ترتیب براساس:
|
|
تدريس اثربخش زمينشناسي
در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش علوم زمین روشي براي تهيه درس سالانه و طرح درس روزانه براي آموزش اثربخش محتواي آموزشي كتاب درسي زمينشناسي ارائه شده است.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ پانزدهمين شماره از فصلنامه تخصصی رشد آموزش علوم زمين از گروه مجلات علوم پايه و فني به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
تغييرات اقليمي طي يكصد سال گذشته بر زندگي بشر اثرات متنوعي داشتهاند كه يكي از بدترين آثار آنها وقوع پديده ريزگردها است. تغيير الگوي آب و هوايي و نقش انسان در تشديد اين گونه تغييرات، و همچنين عوامل طبيعي باعث شدهاند مناطقي از زمين با اقليمي بياباني مواجه شوند و زمينه براي توليد ريزگردها فراهم آيد. توفانهاي ريزگرد و توفانهاي شن رابطه مستقيمي با خشكي خاك و كمبود آب و حذف پوشش گياهي دارند. رشد آموزش علوم زمين در مطلبي با عنوان ريزگردها و مهار آنها به بررسي اين پديده در استان خوزستان و منطقه جنوب غرب كشور پرداخته و عوامل مؤثر در ايجاد منشأ توليد ريزگردها، اثرات ريزگردها و راههاي مقابله با آن را مورد بررسي قرار داده است.
با داشتن طرح درس معلم ميتواند مراحل تدريس را قدم به قدم با مشاركت دانشآموزان پيش ببرد. وقتي خود معلم با آمادگي و تسلط در كلاس درس حاضر ميشود، آمادگي لازم را نيز در دانشآموزان ايجاد ميكند. رمز موفقيت معلم در آموزش داشتن برنامهاي منظم و هدفمند مطابق با اهداف آموزشي است. براي رسيدن به اين اهداف، بايد مراحل تدريس را با طرح درس سالانه و روزانه به انجام رساند. در مقالهاي با عنوان تدريس اثربخش زمينشناسي، با ارائه روشي براي تهيه درس سالانه و طرح درس روزانه براي آموزش اثربخش محتواي آموزشي كتاب درسي زمينشناسي، به تدريس درس «كانسنگ» در پايه يازدهم متوسطه نيز پرداخته شده است.
فسيلها اسناد تاريخ زمين هستند. مطالعه فسيلها به شناخت خود، طبيعت مسن ما و گياهان و جانوران و حفاظت از آنها كمك زيادي ميكند. دسترسي به مجموعه شواهد دقيق و امكان بررسي مطالعات دانشمندان اين حوزه، به معلمان به منظور كاوش و آموزشهاي مؤثر و يادگيري دانشآموزان و بررسيهاي علمي و دقيق ديگر علاقهمندان فرصت بزرگي ميدهد. رشد آموزش علوم زمين در جديدترين شماره منتشر شده در مطلبي با عنوان كاوش و پژوهشهاي جامع فسيلشناسي و ديرينهشناسي به معرفي وبگاه جامعي پرداخته كه اطلاعات و دادههاي زيادي را در ارتباط با فسيلها و ديرينهشناسي برای مخاطبان خود ارائه ميكند.
نقش مس در بدن؛ آماده شدن برای آینده آبی؛ تحلیل سؤالهای زمینشناسی آزمون سراسری؛ ریزگردها و مهار آنها؛ زمین گردشگری؛ گفتوگو با مدالآور طلای جشنواره زنان مخترع دنیا؛ آینده صنعت نفت ایران در دستان زمینشناسان؛ چرا زمینشناسی میخوانیم؟؛ تولید پلاستیکهای سازگار با محیط زیست؛ تدریس اثربخش زمینشناسی، کاوش و پژوهشهای جامع فسیلشناسی و دیرینهشناسی و.... از دیگر مطالبی هستند که در پانزدهمين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش علوم زمين براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامههای تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات اینجا را انتخاب کنید.

|
|
|
یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاعات نگاشتهای خلاقانه
رشد آموزش جغرافیا در تازهترین شماره خود به معرفی نرمافزاری برای ایجاد اسلایدشوهای جذاب و اطلاعنگاشتهای خلاقانه آموزشی معلم برای استفاده معلمان در فضاهای آموزشی واقعی و مجازی پرداخته است.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ فصلنامه تخصصی رشد آموزش جغرافيا از گروه مجلات علوم انساني به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
گردوغبار یک فرایند طبیعی است که در اثر عملکرد بادهای قوی بر سطح خاک رخ میدهد و باعث معلقشدن ذرات ریز خاک در فضای نزدیک سطح زمین میشود و بهطور گسترده در سرتاسر جهان در مناطق خشک و نیمهخشک دیده میشود. از آنجا که طوفانهای گردوغبار باعث انتقال مواد تا هزاران کیلومتر میشوند، اثر آنها فقط محدود به محل وقوع طوفانها نمیشود و همین امر باعث اهمیت جهانی اینگونه پدیدهها شده است. در سالهای اخیر وقوع طوفانهای گردوغبار ابعاد تازهای به خود گرفته و به یک بحران جدی تبدیل شده است. در کشور ایران نیز شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص، گسترش بیابانزایی و شرایط جغراسیاسی باعث شده است که کشور با پدیده گردوغبار دستوپنجه نرم کند. بهطور کلی بخش بسیار بزرگی از کشور از پدیده گردوغبار در امان نیست و به نسبت موقعیت طبیعی، اثرهای این پدیده مخرب را تجربه میکند.
با توجه به اهمیت موضوع در این شماره از رشد آموزش جغرافيا در حوزه جغرافيا و محيط زيست، مقالهاي با عنوان بررسي پديده گرد و غبار و آثار زيست محيطي آن منتشر شده است. در اين مقاله ضمن تشریح و تبیین پدیده گردوغبار، چگونگی گسترش آن، تأثیر آن بر محیط زیست و سلامت انسان و راههای جلوگیری از این پدیده زیانبار بررسی شده است. نتایج اين پژوهش منشأ ناشی از آنها را نشان داده و به ارائه راهكارهايي براي مقابله با این پدیده پرداخته است.
تاریخ معاصر ایران پیوند نزدیکی با حوادث و رویدادهای نفتی دارد و کمتر رویدادی را در تاریخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سرزمین ایران میتوان یافت که ارتباطی با نفت نداشته باشد. شهر مسجدسلیمان، اولین شهر نفتی خاورمیانه و نخستین شرکت شهر معدنی ایران در طول حیات خود از دوران باستان تاکنون، تحت تأثیر عوامل مختلف، فراز و نشیبهایی را پشت سر گذاشته که فضای اقتصادی و اجتماعی و همچنین کالبد آن را دستخوش تغییرات بسیار کرده و اکنون، درگیر مشکلات پیچیده کالبدی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و زیستمحیطی است. بافت شهر مسجدسلیمان به دلیل واقعشدن بین جلگه و کوه و همجواری با رشتهکوههای زاگرس، تا حدودی از طبیعت این منطقه تأثیر پذیرفته و شکلگیری محلههای آن در دورههای مختلف، در درجه اول متأثر از صنعت نفت همراه با وضعیت مکاننگاری منطقه بوده است.
بـر ایـن اسـاس، مطلبي با عنوان مسجد سليمان، نخستين نفتشهر خاورميانه نقش شرکت نفت انگلیس و ایران را در شکلگیری ساختار مسجدسـلیمان مورد مطالعـه و پـژوهش قـرار داده است.
بیشتر اوقات، مقدار و کیفیت مفاهیم و اطلاعاتی که یک تصویر به مخاطبان خود انتقال میدهد و ذهن و حواسشان را درگیر میکند، به مراتب بیشتر از یک متن بدون تصویر است. این اثرگذاری در ارتباط بین محتوای آموزشی و دانشآموزان نیز صادق است به طوری که میتوان با ارائه منظم تصویرهای باکیفیت در حوزههای درسی، یادگیریها و چالشهای ذهنی موفقی را فراهم کرد. در بحث آموزش مفاهیم دروس مختلف نیز مشاهده پدیدههای طبیعی، اتفاقات روزمره، فرایندهای تجربی، روابط بین اشیا و...، اطلاعات بسیاری را به بیننده به ویژه معلمان و دانشآموزان مخابره میکند. تولید و ارائه تصویرهای آموزشی به صورت الکترونیک ضرورتی است که با توجه به گسترش ابزارها و فناوریها به ویژه در حوزه آموزش دانشآموزان و معلمان احساس میشود.
برای تنظیم و ارائه نمایشهای تصویری یا به قولی اطلاعنگاشتهای آموزشی، میتوان از نرمافزارهای گوناگون بهره گرفت که رشد آموزش جغرافیا در تازهترین شماره خود در مطلبی با عنوان «یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاعنگاشتهای خلاقانه» به معرفی نرمافزاری برای ایجاد اسلایدشوهای جذاب و اطلاعنگاشتهای خلاقانه آموزشی معلم برای استفاده معلمان در فضاهای آموزشی واقعی و مجازی پرداخته است.
اینقدر گفتیم، باقی فکر کن / فکر اگر جامد بود رو ذکر کن؛ انگیزه یادگیری جغرافیا در کلاسهای مجازی؛ یادگیری جغرافیا با نمایش اطلاعنگاشت (اینفوگرافیک)های خلاقانه؛ قوانین حاکم بر حریم و بستر رودخانهها؛ منطقه آزاد اروند؛ گزارش نخستین همایش «تمدن دریایی ـ مسیر پیشرفت»؛ گزارش کارگاه «کارکرد جغرافیا در کارآفرینی»؛ گفتوگو با استاد حسن احسانی؛ مسجد سلیمان؛ نخستین نفتشهر خاورمیانه؛ ژنتیک شهر همدان؛ معرفي منابع جدید جغرافیایی و معرفي كشور کامبوج از دیگر مطالبی هستند که در يكصدوسيوپنجمين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش جغرافيا براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامههای تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب كنيد.

|
|
|
استراتژیهای تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هدف پژوهش، شناسایی و تدوین استراتژیهای تسهیلکنندۀ تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران است.
روش پژوهش کیفی با رویکرد داده بنیاد است. دادههای اولیه از طریق مصاحبه نیمهسازمانیافته گردآوری و با ابزار “SWOT”، تجزیه و تحلیل شده است. جامعۀ پژوهش شامل صاحبنظران و مدیران عالی آموزش و پرورش بوده، که 25 نفر با روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در کدگذاری اولیه شانزده عامل داخلی و هجده عامل بیرونی تعیین و نتایج جهت تأیید اعتبار و ضریبدهی برای مشارکتکنندگان ارسال شد. ضرایب وزنی نهایی در هر دو حوزۀ داخلی و خارجی نشان داده که شرایط و استراتژیهای کنونی آموزش و پرورش اثربخشی لازم برای بهبود و کاهش نقاط ضعف و تهدیدها و بهره برداری از قوتها و فرصتها را ندارد. با تشکیل ماتریس “SWOT”، استراتژیهای: "هدایت اعتبارات پژوهشی برای طراحی نقشۀ جامع استانی و منطقهای"، "توسعۀ انجمنهای علمی"، "کاهش دغدغههای حاکمیت در حفظ وحدت"، "توسعۀ تدریجی اختیارات شوراها"، "توسعه و استمرار ارتباط با مجلس و مدیران سیاسی"، "شناسایی قابلیتها، نیازها و محدودیتهای مناطق"، "تقویت برنامههای درسی و آموزشهای متناسب با بوم"، "توانمندسازی نیروی انسانی"، "تعدیل واحدهای ستادی"، "جلب حمایت قوای سهگانه"، "توسعۀ تدریجی اختیارات استانی"، "توسعۀ مدارس وابسته" و "شناسایی و جذب منابع بالقوه" ارائه شده است
نویسند گان: محمدصادق کریمی، رضا هویدا، سید علی سیادت
فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، دوره 19، ش. 2 ، پیاپی 68، تیر 1402 ص.184-165
وبگاه: https://jontoe.alzahra.ac.ir/issue_1192_1212.html
|
|
|
عليه اخبار جعلي
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اخبار جعلی تاريخي به بلنداي قدمت بشر دارد. اما چه آنهايي كه به لحاظ قدمت به متأخر بودن اخبار جعلي باور دارند و چه ديگراني كه به سابقه متقدم و ديرپاي اين اخبار مؤمناند، بهطور قطع در يك موضوع اتفاقنظر دارند و آن اینکه در دوران پسا انقلاب دیجیتال، عواملي چون پيچيده شدن روابط انساني، پيشرفت فناوري وكثرت رسانهها موجبات فزوني اهميت و اثرگذاري اخبار جعلي را بیش از پیش مهيا و امکان رشد حداكثري آن را تسريع كرده است. كتاب در تلاش است تا بهموازات تبيين مسائلي جديد چون هوش مصنوعي و متاورس، به معرفي شیوههای شناسايي و مبارزه با اخبار جعلي از ابعاد نرمافزاری، میانافزاری و مغزافزاری بپردازد. كتاب حاضر شامل: 16 نوشتار از مجموعة مطالب تألیف و ترجمه شدة مؤلف طي سالهای 1400 تا 1402 است.
نويسنده: غلامرضا فلسفي
ناشر: انتشارات يانا
سال نشر: 1402/ 120ص
|
|
|
آموزش روش علمی تحقیق و مطالعه درباره علوم زیستی
فصلنامه رشد آموزش زيستشناسي در جديدترين شماره خود، مطلبی با عنوان اصول مطالعه علم زیستشناسی و بومسازگان طبیعی برای دانشجویان، دانشآموزان، معلمان و محققان طبیعت را منتشر کرده است.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ فصلنامه تخصصی رشد آموزش زیستشناسی از گروه مجلات علوم پايه و فني به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.
در بخش یادداشت سردبیر شماره 123 رشد آموزش زیستشناسی مطلبی با عنوان فلسفه اخلاق زیستی به قلم سردبیر این مجله منتشر شده است. سردبیر مجله در این یادداشت به موضوع اخلاق و فلسفه آن پرداخته و دیدگاههای مختلف درباره اخلاق و اهمیت آن را در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار داده است.
محمد عظیمی، پژوهشگر حوزه کودک و طبیعت در مطلبي انسانها را از اصل موجودات بدنمندِ اجتماعی میداند که برای او بدون تن زنده در رابطه با محیط نمیتوان ذهنی سالم متصور بود. وی در یادداشتی با عنوان ذهنِ بدنمند، این واقعیت را بیان کرده که انسانها به مثابه موجوداتی زیستشناختی، محصول میلیونها سال سازگاری و رشد تدریجی از طریق تعامل پیوسته با جهان زنده و محیط پیرامون هستند اما در فرهنگ تحت تأثیرِ فضای مجازیِ امروز که بیش از حد بر دنیای مجازی و تصویر تأکید میكند، نادیده گرفته میشوند. نویسنده در این مطلب خواندنی، راهکاری برای یکپارچگی تن و ذهن انسان ارائه داده است.
ارتقای کیفیت آموزش زیستشناسی مقاله دیگری است که در این شماره از رشد آموزش زیستشناسی منتظر شده است. در این مقاله ضمن مرور اهداف و خواستههای اولین همایش زیستشناسی به اهمیت همایشهای آموزشی زیستشناسی و نقش این همایشها در دانشافزایی و تعامل دبیران زیستشناسی با یکدیگر و استادان مبرز این رشته پرداخته شده و موضوع عدم استقبال دانشآموزان از رشته تجربی مورد بررسی قرار گرفته است.
آموزش روش علمی تحقیق و مطالعه درباره علوم زیستی در مقالهای با عنوان اصول مطالعه علم زیستشناسی و بومسازگان طبیعی برای دانشجویان، دانشآموزان، معلمان و محققان طبیعت منتشر شده است. در این مقاله به شرح علم تجربی و روش علمی در علوم تجربی پرداخته شده است. استدلال استقرایی قیاسی، فرضیات و نظریات قابل آزمون، درک احتمال، آمار، طرح آزمایشی و استفاده از مدل به عنوان راهبردی مهم برای علم تجربی از مواردی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند.
چگونه فشار روانی دانشآموزان را کاهش دهیم؟؛ قرن زیستشناسی؛ استبرق و کاربردهای آن؛ تغییرات آبوهوایی عامل کاهش عمر زنبورهای عسل؛ تأثیر نانوذرات بر سنتز سبز؛ تهدید زیستگاه های خزههای توپی در اثر تغییرات اقلیمی؛ خون اژدها؛ برترین عکسهای زیستشناسی در سال 2022 از نگاه مجله بوم شناسی و تکامل؛ شور و عشق معلمی؛ پاسخ گیاهان به تغییرات شرایط نوری؛ آزمون فردی آزمون گروهی؛ تجربهای از برگزاری یک آزمون میانترم؛ ژن و بقای ماهی در سرمای شدید و فراخوان تولید محتوا و ارسال مقاله و مطلب به مجله رشد آموزش زیستشناسی از دیگر مطالبی هستند که در اين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد آموزش زيستشناسي براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامههای تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.
|
|
|
گسست تاريخي و شرق شناسي
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سخن گفتن از گسست تاریخی کار آسانی نیست زیرا حکم مشهور و مقبول فرارسیده از فرنگ این است که تاریخ مطلق، تاریخ غربی است و این تاریخ در مسیر خط مستقیم و پیوسته در راه پیشرفت سیر می کند و به سوی کمال می رود. گسست تاریخی و شرق شناسی دو امر مهم تاریخی در زمان ماست. تاریخ تجدد با یک گسست بزرگ آغاز و در تحقق آن بسیار چیزها دخیل بوده است در اين بين شرق شناسي ارتباط بیشتری با ما دارد. شرق شناسی بنیاد و سازمان عظیم تحقیقاتی اروپاست که در طی سه قرن به نحو منظم و پیوسته در گذشته آسیا و آفریقا مطالعه کرده و کارش در قرن بیستم به پایان رسیده است. شرق شناسی نه یک طرح بلکه لازمه تحکیم قدرت تجدد و بسط آن در همه جهان بوده و اکنون که این امر تحقق یافته، دیگر به آن نیازی نیست. قبل از این که بدانیم شرق شناسی چیست و از کجا آمده ، خوبی و بدی و سود و زیانش چیست، تاریخ و حوادث تاریخی را باید شناخت زیرا درک و فهم جامعه و سیاست و فرهنگ به درک زمان و تاریخ بسته است. گسست تاریخی و شرق شناسی نیز دو امر مهم تاریخی در زمان ماست. نویسنده در این کتاب به بحث درباره گسست تاریخی و نسبت آن با شرق شناسی پرداخته است.
نویسنده: دکتر رضا داوری
ناشر: نقد فرهنگ
سال نشر: 1402/ 215ص.
|
|
|
طراحی الگوی برنامه درسی مکعبی برای سیستم آموزشی ایران
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مکعبی برای سیستم آموزشی ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق, آمیخته بود. پژوهش حاضر دارای دو جامعه آماری است, مشارکت کنندگان در بخش کیفی 15 نفر از صاحبنظران حوزه فرهنگ و برنامه درسی بودند که به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه دوم, 384 نفر از کارمندان, مدیران و معلمان وزرات آموزش وپرورش بودند که با توجه به نمونه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای, انتخاب شدند. در پژوهش حاضر در بخش کیفی برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه ای ودر بخش دلفی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بالای 7. 0بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی پژوهش حاضر از روش فراترکیب ودلفی استفاده شد در بخش کمی نیز, در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که برنامه درسی مکعبی شامل 6بعد که عبارتند از: میزان توجه و تاکید برنامه درسی مدل مکعبی به نیازها و اهداف آموزشی, نحوه دسترسی به منابع یادگیری, محتوا, مواد درسی, موضوعات و مضامین, تعیین و سازماندهی فرصت های یادگیری, شیوه های یادگیری-یاددهی و روش های آموزشی (اشکال یادگیری), عوامل مربوط به شایستگی های انسانی (فرا درسی) و در نهایت ارزشیابی در بررسی تحقق اهداف می باشد. در نهایت مدلی در پژوهش ارایه شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود. نتیجه گیری: بر پایه پژوهش های گوناگون, عوامل متعدد و فراوانی در توسعه برنامه درسی مکعبی نقش دارد که با شناسایی این عوامل می توان زمینه توسعه آموزش و پرورش برای آینده را در سیستم آموزشی فراهم نمود.
نویسند گان: آبار حمزه، پارسامعین، کوروش، ناظم فتاح
فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، دوره:10، ش.:38 ص110-75
http://tps.jrl.police.ir/issue_13938_14111.html
|
|
|
بلای بی تاریخی و جهان بی آینده
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تاریخ تجدد، تاریخی بهکلی متفاوت از تاریخهای قدیم است. این تاریخ، زمان به قدرت رسیدن انسان و سعی در ساختن جهان و سپس خلع او از قدرت و محو شدنش در فضای سلطنت تکنیک است. این تنها تاریخی است که آدمی در آن با دعوی دایرمداری کار جهان و سودای قدرت خدایی، راهی تازه گشوده و در طی پانصد سال، جهانی ساخته است که اکنون دیگر به حکم و فرمانش وقعی نمیگذارد. جهانی که در طی پانصد سال اخیر ساخته شده است، دیگر به خواست و صلاح زندگی آدمی کاری ندارد و بیاعتنا به آن سر خویش گرفته، به راهی میرود که هیچکس از مقصدش خبر ندارد. حادثۀ مهم قرن اخیر، پدید آمدن وضعی خاص در حاشیۀ جهان جدید است که «جهان توسعهنیافته» نام دارد. تعبیر «جهان» توسعهنیافته چندان مناسب نیست. زیرا، وضع توسعهنیافتگی، نظمی را که یک جهان باید داشته باشد، ندارد. این وضع، از یک جهت به جهان جدید و از لحاظ دیگر با جهان قدیم شباهتها دارد. اما، تفاوتش با این هر دو، تفاوتی اساسی است. وضع توسعهنیافتگی وضع بیتاریخی است. اکنون بیتاریخیِ بسیاری از اقوام قدیم و پریشانی فهم و درک آنها با پایان تاریخ جدید و خسوف خرد آن مقارن شده است. به این جهت، درسآموزی از تجدد دشوار شده و تقلید، دستور عمل شده است. دفتری که در دست دارید گزارش وضع جهانی است که در پایان تاریخ خود قرار دارد. بخشی از این جهان، آغاز و دوران تحول و پایان تاریخ خود را آزموده است. اما بخش دیگر، از زمان و دوران تحول چندان خبری ندارد و دوران پایانی، یعنی دوران سلطنت تکنیک را تمام تاریخ جدید و کمال آن میانگارد و به قهر آن تسلیم شده است، هر چند که از این تسلیم نیز خبر ندارد.
نويسنده: رضا داوري
ناشر: نقد فرهنگ
سال نشر: 1402/ 241ص.
کلید واژه: عقب ماندگي اجتماعي/ فرهنگ/ فلسفه
|
|
|
قدرت هنر
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هنر از قدرت خاص خود در جهان برخوردار است و امروزه در بازی قدرت سیاست جهانی همان قدر یک نیرو است که زمانی مثلا در صحنه سیاست جنگ سرد بود. هنر را نمی توان کالایی فاقد قدرت و تابع احکام بازار هنر مبنی بر شمول و طرد دانست. بررسی هنر مدرن و معاصر بر اساس کارکرد ایدئولوژیک آن نشان می دهد که هنر به دو شیوه تولید می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد: به عنوان کالا و ديگري به مثابه ابزار تبلیغات سیاسی. هنر معاصر هم زمان در دو جایگاه تصویر و نقد تصویر قرار می گیرد و قدرتش را با تملک حرکت های شمایل شکنانه ای که متوجه آن است نشان می دهد. چیزی پارادوکسی به نام اثر هنری مدرن مولود همین تملک بنیادین است.
نويسنده: بوريس گرويس
مترجم: اشكان صالحي
ناشر: انتشارات اختران
سال نشر: 1402/230ص.
|
|
|
فرهنگ هاي برنامه درسي
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فرهنگهای برنامه درسی را میتوان چارچوبهای تئوریزه شده و مدون دانست که ریشه در باورهای عام تربیتی یا فلسفههای خاص تعلیم و تربیت دارد. فرهنگهای برنامه درسی، محصول و میوه باورها و تصورات خاص (فرهنگهای خاص) تعلیم و تربیت هستند؛ به دیگر سخن، فرهنگهای برنامه درسی پاسخهای مدون به این پرسش است که کدام باور یا مفروضات (فرهنگ) درباره محتوا، تدریس، معلم، دانشآموز، محیط یادگیری، ارزشیابی و جز اینها پذیرفته شده است؟ ویراست دوم فرهنگهای برنامه درسی، علاوه بر تغییر در ترتیب فصلها، حاوی قسمتهای جدید و بازبینی شده است. این ویراست شامل مثالها و داستانهای فراوانی از آموزگارانی می باشد که تجربههایشان را از طریق گزارشهای استاندارد شده و نیز برنامه درسی خلاقانه و دگرگون شدهای که تجربه و اجرا کردهاند با نویسندگان به اشتراک گذاشتهاند.
نويسنده: پاملا بلوتين جوزف و ديگران
مترجم: محمود مهرمحمدي
سال نشر: 1399/ 383ص.
ناشر: انتشارات سمت
|