جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:51
lead
flag

تغییر در فرهنگ برنامه درسی نیازمند پشتیبانی مقام عالی وزارت

109
0

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابتدای نشست وزیر آموزش‌وپرورش با رئیس و همکاران پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، مدیران کل و همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن عرض خیرمقدم خدمت مقام عالی وزارت، با اشاره به مأموریت‌های 5 گانه سازمان افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی در ۵ حوزه کلی فعالیت دارد.حوزه نخست آن برنامه ریزی درسی است که قطعا و بدون تردید مهمترین حوزه ماموریتی سازمان است؛ تنظیم برنامه درسی و چارچوب هایی که براساس آن فعالیت ها درمدارس در تمامی سطوح اتفاق می افتد در دل این ماموریت قرار دارد، اما متاستفانه برنامه درسی در نظام آموزشی ما آنطور که باید در وضعیت مناسبی قرار نگرفته است.
 

تامین و تولید محتوای آموزشی محدود به کتاب درسی نمی شود

علی لطیفی در ادامه با اشاره به مأموریت تأمین و تولید محتوای آموزش اضافه کرد: حوزه دوم مأموریتی سازمان پژوهش، تأمین و تولید مواد آموزشی است که در صدر مواد آموزشی، کتاب‌درسی قرارگرفتن است؛ اما تولیدات سازمان پژوهش در زمینه‌ی مواد آموزشی به  کتاب‌درسی منحصر نمی‌شود. ما به‌غیراز کتاب‌درسی در حوزه تولید مجلات رشد و تولید محتواهای چندرسانه‌ای خصوصاً در قالب رمزینه‌های پاسخ سریع که در کتاب‌درسی درج شده فعال هستیم. همچنین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان محتواهای متنوعی که به‌منظور فعالیت‌های تکمیلی حوزه آموزش و یادگیری انجام می‌شود مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مأموریت ساماندهی تمامی تولیدات آموزشی و تربیتی برای متناسب‌سازی زیست‌بوم آموزش دانش‌آموزان عنوان کرد: حوزه سوم موضوع ساماندهی مواد آموزشی است. هرچند خود سازمان به طور مستقیم در تولید آنها نقشی نداشته باشد. لیکن ازآن‌جهت که بتوان زیست‌بوم تولید مواد آموزشی متناسب با نیاز مدارس را ساماندهی کرد، برای سازمان با استناد به مصوبات قانونی موجود مأموریت تعریف شده است.
 

جشنواره های ملی و بین المللی رشد، دست ما را برای پر کردن بسته های یادگیری پر می کند

حجت‌الاسلام لطیفی در ادامه با نام‌بردن از جشنواره‌های منتسب به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تعریف مأموریت آنها پرداخت و گفت: سازمان جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کند که کم‌وبیش با آنها آشنا هستید اعم از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد که نقش بسیار خوبی در فعال‌کردن جامعه تعلیم‌وتربیت و همچنین معلمان و همکاران ما در تولید محتواهای آموزشی و استفاده از آنها ایفا می‌کند. جشنواره ملی کتاب  رشد که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کتاب است و نقش بسیار مؤثری در شناسایی و سامان‌دهی کتاب‌ها و منابع تربیتی مورداستفاده دانش‌آموزان دارد. چهارمین جشنواره سازمان جشنواره عکس و تصویرگری رشد است که برای تأمین تصویرگری‌ها و عکس‌های موردنیاز کتاب‌های درسی است.
 

لزوم پژوهش برای تغییر در برنامه ریزی درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اهمیت پژوهش در کنار برنامه‌ریزی‌های مربوط به حوزه برنامه‌ریزی درسی افزود: حوزه چهارم مأموریتی سازمان، پژوهش است. در حوزه پژوهش بخشی از فعالیت‌ها در خود سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی انجام می‌شود که عمدتاً پژوهش‌هایی مربوط به برنامه‌ریزی درسی و تألیف نگارش کتاب‌درسی یا تولید محتوا است. بخش دیگر فعالیت‌های پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

علی لطیفی پیرامون آخرین مأموریت کلی سازمان با موضوع اشاعه و ترویج برنامه درسی گفت: ما معتقدیم که برنامه‌ریزی درسی بدون ترویج و اشاعه مناسب، زمینه اجرای مساعد را پیدا نخواهد کرد. ما همیشه با چالشی مواجهه هستیم که از جنس فاصله میان‌برنامه درسی اجرا نشده و اجرا شده است. قطعاً بخشی از این فاصله باید به‌وسیله اشاعه از بین رود. بااهمیت این حوزه اما گاهی این بخش سازمان در زمینه اشاعه نادیده گرفته شده است. ما در دوره جدید بنای خود را در سازمان گذاشته‌ایم که این بخش از سازمان راهم به‌صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

 

تعریف 3 ماموریت در دوره جدید برای تحقق تحول در منابع آموزشی و برنامه ریزی درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر عزم و اراده جدی سازمان در جهت کارامدی و تحول در برنامه درسی با اشاره به طراحی نظام شایستگی پایه و عمومی دانش آموزان گفت: «طرح‌واره» عنوان طراحی است که برای دستیابی به وضعیت تحولی برنامه درسی در مدارس از آن یاد می‌کنیم. این طرح‌واره بر ۳ پایه تعریف شده که 3 ماموریت برای سازمان تعریف می کند. شایان ذکر است که ذهنیت‌ ما نسبت به ایجاد تحول در برنامه درسی این است که باید از منظر مدرسه به برنامه درسی نگاه کنیم. شاید یکی از مهمترین چالش های ما در آموزش و پرورش عدم وجود همین نگاه باشد. ماموریت دومی که طرحواره برای سازمان به تصویر می کشد، غنی سازی مدرسه از مواد و منابع آموزشی متنوع ونه فقط کتاب درسی است. این مواد و منابع آموزشی در چارچوب برنامه درسی معنا پیدا می‌کند و بصورت مستقیم بی معناست. ماموریت سوم ما آن است که نظام پشتیبانی علمی مناسب و کارامد در مدرسه برای اجرای فعالیت های مختلف داشته باشیم. ما نمی توانیم به مدارس کتاب درسی و منابع بدهیم و خود را از این عرصه رهاکنیم. پشتیبانی علمی مناسبی نیاز دارد که نه تنها وظیفه سازمان است بلکه وظیفه تمامی بخش های آموزش و پرورش است که ماموریت جدی استانی و منطقی ما محسوب می شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان با اشاره به لزوم تغییر در فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش اذعان داشت: معتقدیم تحقق این مأموریت‌ها نیازمند تغییری در کل فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش است و تغییر در فرهنگ از جمله سخت‌ترین تغییرها است. تغییرات سخت قطعاً نیازمند پشتیبانی شخص وزیر محترم آموزش‌وپرورش و تمامی کارکنان آموزش‌وپرورش است. امید است که بتوانیم در این راه سربلند باشیم.

 

پایان خبر
 

گزارش تصویری حضور مقام عالی وزارت در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را از اینجا مشاهده کنید.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت