جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:54
lead
flag

اجرای طرحواره برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه

172
0

با حضور وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و ديگر اعضا، نشست شوراي عالي آموزش و پرورش در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، حجت الاسلام علي لطيفي معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در نشست شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: ما در سازمان برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در زمینه برنامه درسی مجموعه‌ای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است كه برگرفته از متن راهکارهای مختلف یا بخش‌های مختلف سندراهبردی یا سند برنامه درسی ملی زیر نظام برنامه درسی است، از کتاب محوری چرخش داشته باشیم به برنامه محوری و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم به عنوان چهارچوب فعالیت مدرسه.

وي گفت: به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهيم، بايد ديگر مواد منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان قرار بدهيم و ما مکلف هستیم به اینکه حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان متناسب کنیم، به نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات هویتی توجه کنیم. رویکرد تربیتی و تقویت شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموزان تثبیت کنیم.

لطيفي گفت: انتظار مي‌رود پایه‌ي آموزش آن دسته از توانمندی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دانش‌آموزان فارغ از رشته تخصصی که می‌خواهند انتخاب کنند فارغ از آینده شغلی‌شان در دوره آموزش عمومی فراهم باشند. همان محتواهايي که عموم جامعه احساس می‌کند نیاز دانش‌آموز ماست و باید در محتوای درسی دیده بشود. باید با کاهش تمرکز حرکت کنیم تا از همه روش‌های فعال، خلاق، تجهیزات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

اين مقام مسئول در ادامه گفت: مکلف هستیم جدول عناوین و ساعات دروس تمام دوره‌ها، همچنین شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم را بر اساس اسناد بازطراحی کنیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود در مدرسه بتوانيم مطالبات اسناد را محقق کنیم، آن است كه یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تدوین و تولید برنامه، اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم، به عبارت دیگه آنچه که در طول سال‌های گذشته تا الان داشتیم اصلاح موردی کتاب بوده است، البته در بعضی از عناوین و در بعضی از کتاب‌ها، دستاوردها خوبی بوده اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دوره‌ها و با یک به هم پیوستگی حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است. در صورتی که اگر بخواهیم مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد وجود دارد محقق کنیم، نیازمند طراحی یکپارچه و منسجم و سپس اجراي آن هستیم.

وي گفت: آن چیزی که تا كنون داشتیم به دو بخش تقسیم شده؛ بخشي اسناد مصوبات ناظر به اهداف نظام آموزش و برنامه درسی كه هم توليدات سازمان است و بخشي توسط معاونت پرورشي و فرهنگي، معاونت سلامت و تربیت بدنی و يا معاونت‌های آموزشی و هر مجموعه دیگري در وزارت آموزش و پرورش انجام مي‌شود که مهمترین نقطه ضعف‌شان عدم انسجام و ارتباطشان با برنامه اصلی به اصطلاح مدرسه است كه بعضی اوقات کم‌ثمر بودن یا بی‌ثمر بودن آنها عيان است و بخشي برنامه‌های توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی که در دوره‌هایی توانسته نقش موثري داشته باشد، اما این قطعاً کافی نبوده و نیست.

لطيفي گفت: بايد به مدرسه یک چهارچوب بدهیم، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه. در این چهارچوب است که مدیر مدرسه و معلمان مي‌دانند که چه فعالیتی چه اثری در دستیابی به اهداف آموزشی دارد و اینطور نیست که فقط آنچه که در کلاس درس از فعالیت‌های آموزشی انجام می‌شود به رسمیت شناخته بشود. راهنمایی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه کاملا بدیع و جدید است، یعنی تاکنون با مدرسه مستقیماً راجع به برنامه درسی سخن گفته نشده. نسخه که مدرسه بتواند مبنای اداره کلاس، اداره درس و نقطه‌های آزادی عمل خود را در آن جستجو كند، یعنی مدیریت برنامه درسی خودش را در دست بگیرد. چرا كه ما تاكنون در اسنادمان به زبان مدرسه و با مدرسه صحبت نکردیم و مدرسه بيشتر اوقات فهمی از آن نقشه و مسیری که باید طی کند تا در طول مثلاً سه سال دوره اول ابتدایی یا سه سال متوسطه دوم اتفاقی را رقم بزند، ندارد. دقیقاً در این گام اول معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد تا کتاب‌هایی درسی یا بسته‌های یادگیری بر بستر و زمینه این برنامه درسی معنادار بشود و جایگاه خودش را پیدا كند.

معاون وزير در ادامه گفت: در بخش دوم قطعا ما نیازمند این هستیم که بسته‌های تقویت جدیدی را بر اساس عناوین جدید با در نظر گرفتن حوزه‌های محتوایی تحولات روشی رویکردهایی که اتفاق افتاده منطبق بر مطالبات تحولی باز تولید و باز تعریف کنیم. همچنين ما می‌توانیم نظام پشتیبانی علمی رصد و پایش و بازخوردگیری اجرای برنامه در سطح مدرسه را محقق کنیم و مشخص شود اگر محتوا و برنامه را به مدرسه فرستادیم چه کمکی به مدرسه ارائه می‌دهیم برای رفع مشکلاتش، رصد کنیم نحوه اجرا را و بازخورد بگیریم و بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم. این سه مرحله را طرحواره نامگذاري كرديم. در واقع مجموعه طراحی‌های انجام شده که این واژه شاید بتواند نشان دهنده به هم پیوستگی و مشابهت‌هايش با یک طرح و در عین حال کلان بودنش باشد.

گزارش تصويری

گزارش ويدئویی

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت