جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:51
lead
flag

نقشه راه برنامه درسی ملی در مسیر مدرسه

54
0

هشتمین و آخرین شماره از ماهنامه‌های عمومی بزرگسال در سال تحصیلی 1404-1403 با پرونده‌های ویژه موضوعی در اردیبهشت ماه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی و به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، هشتمین شماره از مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی، رشد مدرسه فردا و رشد فناوری آموزشی از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگسال منتشر شدند. هشتمین و آخرین شماره این مجلات در سال تحصیلی جاری با تمرکز بر موضوعاتی مانند «روز معلم»، «هوش مصنوعی»، «یادگیری دانش‌آموزان»، « طرح‌واره برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه» و «تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان» پاسخی به دغدغه‌های روز نظام تعلیم و تربیت ارائه کرده‌اند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد آموزش ابتدایی

بررسی شخصیت دانش‌آموزانی که با ناتوانی‌های یادگیری درگیر هستند یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که معلمان باید به آن بپردازند. پذیرش تفاوت‌ها یا گوناگونی‌ها در عملکرد دانش‌آموزان و اصلاح آموزش با توجه به نیازهای متفاوت آن‌‌ها پیامدهای موفقیت‌آمیزی خواهد داشت که هدفِ آموزش دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری است. ماهنامه رشد آموزش ابتدایی در هشتمین شماره این نشریه در مطلبی با عنوان «تربیت نرم» به بررسی ناتوانی‌های یادگیری در آموزش پرداخته است.

«ما معلم هستیم»؛ «دل به کتاب خدا دادن»؛ «مشق‌های ننوشته»؛ «تدریس مزاجی»؛ «ریاضی واقعی با هوش مصنوعی»؛ «دانش و هنر معلمی»؛ «فکری به حال تفکر»؛ «قصه‌های رشد»؛ «الگوی روستایی مدرسه» و... از دیگر مطالبی هستند که در رشد آموزش ابتدایی اردیبهشت‌ماه منتشر شده‌اند.

 

رشد معلم

در دنیای دیجیتال آینده، معلمان در شکل‌دهی آینده آموزشی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. با گسترش فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و واقعیت افزوده، وظایف و نقش‌های معلمان به طور اساسی تغییر می‌کنند. رشد معلم در مقاله‌ای با عنوان «جعبه ابزار معلمان فردا» نقش‌های متعدد معلمان در دنیای دیجیتال، مهارت‌ها و توانایی‌های جدید مورد نیاز آن‌ها و چالش‌های پیش روی این نقش‌ها را در سامانه‌های نوین آموزشی بررسی کرده است.

«به مهر معلم، به جان کلام امیر»؛ «تدریس دست‌ساز»؛ «نقش معلمان در تولید دانش فنی در فضای مجازی»؛ «زبان گفت‌وگو با هوش مصنوعی»؛ «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان»؛ «طراحی آموزشی به وسعت تاریخ»؛ «خوراک امتحان»؛ «شیوه‌های نوین آموزش قرآن با محوریت خلاقیت و رویکرد بازی» و... از دیگر مطالب هشتمین شماره رشد معلم می‌باشند که برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده‌اند.

 

رشد مدیریت مدرسه

در مباحث مدیریتی، یکی از موضوعاتی که به توجه بیشتر نیاز دارد، ویژگی‌های انسانی و مسائل روان‌شناختی و شخصیتی مدیر است. مدیران در ویژگی‌های شخصیتی متفاوت هستند و در توجه به مسائل سلامت جسمی و روانی خود متفاوت عمل می‌کنند. رشد مدیریت مدرسه در مطلبی با عنوان «مدیر متعادل» تلاش کرده است تا تأثیر مراقبت مدیران از خود را در کارایی و اثربخشی بیشتر تبیین کند.

«میثاق‌نامه مدیر مدرسه»؛ «جلوی درهای بسته انتظار نکشیم»؛ «تعصب راه گفت‌وگو را می‌بندد»؛ «هنر گل زدن و گل نخوردن»؛ «مدرسه تعطیل نیست»؛ «برنامه تابستان و اصول طراحی آن»؛ «پژوهش؛ شریان حیاتی تعلیم و تربیت»؛ «معلم هم خانواده دارد» و... از دیگر مطالبی هستند که در هشتمین شماره رشد مدیریت مدرسه برای مدیران آموزشی، معاونان، مشاوران و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شده‌اند.

 

رشد مدرسه فردا

گام‌های تحول در برنامه‌ریزی آموزشی دوره جدید با اهمیت بالایی در حال برداشته شدن است و اولین اقدام در این مسیر، طراحی نقشه راهی است که با عنوان طرح‌واره برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه جهت اجرایی سازی سند تحول ملی آموزش و پرورش گردآوری شده است. از آنجا که شناخت این نقشه راه برای جامعه تعلیم و تربیت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، رشد مدرسه فردا در هشتمین شماره این مجله در قالب ویژه‌نامه‌ای با عنوان «طرح‌واره‌ای برای مدرسه» به موضوع طرح‌واره و اجرای برنامه درسی ملی تا سطح ملی پرداخته است.

«طرح‌های بزرگ و مهم چگونه ناتمام می‌مانند»؛ «نقشه راه برنامه درسی ملی در مسیر مدرسه»؛ «طرح‌واره برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه؛ از ایده تا امکان تحقق»؛ «طرح‌واره، یار و هم‌پای مدرسه در مسیر صعود»؛ «برنامه درسی ملی و چالش‌های آن»؛ «ماده 28 یا فرهنگیان»؛ «همه با هم در راه رسیدن به شایستگی‌های مشترک »؛ «مدرسه به رشد دانش‌آموزان در ساحت اقتصادی و حرفه‌ای چه کمکی می‌تواند بکند؟»؛ «فرایند اجرایی کردن برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه»؛ «ظرفیت بالا در برنامه درسی باکیفیت»؛ «شایستگی‌های مشترک در کشورهای موفق»؛ «مرور نظام‌مند ادبیات درباره مهارت‌ها و شایستگی‌های قرن 21 در آموزش ابتدایی» و... از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از رشد مدرسه فردا برای معلمان، دانشجو‌معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شده‌اند.

 

رشد فناوری آموزشی

امروزه فناوری‌های آموزشی به عنوان ابزاری قدرتمند در دست معلمان، در بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای اینکه معلمان بتوانند از این فناوری‌ها به طور مؤثر استفاده کنند، باید در طول دوره تربیت معلم در دانشگاه‌های فرهنگیان، شایستگی‌ها، دانش‌ها و مهارت‌های خاصی را کسب کنند. این شایستگی‌ها نه تنها به معلمان کمک می‌کنند از فناوری‌های نوین در کلاس درس استفاده کنند، بلکه آن‌ها را قادر می‌سازد دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر دیجیتال آماده کنند. رشد فناوری آموزشی در هشتمین شماره این مجله در قالب ویژه‌نامه‌ای به موضوع استفاده از فناوری‌های آموزشی برای معلمان پرداخته و ابعاد این موضوع را بررسی کرده است.

«یادگیری پروژه‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی»؛ «الوکام»؛ «همتاسنجی به کمک هوش مصنوعی»؛ «یادگیری با اینترنت اسباب‌بازی‌ها»؛ «مدل پی‌سی‌کی و چالش‌های پیاده‌سازی آن در عصر دیجیتال»؛ «ماده 28 یا فرهنگیان»؛ «آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان در عصر دیجیتال»؛ «آموزش معلمان در قرن 21»؛ «نقش استادان دانشگاه فرهنگیان در عصر دیجیتال»؛ «سبک تفکر در طراحی آموزشی»؛ «آموزش سواد مجازی در دنیا» و... از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از رشد فناوری آموزشی برای معلمان، دانشجو‌معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شده‌اند.

 

دوره جدید ماهنامه‌های عمومی بزرگسال در سال تحصیلی 1405-1404 با پرونده‌های ویژه موضوعی از مهر 1404 منتشر خواهند شد. همچنین نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد در «سامانه فروش مجلات رشد» به فروش می‌رسند. برای ثبت‌نام و خرید مجلات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت