جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

حجت‌الاسلام علی لطيفی: توجه به شخصیت معلم یکی از مولفه‌های اصلی بازتعریف هویت دانشگاه فرهنگیان است

47
0

در راستای سلسله رویدادهای گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی به همت پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان و همکاری معاونت پژوهش و فناوری و مدیریت امور پردیس‌های استان تهران، نشست در جستجوی فلسفه تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران با موضوع ایده دانشگاه تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام علی لطيفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست گفت: در موضوع ایده دانشگاه تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران باید پیش‌نیاز‌هایی را مد نظر قرار دهیم تا بدانیم ایده نهاد تربیت معلم در کشور چیست؟، در این باب باید به دو پرسش هم پاسخ بدهیم که اساساً علم مطلوب تربیتی چیست و اینکه معلم مطلوب از دیدگاه ما چه کسی است و چه ویژگی‌هایی را باید دارا باشد؟ اگر پاسخ مناسب به این پرسش‌ها بدهیم آن وقت درباره ایده نهاد تربیت معلم در کشور یا دانشگاه تربیت معلم می‌توانیم سخن درستی بگوییم.

وی گفت: ما گاهی برای تصمیم‌گیری‌ها ناچاریم واقعیت‌های میدانی خود را هم مورد توجه قرار بدهیم، گاهی نیز از منطق اضطرار استفاده خواهیم کرد. ما یک‌سری واقعیت‌هایی را در جامعه داریم که نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌اعتنا باشیم.

لطیفی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم، نسبت دانشکده‌های علوم تربیتی و دانشگاه فرهنگیان است که باید بر اساس فهمی که از علوم تربیتی و کارکرد دانشگاه است مشخص شود، افزود: توجه به علوم اخلاقی و علوم عملی در شناساندن ایده دانشگاه تربیت معلم به ما کمک می‌کند، چرا که یکی از مشکلات نادیده گرفتن امکان سرشت اخلاقی در حوزه مطالعات تربیتی است، زیرا در کشور ما فهم از علوم تربیتی صرفاً به روش روان شناسانه است در حالیکه که در فضای مدرن غربی این فهم، فهم غالبی نیست که باید در جامعه ما نیز بازبینی شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه گفت: چیزی که ما نسبت به آن دچار غفلت هستیم، توجه جدی به ذات و عملی بودن علوم تربیتی است که اقتضائات و پیامدهای بسیار جدی را درباره چگونگی پرداختن به علوم تربیتی دارد، لذا توجه به عملی بودن علوم تربیتی و همچنین توجه به سرشت اخلاق علوم تربیتی در زیست بوم و فرهنگ ما دو سرنخ برای بازپردازی ایده دانشگاه فرهنگیان است.

لطیفی گفت: وقتی از معلم سخن به میان می‌آید باید بدانیم از چه معلمی صحبت می‌کنیم، معلمی که کارمند است تا در قبال خدماتی که می‌دهد درآمدی کسب کند که خوش‌بینانه توانایی همراه شدن با مباحث روز به ویژه هوش مصنوعی را دارد یا معلمی که دغدغه‌مند است نسبت به رسالت شغلی خود که الگوی اخلاقی‌اش آیات و روایاتی است که از خصلت مربی‌بودن پیامبر اکرم (ص) بدستش رسیده و خود را برای آموزش متربی خود به سختی و مشقت می‌اندازد.معلمی که که با رفتارهای هنرمندانه یا تشخیص‌های مبتنی بر حکمت و تدبیر به دنبال علاج مسئله است.

وی گفت: نگاه به معلم و شخصیت وی یکی از مولفه‌های اصلی برای بازتعریف هویت دانشگاه فرهنگیان است، در کنار آن نباید واقعیت‌های موجود را نیز نادیده گرفت، موضوع کرامت و نظام جبران خدمات از جمله مسائلی است که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت. چرا که نظام انگیزشی در پرورش شخصیت معلم بسیار موثر است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: توجه به واقعیت‌های موجود نباید مانع برخی تامل‌های مبنایی و فراگیر در سطوح بنیادی شود، چرا که باید جامع فکر کنیم تا بتوانيم به تصمیم‌های جامع نيز دست پیدا کنیم.

گزارش تصويري

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت