جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

هنر ابزاري قدرتمند براي کیفیت‌بخشی به همه آموزش‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف / نقطه آغاز آموزش هنر پس از خانواده، آموزش‌وپرورش است

151
0

گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش با همکاری پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته صنایع‌دستی و روز ملی فرش میزبان بیست و ششمین پیش‌نشست «همایش ملی سیاست‌گذاری هنر در ایران» با نام جایگاه آموزش‌وپرورش در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزش هنر در کشور بود. 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش با همکاری پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته صنایع‌دستی و روز ملی فرش میزبان بیست و ششمین پیش‌نشست «همایش ملی سیاست‌گذاری هنر در ایران» با نام جایگاه آموزش‌وپرورش در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزش هنر در کشور بود. 
در این نشست، عابدین آریان‌پور معاون دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش ضمن تبيين اهداف دفتر به‌ویژه تعامل و همكاري با ساير وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها، گفت: هنر دو ویژگی دارد، يكي آنكه ابزاري قدرتمند براي کیفیت‌بخشی به همه آموزش‌ها و دروس در حوزه‌ها و مقاطع مختلف است و ويژگي ديگر آن است كه ثبت‌کننده واقعي تاريخ بدون دست‌خوردگی و انحراف است.
مینو آیت‌اللهی رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری نیز در این نشست با تأکید بر اسناد بالادستی مانند سند تحول و برنامه درسی ملی، تصریح کرد رويكرد دیسیپلینی شامل چهارعنصر زیبایی‌شناسی، تاریخ و میراث‌ فرهنگی، خلاقیت هنری و نقد هنری و رویکرد تربیت هنری دارای اصول پرورش حواس، تخیل، رمزگذاری و آفرینش است.
وی به تفکیک به اهداف ساحت زیبایی‌شناسی در دوره‌های اول و دوم ابتدایی و اول و دوم  متوسطه و متوسطه نظری اشاره نمود و گفت: هدف کلان برای این دوره‌های تحصیلی کسب سواد فرهنگی و میان‌فرهنگی به‌منظور رمزگشایی در سطوح بومی، ملی و جهانی است.
طیبه عزت‌اللهی نژاد مدیر پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چالش‌های جدی حوزه هنر و جایگاه آموزش‌وپرورش در آموزش هنر پرداخته و گفت: نقطه آغاز آموزش هنر پس از خانواده، آموزش‌وپرورش است و نیاز تبدیل‌شدن همه وزارتخانه‌ها، نهادها و ارگان‌ها به یک زنجیره به‌هم‌پیوسته در زمینه آموزش هنر ضروری است. 
خدیجه بختیاری رئیس گروه کاردانش دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در این نشست با تأکید بر ساحت و رویکرد تربیت هنری و خلق و تولید محصول هنری و رویکرد شایستگی در نظام جدید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: اهمیت سواد هنری در بروز و شکوفایی خلاقیت، آگاهی، فرهنگی و توانایی ارتباط‌گیری است.
وی با تأکید بر سطوح صلاحیت حرفه‌ای در نظام جدید آموزش‌های فنی وحرفه ای، توجه به نگرش‌ها و تقویت آنها در رویکرد شایستگی را از نقاط عطف این آموزش‌ها در نظام جدید دانست که با این رویکرد هنرجویان به خلق آثار هنری موضوع‌محور می‌پردازند.
زهرا شفیعی کارشناس تخصصی رشته طراحی و دوخت دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش به اهمیت این رشته در صنعت پوشاک در توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: اشتغال در این حوزه به‌صورت فردی و گروهی امکان‌پذیر بوده و شامل ظرفیت‌هایی مانند سرمایه اندک، موقعیت‌های شغلی متفاوت و امکان ورود به بازارهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است. 
وی با تاکید بر چهار شایستگی که در برنامه درسی ملی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به آن اشاره شده است، اظهار داشت: شایستگی فنی، شایستگی غیرفنی، شایستگی فناوری اطلاعات و شایستگی یادگیری مادام‌العمر در برنامه درسی و محتوای کتب این رشته در نظر گرفته شده است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت