کتاب «آموزش وپرورش آینده» به همت فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران و با هدف بازخوانی نقادانه تجربههای نظام تعلیم و تربیت کشور منتشر شد؛ اثری که در پی پاسخ به ضرورتهای فرهنگی، اجتماعی و علمی، راهکارهایی برای بهبود ساختار آموزش عمومی ارائه میدهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی،آموزش و پرورش به عنوان زیربناییترین نهاد تربیتی در جامعه، نقشی بیبدیل و سرنوشتساز در تربیت نسلهای آینده ایفا میکند. کشورهایی که توسعه پایدار و پیشرفت را در صدر اهداف ملی خود قرار دادهاند، همواره در نخستین گامهای برنامهریزی فرهنگی، به ارتقای نظام تعلیم و تربیت از طریق ساختار آموزش رسمی پرداختهاند.
در همین راستا، فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق از اهمیت این موضوع و با بهرهگیری از دیدگاههای کارشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت، اقدام به تدوین کتابی جامع و تحلیلی تحت عنوان «آموزش و پرورش آینده؛ بازخوانی آموزش و پرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی» کردهاند. این اثر در سال ۱۴۰۲ منتشر شده و اکنون در اختیار سیاستگذاران، مدیران آموزشی و علاقهمندان قرار دارد.
این کتاب با هدف واکاوی وضعیت کنونی آموزش عمومی پیش از دانشگاه، ضمن بررسی انتقادی تحولات گذشته نظام آموزشی، به دنبال ارائه پیشنهادهایی چندسویه برای بهبود ساختار موجود و طراحی آیندهای کارآمدتر برای آموزش و پرورش کشور است. نویسندگان این مجموعه بر این باورند که دستیابی به نظام آموزشی مطلوب بدون ارزیابی منصفانه و علمی تجارب زیسته گذشته، نهتنها دشوار، بلکه همراه با کاستیها و چالشهای بنیادین خواهد بود.
«آموزش و پرورش آینده» ضمن مرور اهداف کلان و سیاستهای آموزشی پیشین، تلاش میکند افقهای تازهای برای بازآرایی مفهومی، ساختاری و محتوایی نظام تعلیم و تربیت ایران ترسیم کند تا بستری علمی و روشن برای تصمیمسازیهای آینده در آموزش رسمی کشور فراهم شود.