همزمان با سالروز ولادت مولود كعبه حضرت اميرالمومنين علي عليهالسلام نشست شوراي معلمان مدرسه ابتدایی شهيد محلاتي با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و مسئولان آموزش و پرورش منطقه 12 تهران در نمازخانه اين آموزشگاه برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، حجت الاسلام علي لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش ضمن تبریک سالروز ولادت موليالموحدین حضرت علی علیه السلام و قدرداني از زحمات همكاران و معلمان اين آموزشگاه در خصوص پیگیری و تحقق الگوي مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،گفت: اساساً الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منشور و چهارچوبی فکری محتوایی و اجرایی است كه مشخص میکند اگر بخواهیم در نظام تعليم و تربيت تغییرات اساسي رقم بزنیم، در سطح مدرسه چه كارهايي باید انجام بدهيم.
وي گفت: اگر ميخواهیم دانشآموزان به یادگیري عمیق دست یابند و علاوه بر آن، آموزشهايي را فراگيرند که هم برای زندگیشان و هم برای آینده كشور مفید و مؤثر باشد، بايد محتواهاي تربيتي همراه با مهارتآموزي توام شود تا تربيتي تمام ساحتي با حرکت رو به رشد، يكپارچه و همه جانبه حاصل شود و ما نيز بايد در اين مسير اقدامات موثر را انجام دهيم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: سند تحول مجموعهای از برنامهها و راهکارها را مشخص کرده تا به وسیله آنها تغییر و تحول در مدارس اتفاق بیفتد که البته برخی از این برنامهها و راهکارها وظایفی هستند که به حوزه ستادی مربوط است و برخی از این وظایف نيز به گونهای طراحي شده که باید در مدرسه اتفاق بیفتد، البته بدون هیچ اغراقی در حال حاضر این اتفاق توسط برخی از معلمان و همکاران دغدغهمند و اندیشمند در برخی مدارس رخ میدهد و الگوی مدرسه تراز، میخواهد با انسجامبخشی به چارچوب مدیریت و برنامهریزی مدرسه، الگوی یکپارچهای برای این مسئله فراهم کند.
لطيفي ضمن اشاره به برخی از ویژگیهای برجسته الگوی مدرسه تراز سند تحول بنيادين،گفت: هدف الگوی مدرسه تراز سند تحول این است که به مدارس کمک کند تا بخشی از تحولاتی که میتواند در مدرسه اتفاق بیفتد به صورت نظاممند و منسجم محقق شود. این الگو سعی کرده مدرسه را به مثابه یک سیستم در نظر بگیرد تا بر این اساس به مدرسه کمک کند که اگر بخواهد در راستای سند تحول برنامهریزی کرده و به سمت نگاه اساسی و عمیق آموزش و پرورش حرکت کند از آن استفاده نماید.
اين مقام مسول گفت: يکی ديگر از ویژگیهای الگوی مدرسه تراز سند تحول، موضوع "پژوهش در آموزش" است كه انواع پژوهشها از جمله: درس پژوهی، روایت پژوهی، اقدام پژوهی و ... را شامل ميشود که البته مدارسی مثل مدرسه شهید محلاتی با توجه به تجربیاتی که در زمینه پژوهش دارند، از قبل در مسیر الگوی مدرسه تراز سند تحول قرار داشتهاند. رئيس سازمان پژوهش بازاندیشی تربیتی و آموزشی درباره فعالیتهایی که در فضای آموزشی انجام میشود را خیلی مهم برشمرد و افزود: پژوهشهای ناظر به میدان و کلاس درس به معلم و مربی کمک میکند تا با فهم بهتر و بیشتری از آموزش و تربیت به وظیفه ذاتیاش بپردازد.
لطيفي "حمایت آموزش و پرورش از مدرسه برای برنامهریزی جریان فعالیت خود" و "حساس کردن مدرسه و عوامل آن به برنامهریزی سالانه فعالیت مدرسه" را از دیگر ویژگیهای برجسته الگوی مدرسه تراز سند تحول عنوان کرد و گفت: برنامهریزی باید هم در سطح کلاس و هم در سطح مدرسه باشد یعنی هم ناظر به فعالیتهای دانشآموز و هم ناظر به فعالیتهای معلم و هم ناظر به همه فعالیتهای سالانهای که در پیش است، باشد تا بتوان جریان تربیت در مدرسه را بر اساس تفکر، تدبیر، پیشبینی و طراحی پیش برد.
وي "تنوع بخشی در فرصتهای یادگیری" را یکی دیگر از ویژگیهای الگوی مدرسه تراز سند عنوان کرد و گفت: یکی از اقداماتی که خیلی مهم است تا یادگیری دانشآموزان عمیقتر شود تنوع بخشی به فرصتهای یادگیری است زیرا خیلی وقتها یک طراحي تربیتی و آموزشی ساده و تنوع بخشی به فرصتهای یادگیری، زمینه را برای اثرگذاری جدیتر بر روی دانشآموز فراهم میکند.
لطيفي يكي از نشانههای مدرسههای قوی را داشتن شوراها و گفتگوهای عمیق بین همکاران، مربیان و اولیا عنوان كرد و گفت: داشتن جلسات و شوراهاي منظم و هدفمند میتواند نقطه عطف مؤثری برای مدرسه باشد تا هم فهم خوبی از مسائل و مشکلات مدرسه به وجود آید و هم بتوان با همراهی و همفکری همه ارکان مدرسه، برنامههای کاربردی ناظر به نیاز مدرسه را طراحی نمود.
در پایان این نشست، از تعدادی از همکاران فعال این مدرسه در فعالیتهای پژوهشی تقدیر به عمل آمد.