جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:54
lead
flag

مصوبه 828 سندی پیشتاز در ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی

78
0

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، يكصد و چهل و ششمين نوبت از سلسله جلسات شوراي هماهنگي علمي سازمان با حضور معاونان وزير، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش، رئيس دانشگاه فرهنگيان و مديران سازمان برگزار شد. در ابتداي اين نشست دكتر مظاهري، دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان، ضمن عرض خیر مقدم، از وضعيت پيشيني و موجود در زمينه اجراي مصوبه 828  گزارشي اجمالي ارائه داد و در ادامه دکتر لطیفی، معاون وزیر و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به بيان ديدگاه خويش در اين‌باره پرداخت.لطيفي با اشاره به لزوم تحقق افق مشترک بین اعضا جهت تحقق اهداف اظهار داشت: از آنجا كه يكي از كاركردهاي شوراي هماهنگي علمي، هم‌انديشي با هدف هم‌افق شدن و انسجام معاونت‌ها و بخش‌هاي وزارت در جريان عملياتي‌سازي برنامه‌ها و انجام فعاليت‌ها و پي‌گيري تحقق اهداف عاليه آموزش و پرورش است، يك نوبت از سلسله نشست‌هاي اين شورا به مرور وضعيت اجراي مصوبه 828 اختصاص داده شد تا با مشاركت ديگر حوزه‌هاي مرتبط، موانع و راه‌كارهاي رفع آن‌ها شناسايي شود و بستر مناسبي براي تحقق حداكثري اهداف پيش‌بيني‌شده و بهبود شرايط فراهم شود. 

در ادامه نشست دكتر مذنبي، مديركل دفتر انتشارات و فناوري آموزشي مصوبه 828 را تدبير هوشمندانه آموزش و پرورش در زمان خود دانست و يادآور شد كه پيش از اين مصوبه، سازمان متبوع برپايه قانون تشكيل و تأسيس خود در اين حوزه ورود داشته و برنامه‌ها و اقدامات خاصي را دنبال کرده است. وي آنچه را كه امروزه با عنوان «نشان رشد» از آن ياد مي‌شود را نتيجه تلاش‌هاي مشترك سازمان و ديگر همکاران  در چارچوب اجراي مصوبه 828 و ساماندهي منابع آموزشي و تربيتي دانست. در ادامه حسام‌پور، معاون ساماندهي منابع آموزشي و تربيتي دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن ارائه گزارش تفصيلي مبتني بر شواهد حاصل از پايش و رصد وضعيت فرهنگي در حوزه كودك و نوجوان، تلخ و شيرين‌هاي پيشيني و موجود در اين زمينه را يادآور شد و با بيان آسيب‌شناسي اجراي مصوبه 828 ، تصويري از میزان اهداف تحقق‌يافته را ارائه داد.

در ادامه جلسه، هر يك از حضار به بيان نقطه نظرات و ايده‌هاي خود پرداختند. دكتر محمود اماني طهراني، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با بیان ظریفت های مصوبه 828 اظهار داشت: در زمينه ساماندهي به منابع آموزشي و تربيتي، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي به حسب تكليف، مجموعه برنامه‌ها و اقداماتي را پي گرفته شد و در برهه‌اي نيازي احساس شد و به دنبال آن مصوبه 828 تنظيم و ابلاغ گرديد. وي مصوبه 828 را سندي پيش‌رو خواند كه از ظرفيت‌هاي خوبي برخوردار است. اماني ضمن آنكه اصلاح مصوبه را لازم و شدني دانست، اما مسئله مهم‌تر را تدبير اجراي مؤثر مصوبه بيان نمود.

در پايان دكتر لطيفي، با ذكر توقع به‌جاي توليدكنندگان اظهار داشت: بسياري از مجموعه‌ها و فعالان در حوزه توليد منابع آموزشي و تربيتي انتظار دارند تا اعتبارنامه اعطايي ما با عنوان «نشان رشد» براي آنان آورده‌اي در پي داشته باشد؛ به اين معنا كه جامعه دانش‌آموزي به واسطه مدارس، پذيرا و مصرف‌كننده توليدات و آثار آنان باشند كه در اين‌باره بايد به سازوكارهاي شفاف و منسجمي برسيم. وي از دبيرخانه شوراي هماهنگي علمي خواست ترتيبي را پي‌بگيرد تا اگر لازم است در ارتباط با اجراي مؤثر مصوبه 828 به ويژه ناظر بر تجهيزات، با نظارت شوراي عالي آموزش و پرورش ظرف يك ماه توافقي بين بخشي صورت بپذيرد و در قالب استبصاريه‌اي ذيل مصوبه مذكور در شوراي عالي تصويب و ابلاغ گردد. همچنين مقرر گرديد با بررسي و تحليل ديدگاهها و نظرات و پيشنهادهاي اعضاي محترم، توصيه­ ها و ملاحظات موردنظر براي اجراي موثر مصوبه و همچنين احصاي نكاتي كه بر لزوم بازنگري در مصوبه 828 دارد، تكليف اين موضوع و ادامه پرداختن به آن در جلسات را مشخص نمايند. در پايان بر اشاعه و ترويج مصوبه 828 در بدنه آموزش و پرورش خصوصاً در مدارس تاكيد گرديد.

 

پایان پیام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت