سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با بهرهگیری از قالبهای متنوع و فناورانه، مفاهیم اعتقادی و اجتماعی واقعه غدیر خم را در بستههای تربیت و یادگیری گنجانده است تا نسل آینده، با این رویداد بزرگ تاریخی از زوایای گوناگون آشنا شود.
به گزارش روابطعمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ این سازمان بهعنوان متولی اصلی تألیف، تدوین و انتشار کتابهای درسی و محتوای آموزشی و تربیتی کشور، در راستای مأموریت خود در ترویج ارزشهای اسلامی و فرهنگی، جایگاه محوری واقعه غدیر خم را در محتوای رسمی آموزشوپرورش برجسته کرده است.
در بستههای تربیت و یادگیری که برای دورهها و پایههای مختلف تحصیلی طراحی شدهاند، ابعاد گوناگون غدیر خم از جمله مباحث تاریخی، دینی، فرهنگی و اعتقادی، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم گنجانده شده است. این محتواها در قالب متنهای آموزشی، فعالیتهای تعاملی، تصویرسازی، انیمیشن، اینفوگرافیک و ویدئو ارائه شدهاند تا متناسب با سطح درک و رشد دانشآموزان، پیامهای عدالتخواهانه و آموزههای ولایی این واقعه بهدرستی منتقل گردد.
گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) را با عنوان غدیرخم؛ بازتاب واقعهای تاریخی، فرهنگی و اعتقادی در کتابهای درسی اينجا بخوانيد.
این رویکرد، گویای عزم جدی سازمان در زمینه تقویت هویت دینی، تبیین صحیح مفاهیم اعتقادی و بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی برای نهادینهسازی فرهنگ غدیر است. هدف نهایی، زمینهسازی برای رشد بینش اعتقادی، آگاهیبخشی فرهنگی و ترویج ارزشهای دینی در نسل آینده کشور است.
مصادیق بازتاب غدیر در کتابهای درسی:
- هدیههای آسمان، پایه پنجم (صفحات ۶۳ تا ۷۱): درس «یک جهان جشن» با موضوع عید غدیر خم و جانشینی حضرت علی(ع).
- مطالعات اجتماعی، پایه چهارم (صفحه ۱۰۴): اشاره به تعطیلات رسمی عید قربان و عید غدیر خم در تقویم رسمی کشور.
- مطالعات اجتماعی، پایه هشتم (صفحه ۵۳): اشاره به خطبه غدیر در بخش «مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام».
- مطالعات اجتماعی، پایه هشتم (صفحه ۵۴): پرداختن به واقعه غدیر خم در قالب متن و تصویر.
- تاریخ اسلام ۱، پایه دهم (رشته علوم و معارف اسلامی، صفحات ۶۸ و ۸۹): بررسی ماجرای حجهالوداع و امامت حضرت علی(ع).
- تاریخ اسلام ۲، پایه یازدهم (رشته علوم و معارف اسلامی، پیش از درس ۱): مرور انتصاب امام علی(ع) به جانشینی پیامبر(ص) در اجتماع غدیر خم.