فراخوان ایدهها و تجارب در طراحی موقعیتهای یادگیری مبتنی بر فرهنگ بومی روستایی و چندپایه
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی، یکی از اصلیترین اهداف نظام تعلیم و تربیت ایجاد و خلق موقعیتها در فرایند امر یاددهی-یادگیری است. بر این پایه، فعالیت معلمان در امر تدریس باید به گونهای طراحی و برنامهریزی شود تا موقعیتهای تربیتی و آموزشی مبتنی بر فرهنگ بومی و در راستای زیست بوم دانشآموزان آن منطقه باشد.
محورهای فراخوان بدين شرح است؛
- تقویت هویت فرهنگی، خودباوری، اعتمادبهنفس و تعلق خاطر دانشآموزان به فرهنگ بومی
- ارتقا مدرسه به عنوان نهاد و مرجع اجتماعی محلی
- آشنایی و علاقه مندی دانش آموزان با عناصر هویتی روستا
- مشارکت جامعه محلی در فرآیند آموزش
- استفاده از ، قصهها، آداب و رسوم، و مهارتهای روستایی در طراحی موقعیتهای یادگیری
- ارتباط و استفاده از ظرفيت طبیعت، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی محلی در آموزش
- جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل
قالبها
+ شیوه های مدیریت کلاس چندپایه؛ سازماندهی زمان، فضا، و منابع آموزشی
+ طراحی موقعیتهای یادگیری با توجه به تنوع نیازها و تواناییهای دانشآموزان
+ ایجاد پروژه های مدرسه/دانش آموز محور در نسبت با ظرفیت های روستا
+ طراحيهاي آموزشي و روشهای تدریس انعطافپذیر در پايه هاي مختلف تحصيلي و با سطوح مختلف یادگیری در یک کلاس
+ طراحی ابزارهای سنجش پیشرفت دانشآموزان در کلاسهای چندپایه بدون تکیه بر آزمونهای سنتی
+ استفاده از فناوریهای کمهزینه برای بهبود یادگیری در مناطق روستایی
+ ساخت وسایل کمک آموزشی از مواد در دسترس در محیط روستا
+ تولید محتوا و ابزارهای آموزشی سازگار و قابل استفاده برای پایههای مختلف در یک کلاس
مهلت ارسال آثار:31 ارديبهشت 1404
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت اثر به تارنمای alefta.ir مراجعه نمایید.