، آماده كردن فرد براي رفتن به دانشگاه و داشتن يك شغل مناسب در دوره دوم متوسطه مدنظر است.
وی ادامه داد: تدوين نظامواره شايستگيهاي پايه و عمومي يكي از فعاليتهاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در يك سال گذشته است. سوال اساسي ما در اين مطالعه آن بود كه، دانشآموز مطلوب حال و آينده جمهوري اسلامي چه ويژگيهايي خواهد داشت. فارغ از اينكه قرار است در آينده در چه رشتهاي تحصيل كند و يا چه شغلي را انتخاب خواهد كرد.
براي تدوين اين نظامواره از چند دسته منابع استفاده شده است. گروه اولِ منابع، اسناد بالادستي آموزش و پرورش از جمله برنامه درسي ملي و سند تحول بنيادين بوده است. گروه دومِ منابع، فراتحليلي بر نيازسنجيها و منابع آسيب شناسي در حوزه هاي مرتبط با دانشآموزان بوده است كه بالغ بر 130 مطالعه در اين خصوص فراهم گرديد. دسته سومِ منابع، بيانات و نكات مقام معظم رهبري در خصوص دانشآموز مطلوب جمهوري اسلامي ايران بود. دسته چهارم مطالعات تطبيقي و تجربيات ديگر كشورها در اين زمينه بود. دسته پنجم مطالعاتي كه در خصوص هر يك از شايستگيهاي موردنظر مثلا تفكر و ... انجام شده بود.
رييس سازمان پژوهش گفت كه در اين جلسه، تمركز ارائه بر منابع چهارم يعني ديدگاه ها و بيانات مقام معظم رهبري در اين حوزه، خواهد بود. سوال اينكه چرا بايد براي كشف ويژگيها و شايستگيهاي دانشآموز مطلوب به انديشههاي مقام معظم رهبري مراجعه كنيم؟ نكته اول نقشي است كه رهبري در سياستگذاري نظام دارند. دقيقا بخشي از اين سياستگذاريها، مربوط به تعليم و تربيت است. نكته دوم اينكه رهبري در وضعيت كنوني نظام، ويژگي برجستهاي دارند و بايد قدر دانست اينكه براي آينده كشور تعيين افق ميكنند. لذا پیامی را به ما مخابره می کنند که لزوما باید به آن توجه کنیم. لذا استفاده از مطالب و انديشههاي ايشان ضروري است. وي عنوان كرد كه نكته قابل توجه ديگر در اين مطالعه، آنكه آنچه از بيانات رهبري استفاده شده است اكثر آنها در ديگر منابع هم وجود داشت.
دكتر لطيفي در بخش دوم سخنان خود اشارهاي هم بر چند بخش از سخنان رهبري كه در تدوين نظامواره استفاده شده است، داشت. از جمله بخش اول به عنوان ويژگيهاي در حوزه باور و نگرش شامل دانشآموز با ايمان، پارسا، پرهيزگار، دلداده به خداي متعال و ...؛ بخش دوم ويژگيهاي انديشه ورزي و ابتكاري شامل: دانش آموز دانا، خردورز، داراي روحيه آزادانديشي و ...؛ بخش سوم دانشآموز فعال اجتماعي و سياسي، كمهزينه و پرفايده، عدالتخواه و عدالت ساز، عاشق مردم و كشور، داراي روحيه فردي و جمعي و ...؛ بخش چهارم شامل: دانشآموز توانا، داراي اعتماد به نفس، برخوردار از سلامت نفس، بلند همت، محكم، باحيا و ...؛
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین ابعاد تحول، تحول در اندیشهها و بینشها است. تا در نگرش ها تغییر ایجاد نشود تحولی صورت نمیگیرد. لذا این نوع همایشها می تواند به تغییر بینشها و تسریع در تحول کمک کند. از طرفي با نقشی که ایفا میکند زمینه ارائه نظریه اندیشمندان را نيز فراهم خواهد كرد تا مسیر تحول تسهیل شود. وي در پايان از دستاندركاران و برگزار كنندگان اين همايش تشكر كرد.
انتهاي پيام