جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:04
lead
flag

نقش كتاب‌هاي درسي در آموزش قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به دانش‌آموزان دوره ابتدايي و متوسطه

54
0

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر باقریان مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، شیوه آموزش قانون اساسی کشور به دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوطه نظری را تشریح کرد.

دکتر باقریان: آموزش قانون اساسی به دانش‌آموزان به عنوان نسل آينده‌ساز كشور براي کمک به آن‌ها جهت آشنايي با حقوق و مسئولیت‌های خود، كسب مهارت‌های لازم برای ایفای نقش مؤثر در جامعه و همچنين پرورش انساني آگاه، مسئول و قانون‌مدار از ضرورت و ‌اهمیت خاصي برخوردار است. در اين فرايند کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصيلي در آشنایی دانش‌آموزان با مباحث مربوط به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران از جمله: حقوق و مسئولیت‌ها، تقویت مهارت‌های شهروندی، فهم نظام سیاسی و اجتماعی، رشد تفکر انتقادی، مبارزه با ناآگاهی و شایعات، تقویت اعتماد به نفس، پیشگیری از تخلفات و ... نقش مهمی را بر عهده دارند.

وی افزود: آموزش قانون اساسي در دوره ابتدایی بیشتر به صورت غیرمستقیم و آشنایی با مفاهیم پایه از طريق دروس عمومی صورت می‌گیرد. در اين دوره محتوای كتاب‌هاي درسی با تمرکز بيشتر بر مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و همچنين فعالیت‌های گروهی و بازی، به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود تا با مفاهیم ابتدایی مانند عدالت، حقوق شهروندي و مسئولیت‌ها آشنا شوند.

دکتر باقریان: این در حالی است که در دوره متوسطه محتوای تخصصی‌تر و عمیق‌تر به طور مستقیم‌ ارائه می‌شود تا به دانش‌آموزان کمک ‌کند كه به درکی روشن از حقوق و مسئولیت‌های خود در نظام جمهوری اسلامی دست یابند. همچنین در اين دوره محتواي كتاب‌هاي درسي، مباحثی متناسب با ساختار سیاسی و اجتماعی کشور شامل: تاریخچه حقایق قانون اساسی، ارکان نظام و وظایف نهادهای دولتی، حقوق و مسئولیت‌های شهروندی که در قانون اساسی ذکر شده، از جمله حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و مفاهیم قانون اساسی را به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهند.

دکتر باقریان در ادامه مصاديقي از نحوه پرداختن به موضوع قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در کتاب‌های درسی دوره‌هاي تحصيلي ابتدایی و متوسطه را بیان کرد:

- مطالعات اجتماعی پايه چهارم، صفحه ۱۰۱ ، آوردن تصویری از کتاب قانون اساسی و بیان اهمیت قانون اساسی در کشور ایران

- مطالعات اجتماعی پايه پنجم، صفحات ۵۳ تا ۵۵ ، با عنوان قانون اساسی به تدوین این قانون پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نحوه اداره کشور بر اساس قوای سه گانه اشاره دارد.

- مطالعات اجتماعی پايه هفتم، صفحات ۱۷ تا ۲۰، با عناوین قانون و قانونگذاری به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. صفحه ۷۱، در قالب متن به اصل۵۰  قانون اساسی در خصوص حفاظت از محیط زیست اشاره دارد و در قالب فعالیت از دانش آموزان خواسته شده است در خصوص اصل ۵۰  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحقیق و گفتگو کند و در صفحه ۱۵۰، به اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران اشاره دارد.

- مطالعات اجتماعی پايه هشتم، صفحه ۱۱، در قالب بیشتر بدانیم مطالبی در خصوص نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی آورده شده است و صفحات ۱۳ تا ۳۳ ، به نقش قوای سه گانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

- مطالعات اجتماعی پايه نهم، صفحه ۱۰۷، با عنوان ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی به تدوین و تصویب قانون اساسی جدید در مرداد ماه ۱۳۵۸ اشاره دارد. در صفحه ۱۱۲، به انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مُدَّ ظِــلُّــهُ العالی) به رهبری انقلاب اسلامی ایران پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد و در صفحات ۱۳۹ تا ۱۵۳ نيز به اصول قانون اساسی کشور و ارکان حکومت و حقوق و تکالیف شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

- اقتصاد پايه دهم، صفحات ۱۱۰ و ۱۱۱، به تجلی اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) در حوزه اقتصاد مطلوب در قانون اساسی کشور و بازتاب اهداف اقتصادی و سیاسی ملت ایران در این قانون اشاره دارد. در صفحه ۱۱۵ در قالب فعالیت کلاسی از دانش‌آموزان خواسته شده با مراجعه به بخش‌های اقتصادی قانون اساسی به ویژه اصل‌های45،۴4،۴3، اصول کلی و ویژگی‌های اصلی قوانین اقتصادی کشور را شناسایی و ارائه نمایند.

- آمادگی دفاعی پايه دهم، صفحه ۵۶، با عنوان فرماندهی کل قوا به اصل ۱۱۰ قانون اساسی مبنی بر اختیارات و وظایف رهبر جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد.

- جامعه شناسی ۱ پايه دهم، صفحه ۱۴۱، به بازسازی هویت اقتصادی ایران اسلامی با اجرای قانون اساسی اشاره دارد.

- جغرافیای ۲ پايه یازدهم، صفحه ۱۴۴، در قالب بیشتر بدانیم مطالبی در خصوص دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( اصول ۱۲۱ و ۱۵۲ قانون اساسی) نسبت به قدرت سیاسی آورده شده است.

- فارسی 1 پايه دهم، در بخش پیشگفتار به اصل ۱۵ قانون اساسی و تحقق آن در کتاب‌های فارسی پايه‎هاي مختلف تحصيلي اشاره دارد.

- کارگاه کارآفرینی و تولید دوره دوم متوسطه، صفحه ۷۷، با عنوان کار در منزل از دانش آموزان خواسته شده درباره اصل ۴۴ قانون اساسی مطالعه و بررسی کنند.

- تحلیل فرهنگی دوره دوم متوسطه، صفحه ۸۷ ، با عنوان تنوع فرهنگی، فرصت یا تهدید، به توجه و تأکید بر وجوه مشترک ملی در عین توجه به تفاوت‌های قومی مذهبی و فرهنگی در قانون اساسی اشاره شده است و در صفحه ۱۲۶ در قالب گفتگو کنید و بیشتر بدانیم به اصل ۸۵  قانون اساسی مبنی بر حمایت از خانواده و جوانی می‌پردازد.

- انسان و محیط زیست پايه یازدهم، در بخش سخنی با دبیران گرامی به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره دارد.

- دین و زندگی ۲ پايه يازدهم، صفحات ۱۷۵ و ۱۷۶، با عنوان چگونگی انتخاب ولی فقیه به انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان توسط مردم بر اساس قانون اساسی اشاره دارد، همچنین در قالب پیشنهاد از دانش‌آموزان خواسته شده در مورد اصل ۱۰۷ قانون اساسی مطالعه و چگونگی انتخاب ولی فقیه را توضیح دهند. در صفحه ۱۸۱، در قالب متن و پاورقی، ضمن تبیین قانون اساسی کشور به پایبندی مردم ایران به اصل نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن می‌پردازد.

- تاریخ معاصر ایران پايه یازدهم، صفحات ۱۹۱ تا ۱۹۹ به تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ می‌پردازد و در صفحه ۲۱۸ به اصل ۱۰۹ قانون اساسی مبنی بر انتخاب رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای(مُدَّ ظِــلُّــهُ العالی) پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اشاره دارد. در صفحات ۲۲۴ تا ۲۲۶ ضمني آوردن مطالبي درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدوین آن را یکی از دستاوردهای مهم ابعاد سیاسی انقلاب اسلامی بر مي‌شمارد.

- اصول و عقاید ۲ پايه یازدهم، صفحه ۱۲۰، با عنوان چگونگی انتخاب ولی فقیه به مفاد قانون اساسی در این خصوص اشاره دارد و صفحه ۱۲۳،  در قالب تحقیق کنید از دانش‌آموزان خواسته شده تا در خصوص اصل ۱۰۷ قانون اساسی مطالعه و درباره چگونگی انتخاب ولی فقیه توضیح دهند.

- تاریخ ایران و جهان معاصر پايه دوازدهم، صفحات ۱۴۲ و ۱۴۴، با عنوان استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به تدوین قانون اساسی در سال 1358 می‌پردازد و در  صفحه ۱۵۰ در قالب بیشتر بدانیم به بازنگری در قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مُدَّ ظِــلُّــهُ العالی) به رهبری مطابق اصل ۱۰۹ قانون اساسی اشاره دارد.

- جامعه شناسی ۳ پايه دوازدهم، صفحه ۸۴ ، در قالب تحقیق کنید از دانش‌آموزان خواسته شده درباره جایگاه عدالت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحقیق کنند و در صفحه ۹۲ به اصول ۱۲، ۱۳ و ۱۴ قانون اساسی در خصوص به رسمیت شناخته شدن حقوق اقوام گروه‌های مختلف و اقلیت‌های دینی و مذهبی ایران و همچنین اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص استفاده از زبان‌های محلی در مطبوعات رسانه‌های گروهی و مجاز دانستن تدریس ادبیات محلی در مدارس در کنار زبان رسمی فارسی پرداخته شده است.

- تاریخ ایران در دوره اسلامی پايه دوازدهم، صفحات ۱۶۵ تا ۱۶۸ با عنوان تدوین قانون اساسی و صفحات ۱۷۳ تا ۱۷۵ با عنوان بازنگری در قانون اساسی و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مُدَّ ظِــلُّــهُ العالی) به رهبری پس از ارتحال امام خمینی(ره)  بر اساس اصل ۱۰۹ قانون اساسی.

- جریان شناسی اندیشه‌های معاصر ايران پايه دوازدهم، صفحه ۷۴، با عنوان برابری در مقابل قانون، به مباحث قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است و در صفحه ۸۴ با عنوان تصویر اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به اين موضوع مي‌پردازد.

انتهای پیام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت