جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:06
lead
flag

ماموریت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

141
0

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور در برنامه مثبت آموزش شبکه آموزش به تشریح ماموریت های سازمان پیرامون برنامه درسی و مواد آموزشی پرداخت.

علی لطیفی در ابتدای برنامه با اشاره به ماموریت های سازمان گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از قدیمی ترین سازمان های وزارت آموزش و پرورش می باشد. ما در سازمان ماموریت های متعددی داریم که می توان آنها را در پنج شاخه دسته بندی کرد. تدوین برنامه درسی، تولید مواد و منابع آموزشی، پژوهش ها و مطالعات مورد نیاز آموزش و پرورش، اشاعه برنامه درسی و ساماندهی مواد آموزشی از جمله ماموریت های سازمان هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان جزئیات فرایند برنامه ریزی درسی تشریح کرد: تعیین جدول عناوین دروس یکی از ماموریت های سازمان در راستای برنامه ریزی درسی است. برای پیش برد این فرایند پیچیده و تدوین برنامه درسی یکپارچه از مشارکت متخصصین مختلف در رشته های گوناگون کمک می گیریم. در عین حال از تجربه کشور های مختلف در برنامه ریزی آموزشی استفاده می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فرایند تالیف کتاب های نونگاشت افزود: برای نگارش یک کتاب و یا محتوای آموزشی یک شورای تخصصی برای انجام مطالعات پیش نیاز آن رشته یا کتاب تشکیل می شود. این شورا مطالعات تطبیقی و بررسی نمونه های موفق در دنیا را دستور کار خود قرار می دهد. همچنین بخشی از این مطالعات به موضوع نیازسنجی آن رشته یا کتاب برمیگردد. بعد از انجام مطالعات چهارچوب کلی اهداف و محتوا تدوین می شود. بعد از تعیین چهارچوب، شورای تالیفی متشکل از متخصصین حوزه نگارش کتاب درسی تشکیل شده و فرایند نگارش کتاب آغاز می شود. معمولا به صورت مقطعی و یا فصل به فصل در نشست های تخصصی نقد و بررسی می کنند. گاهی این بررسی ها به صورت خط به خط کتاب درسی صورت می گیرد. بعد وارد مرحله اجرای آزمایشی می شویم. در کنار اجرای آزمایشی یک تیم پژوهشی به صورت موازی کتاب نونگاشت را بررسی می کند. با تایید شورا و بررسی نتایج پژوهش تصمیم می گیریم که وارد مرحله اجرای سراسری بشویم یا نه.

حجت الاسلام لطیفی با بیان پیچیدگی مطالعات اثربخشی گفت: رفتار خروجی دانش آموزان به عوامل متعددی بستگی دارد. یک چالش جهانی که با آن روبرو هستیم فاصله زیاد بین برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی کسب شده می باشد. سعی داریم همواره در کنار اعتبار سنجی هایی که انجام می دهیم به موضوع اثربخشی بپردازیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به مجلات رشد به عنوان منابع آموزشی مکمل بیان کرد: کتاب درسی بخشی از مواد و منابع آموزشی است. برای تحقق یادگیری می بایست از ابزار های مختلف استفاده کرد.

 

در قسمت ضمیمه می توانید گزیده هایی از برنامه مثبت آموزش شبکه آموزش با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را مشاهده کنید.

پایان پیام/

فایلهای پیوست

6 فایل برای دانلود

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت