در سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران كه با شعار «بخوانیم و بسازیم» در حال برگزاري است به سراغ غرفه انتشارات مدرسه، نشان رشد، ناشران و بازديدكنندگان از اين نمايشگاه رفته و به گفت و گو با آنان نشستيم كه بخشهايي از آن را در ادامه خواهيم خواند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهرريزي آموزشي در ابتداي اين گزارش ابوذر حسامپور معاون ساماندهي منابع آموزشي و تربيتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مورد نشان رشد گفت: "نشان رشد" یک نشان اجتماعی است و به عنوان حمایتگر در کنار ناشران و خانوادهها میتواند در مسیر آموزشی و تربیتی کودک و نوجوان گام بردارد. مهمترین مسئله برای نشان رشد، جلب اعتماد خانوادهها و آشنایی هر چه بیشتر آنها با این نشان و فرایند است.
اعطای بیش از ۴۰۰۰۰ نشان رشد به کتاب کودک و نوجوان در ادوار گذشته
وی در ادامه باتوجه به اینکه تاکنون و در طی سالهای گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ عنوان کتاب از ناشران مختلف در طی فرایند سالانه نشان رشد دریافت کردند، گفت: بخش کوچکی از این کتابها در غرفه به منظور حمایتهای مشاورهای و بحث و گفتگو برای خانوادهها ارائه شده است.
به گفته معاون ساماندهي منابع آموزشي و تربيتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ؛نشان رشد مبتنی بر مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش است، که یک فرایند دائمی داشته و در طول سال ناشران به صورت نظاممند کتابهای خود را در هر زمان از سال، پس از ثبت در سامانه سامانکتاب جهت ارزیابی و اعتباربخشی ارسال میکنند.
وی ادامه داد: امروز بیشتر ناشران کودک و نوجوان، با نشان رشد ارتباط دارند و هماینک بیش از 1500 ناشر در سامانه ثبتنام و کتابهایشان را بهصورت مداوم ارسال میکنند و سالانه بیش از 4 هزار کتاب چاپ جدید برای دریافت نشان رشد ارسال میشود.
دبیر بیستویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در ادامه با اشاره به حضور غرفه کتابهای دارای "نشان رشد" در سالن ناشران کودک و نوجوان در سیوپنجمین نمایشگاه بیناللملی کتاب گفت: در طول ایام نمایشگاه در جلسات از پیش هماهنگ شده با ناشران میزهای گقتگو با ناشران مرتبط در حوزههای موضوعی متناسب همچون ترجمه کتاب کودک و نوجوان، کتابهای کمک آموزشی، مهارتهای زندگی و مباحث خاص دیگر و با حضور کارشناسان نشان رشد در غرفه سازمان پژوهش برگزار میشود.
معاون ساماندهي منابع آموزشي و تربيتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به برگزاری نشستهای علمی - ترویجی در سرای اهل قلم گفت: دو نشست آسیبشناسی ادبیات کودک و نوجوان و استانداردهای کتابهای مهارتهای زندگی کودک و نوجوان با حضور صاحبنظران در سالن سرای اهل قلم ناشران کودک و نوجوان برگزار میشود.
وی به دو بخش مهم فعالیتهای امسال اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای دو نمایش عروسکی برای کودکان و معرفی نشان رشد برای خانوادهها از برنامههای امسال است. نمایش عروسکی "کاوش و کشف جدید" و نمایش"کرم جان در نمایشگاه کتاب" هر روز ساعت 16 تا 19 در غرفه نشان رشد اکران میشود که این نمایشها مورد استقبال کودکان قرار گرفته است.
ایشان در مورد معیارهای شکلی و محتوایی برای اعطای نشان رشد به منابع آموزشي و تربيتی گفت: استانداردهای "محتوایی" ناظر به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند برنامه درسی ملی و استانداردهای شکلی با توجه به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه مورد توجه قرار میگیرد که این ملاکها از طریق وبگاه سامان کتاب در اختیار ناشران محترم قرار گرفته است است.
به گفته حسامپور، کتابهایی که نشان رشد را دریافت میکنند، به تناسب دورهها و پایههای تحصیلی، با توجه به محورهاي موضوعی دستهبندی و از لحاظ کیفیت محتوایی و شکلی درجهبندی میشوند و این اطلاعات و محتواها از طریق کتابنامههای رشد به مراکز آموزشی و تربیتی، معلمان و خانوادهها و کلیه فعالین حوزه کودک و نوجوان عرضه میشود. همچنین کتابهای برتر در مجلد فهرستگان رشد معرفی شده و سالانه در جشنواره ملی کتاب رشد به رقابت میپردازند و آثار و ناشران و نویسندگان برتر در اختتاميه جشنواره مذکور مورد تقدير قرار میگیرند که بیستویکمین دوره این جشنواره در اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار گرديد. همچنین تجهیز کتابخانههای مدارس و کتابخانههای کلاسی و جشنوارههای کتابخوانی در مدارس و مراکز آموزش و پرورش با استفاده از کتابهای دارای نشان رشد انجام میپذیرد.
دبیر بیستویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد در پایان اظهار داشت: از آنجا که نشان رشد به عنوان یک مرجع معتبر برای خانوادهها و معلمان و ناشران شناخته میشود ضرورت دارد تا در کانون توجه مدیران و مسئولان آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش قرار گیرد و از اعتبار و ظرفیت نشان رشد برای تعامل اثربخش با خانوادهها بهرهگيري شود.
عرضه 1000 عنوان کتاب توسط انتشارات مدرسه در نمایشگاه کتاب
در سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران كه با شعار «بخوانیم و بسازیم» در حال برگزاري است به سراغ غرفه انتشارات مدرسه،نشان رشد، ناشران و بازديدكنندگان از اين نمايشگاه رفته و به گفت و گو با آنان نشستيم كه بخش هايي از آن را در ادامه خواهيم خواند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي محمد حسین چراغچی مدیرعامل انتشارات مدرسه گفت: غرفه امسال ما در قسمت کودک و نوجوان و در شبستان عمومی قرار دارد و هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه ارائه کردهایم.
وي با بيان استقبال بازديدكنندگان از نمايشگاه ادامه داد: امسال هم استقبال از نمایشگاه خوب است. حضور مردم بعد از ساعت اداری یعنی بعد از ظهر ها بیشتر بوده ومعتقدم انتشارات مدرسه فروش مناسبی را در این نمایشگاه تجربه کرده است.
نیازهای مخاطب در این نمایشگاه برای تولید محتوا در سالهای بعد سنجیده میشود
طبیعتاً مخاطب ما نوجوان و دانش آموزان هستند و امسال نسبت به پارسال، انتشارات مدرسه در نحوه ارائه و بازاریابی خودش تغییراتی را اعمال کرده و تعامل با مخاطب به شدت بالا رفته است. نیازهای مخاطب در این نمایشگاه برای تولید محتوا در سالهای بعد سنجیده میشود. برگزاری نمایشگاه کتاب در ارتقای فرهنگ کتابخوانی برای مخاطب منشأ اثر است؛ برای ناشر از این بابت که بالاخره نظر مخاطبان را در مورد محصولاتش دریافت میکند و باعث ارتقای کیفی آن میشود و برای مخاطب به این صورت که در معرض چاپهای اول قرار میگیرد.
چراغچی ادامه داد: برای ایام بعد از نمایشگاه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. ما هم فروشگاه اینترنتی و هم فروشگاه فیزیکی داریم که در همین نمایشگاه مخاطبان را نسبت به این موارد آگاه میکنیم و در طول سال از این طریق با آنها در ارتباط هستیم.
این ناشر در ادامه و با اشاره به اقداماتي كه در راستاي كتابهاي ديجيتال صورت گرفته است گفت: هم در سایت اینترنتی و هم در پیام رسانهای مجازی در خدمت مخاطبان خواهیم بود. انتشارات مدرسه در اين تدبير است که کتابهایی که قرار است تجدید چاپ شوند یا چاپ اول انجام شود از لحاظ دیجیتال و صوتی هم روی آنها کار شود.
محمدحسين چراغچی با اشاره به نشان رشد، گفت: نشان رشد یک نشانی است که وزارت آموزش و پرورش برای استانداردسازی منابع کودک و نوجوان درج می کند. انتشارات مدرسه از این بابت که متعلق به آموزش و پرورش است خودش را ملزم میداند برای دریافت این نشان که باعث ارتقای کیفی محصولات در این سطح میشود، تلاش کند.
وي در پاسخ به این سوال که چه تعداد انتشارات مدرسه را میشناختند و با پیش زمینه قبلی مراجعه کردند؟ بیان کرد: مخاطبان انتشارات مدرسه را میشناسند و از قدیم با آن در ارتباط بودند.
چراغچي در مورد انتظاری که از مسئولان نمایشگاه کتاب وجود دارد و بهتر است براي سال بعد تمهیداتی در مورد آن انديشيده شود گفت: حدود ۳۰۰۰ عنوان کتاب داریم اما در این فضایی که به ما اختصاص داده شد تعداد کمی از عناوین را توانستیم نمایش دهیم همینطور همه ناشران باید به این فکر باشند که قیمت کتاب را بتوانند ارزانتر ارائه دهند تا مخاطب بهره بیشتری را از نمایشگاه ببرد.
يکی از کارکردهای اصلی نمایشگاه روبرو شدن مخاطب با ناشر است
وي افزود: گرانی کاغذ موثر است اما کاغذ، تنها مسئله اصلی نیست. عوامل دیگری هم در قیمت کتاب موثر است، باید برای همه این زنجیره تدبیر اندیشید تا کتاب در دسترس همه قرار گیرد. یکی از کارکردهای اصلی نمایشگاه روبرو شدن مخاطب با ناشر است. رویکرد انتشارات مدرسه توزیع حداکثری محصولات در سطح کشور است. برای همین خوشحال میشویم دوستانی که از منابع و محتواهای غنی میخواهند استفاده کنند، به انتشارات مدرسه مراجعه کنند و نیازهای خودشان را بگویند. اگر نیازها را موجود داشتیم در اختیار قرار میدهیم و اگر نداشتیم برای تولید این محتوا تدبیر خواهیم اندیشید.
در ادامه به گفتگو با چند دانش آموز بازديدكننده از غرفه انتشارات مدرسه نشستيم. صدف عزیزی دانش آموز مدرسه محراب گفت: با این انگیزه آمدم كه کتاب را خیلی دوست دارم.
حوزه هایی مثل معارف اسلامی را مورد ارزیابی قرار دادم و به نظرم کتاب های متنوعی هم هست.
او ادامه داد: کتاب هایی که در مورد آن ها در این نمایشگاه جستجو کردم درباره ریاضی، علوم تجربی و زیست بودند. به برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب می گویم که موضوعات این کتابها بهتر و متنوعتر شود. همچنین مباحث حوزه معارف اسلامی برای قشر نوجوان هم باید بیشتر شود.
نرگس ممدوح دانش آموز کلاس هشتم مدرسه شهدای محراب از شرکت کنندگان در نمایشگاه کتاب گفت: من به رمان، و کتاب های مذهبی علاقه مندم. در مورد کتاب های درسی هم علوم تجربی و ریاضی از جمله علاقه های من است. و البته كتاب کار و فناوری كه متاسفانه به خوبی از کتاب استفاده نمیشود و معلمها ساعتش را معمولاً به درسهای دیگر اختصاص میدهند.
ممدوح ادامه داد: معتقدم نمایشگاه امسال خوب بود و به من برای مباحث درسی کمک خوبی کرد. و اگر کتابهای کودک و نوجوان و آموزشی بیشتر شود بهتر است.
محدثه نوبهار پايه هفتم از مدرسه عفاف نيز گفت: از طریق حوزه منطقه مان برای بازدید از این نمایشگاه کتاب امديم و غرفه انتشارات مدرسه اولين غرفه اي بود كه بازديد كرديم.
وي ادامه داد: در همین غرفه کتابهای زیادی را دیدیم كه مربوط به کتابهای درسی مان، از جمله کتاب اجتماعی ما بود. کتابهایی که خب به نظر من خیلی مربوط به درسهایی که در مدرسه داشتیم بود. از مسئولین نمایشگاه ممنونم بابت این کتابهای خوبی که چاپ میکنند. من با انگیزه تهیه کتابهایی برای تمدن و تاريخ کشورمان آمدم. هم تمدن دوران اسلام و قبل اسلام و هم دوران صفويه. خدا را شکر كه در انتشارات مدرسه پيدا كردم. نمایشگاه خوبی است و من قبلا آمدم اينجا و کتاب شاهنامه را گرفتم.
انتهای پیام