برگزاری کارگاه آموزشی دفتربرنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای با موضوع ارائه راهکارها و پاسخ به سوالات کاربست نتایج ارزشیابی برنامه های درسی
این کارگاه با موضوع ارائه راهکار و پاسخ به سوالات کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی، با حضور دکتر لطیفی، مهندس ابراهیم آزاد، دکتر مهدی اسمعیلی، مدیرکل دفترتالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش،معاونین دفتر،روسای گروه،کارشناسان و تعدادی ازاعضای کمیسیون های تخصصی در مدرسه تاریخی دارالفنون روز سه شنبه سی ام مرداد ماه از ساعت هفت صبح الی چهار ونیم بعد از ظهر برگزار شد.
دکتر لطیفی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور در این کارگاه بیان کردند که این پژوهش نشان داد آموزش و پرورش نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای در ماموریت خود جدی ، فعال و بروز می باشد و بر نوآوری هایی که در حوزه های مختلف آموزش های فنی و حرفه ای اتفاق افتاده توجه دارد و با حساسیت به ارائه چهره مسئولیت پذیر و مسئولیت شناس آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه ای پرداخته است. ایشان افزودند که این اقدام و تجربه اندوخته شده می تواند مقدمه ای برای رشد بیشتر و حرکت های ابتکاری شود تا بتواند آموزش های فنی و حرفه ای را به جلو هدایت نماید.
همچنین تاکید بر اطلاع رسانی سنجیده از نتایج این پژوهش جهت ارائه به وزیر محترم، شوراها، مجامع ، مراکز نهادها و مراکز مدیریتی مختلف کردند تابتوان متناسب با این کار پژوهشی ارزشمند، مطالبات و انتظارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را مطرح نمود. رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار نمودند اگر قرار است مهارت آموزی اتفاق بیفتد با این سطح تجهیزات و این سطح امکانات امکان پذیر نیست و نیازمند مشارکت مجموعه های مختلف می باشد و با توجه به آیین نامه مهارت آموزی که در هیات دولت مصوب شده باید از این فرصت بهترین استفاده را برد، چه بسا این گزارش که وضعیت هنرستان ها را به طور تفصیلی و دقیق و نقطه به نقطه نشان می دهد کمک کند تا بتوانیم تصمیمات مناسب برای رسیدن وضع مطلوب داشته باشیم. لذا باید با یک فعالیت رسانه ای مناسب، یکی از مسائل جدی آموزش و پرورش کشور را تبدیل به یکی از مسائل رسانه ای کشور کنیم. همچنین با توجه به اهمیت مسئله مهارت آموزی که مطرح شده و یکی از مشکلات اساسی موجود که مسئله عدم کفایت تجهیزات در هنرستان ها می باشد، با استفاده از این فرصت مسئله تجهیزات هنرستان ها را به طور جدی مطالبه نمود.
آقای دکتر آقابابایی مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش این نوع ارزشیابی را از وظایف دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش برشمردند که نیازمند دانش، مهارت و شایستگی می باشد و منجر به رشد وتوسعه کارشناسان دفترگردیده است. همچنین نتایج بدست آمده از این پژوهش را کمکی برای اعضای کمیسیون های تخصصی دانستند تا بتوانند با آگاهی تصمیمات مقتضی و روشنی را برای ادامه تغییر وضعیت موجود بگیرند. ایشان با اشاره بر اینکه نتایج این تحقیق و داده های آن باسختی و دشواری فراوان به دست امده اند تاکید کردند که باید فراتر از نگاه های شخصی و سلیقه ای و با توجه به نتایج این ارزشیابی، تصمیماتی مقتضی در راستای منافع ملی گرفته شود، تا تصمیمات اتخاذ شده به نفع دانش آموزان، جامعه فنی و حرفه ای و ذی نفعان این حوزه باشد.
آقای مهندس ابراهیم آزاد در خصوص فرایند عملیاتی اجرای ارزشیابی برنامه های درسی فنی و حرفه ای، هدف عملیاتی کلان از ارزشیابی برنامه درسی را تعیین اندازه و میزان تغییرات برنامه های درسی، ناشی از تغییرات فناوری و پیچیدگی های محل کار برشمردند و اهداف این پروژه را اندازه گیری میزان تغییرات و یا سازگاری شایستگی های حرفه ای به تفکیک پودمان "درس های ششگانه در هر رشته تحصیلی" حرفه ای از دیدگاه خبرگان حرفه ای در دنیای کار، انجمن های حرفه ای تخصصی درهررشته، فروشندگان کالا وخدمات مرتبط با هر رشته، کارفرمایان بزرگ، اندازه گیری میزان سازگاری شایستگی های حرفه ای با نیازها وضرورت های دنیای کار درهر رشته تحصیلی حرفه ای از دیدگاه فارغ التحصیلان و هنرجویان سال سوم هر رشته تحصیلی، اندازه گیری امکان پذیری آموزش شایستگی حرفه ای به تفکیک پودمان " درس های ششگانه در هر رشته تحصیلی" حرفه ای از دیدگاه هنرآموزانی که حیات دوگانه دارند یعنی هم درهنرستان تدریس میکنند و در دنیای کار فعالیت میکنند همچنین مربیان این رشته - حرفه ها در مراکز سازمان فنی و حرفه ای، سنجش شایستگی های حرفه ای از طریق برگزاری آزمون های قضاوتی موقعیتی به صورت کتب عملکردی به صورت نمونه و داوطلبانه از هنرجویان هر رشته، اندازه گیری ضریب کفایت زیرساخت ها از طریق انطباق با استانداردهای برنامه درسی و نهایتا اجماع اقناعی گروه ها (اشباع تجربی_ حرفه ای) را بیان نمودند.
دکتر مهدی اسماعیلی با تشریح تجربه میدانی و اشتراک سوالات مطرح شده در این تجربه، راهبردهای رفع چالش های آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش را باز تعریف نقش هنر جو به عنوان یک سیستم کل نگر و دارای هویت و مسئول تحول با تاکید بر شایستگی مولد حرفه ای دانستند که توانایی حرکت و مراقبت فردی جهت اصلاح و بهبود مداوم موقعیت حرفه ای خود و دیگران بر اساس هویت، صلاحیت و توسعه ای حرفه ای در زندگی را داشته باشد. ایشان همچنین عمده چالش موجود در اموزش های فنی وحرفه ای را ضعف هویت این اموزش ها اعلام کردند.
انتهای پیام