همزمان با سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) و در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ، نشست «تبیین اندیشههای تربیتی امام خمینی(ره)» با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت، در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد. نشستی که در آن، ابعاد فکری و فلسفی امام راحل در حوزه آموزش، تربیت و انسانسازی مورد واکاوی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نشست «تبیین اندیشههای تربیتی امام خمینی (ره)» با حضور حجتالاسلام محیالدین محمدیان، عضو هیئت امنای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و حجتالاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلام محمدیان با استناد به حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه «اگر خداوند برای بندهای خیر بخواهد، فهم دین را به او الهام میکند»، شخصیت امام خمینی(ره) را مصداق بارز این روایت دانست و گفت: امام خمینی(ره)، فقیهی ژرفاندیش و انسانی برخوردار از یقین قلبی بود که از آغاز مسیر نهضت، برای نظام تعلیم و تربیت قائل به قداست بود.
وی با اشاره به نگاه متفاوت امام نسبت به اهداف تربیت، افزود: تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)، وظیفهای حاکمیتی است و نه صرفاً ابزاری برای رفاه یا اشتغال. ایشان هدف نهایی تعلیم و تربیت را انسانسازی میدانستند، نه صرفاً تربیت شهروندی مطیع و آگاه به قوانین.
محمدیان با نقد نگاههای محدود به آموزش در برخی نظامهای آموزشی كشورهای دیگر، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز هدف تعلیم و تربیت دستیابی به حیات طیبه در نظر گرفته شده است. این مسیر، نیازمند عبور از حیات مادی و رسیدن به حیات معنوی و متعالی است. و معلم باید در مسیر انسانسازی گام بردارد، نه اینكه صرفاً انتقالدهنده اطلاعات باشد.
عضو هیئت امنای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با تأکید بر پیوند عقل، ایمان و علم در منظومه فکری امام، افزود: امام خمینی (ره) همواره ایمان مبتنی بر عقل را ستودهاند. ایشان بر این باور بودند که ایمانی که فاقد پشتوانه عقلانی باشد، ممکن است به خرافه یا تحجر منتهی شود.
محمدیان در ادامه به نقش دانشآموزان پرداخت و اظهار داشت: امام راحل دانشآموزان را گنجینههای ارزشمند و استعدادهای غنی و انباشته برای ایجاد تحول نگاه میكرد که باید به فعلیت برسند. لذا در طراحی برنامههای درسی باید تفاوتهای فردی آنان مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت مدرسهسازی در نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ، افزود: مدرسه در اندیشه امام راحل، مكان مقدس و محل تربیت و تبلور ارزشهای انسانی و الهی است. بر همین اساس جهاد مدرسهسازی که در سالهای نخست انقلاب آغاز شد، از همین باور نشأت میگیرد.
در پایان این نشست، حجتالاسلام محمدیان خطاب به گروههای تألیف گفت، برنامهدرسی ما باید به واسطه كتاب و قلم به (ما لا یعلم) ختم شود، تأکید کرد: پیش از نگارش محتوای درسی، باید ساعتها اندیشه و گفتوگو شکل بگیرد و آنچه مکتوب میشود، در معرض آزمون و ارزیابی قرار گیرد. ما وظیفه داریم اندیشههای بلند امام را به زبان برنامههای درسی ترجمه کنیم.