جستجو
شنبه 1404/09/15 ساعت 18:34
lead
flag
Main » تازه ها
  Property Type: تازه ها
ترتیب براساس:

انگیزش و هیجان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انگیزه ها با گذشت زمان تغییر می کنند و بر جریان رفتار تأثیر می گذارند. انگیزش و هیجان فرآیندهای پویا هستند. در نظر گرفتن انگیزش به صورت رودخانه نیازها، شناخت ها و هیجان ها که جریان مداوم دارد، مفید است. کتاب حاضر با کاوش در ریشه های انگیزش، فرایندهای هیجانی مؤثر، و تأثیر آنها بر یادگیری، عملکرد، بهزیستی و مداخله ها، روش های عملی را برای استفاده در انواع گسترده موقعیت ها را فراهم می آورد.

كتاب در چهار بخش و هفده فصل گردآوري شده است.

بخش اول: نیازها: نيازهاي انسان كه به انگيزه دروني و بيروني تقسيم مي‌شود؛ بخش دوم: شناخت ها: جنبه‌هاي شناختي انگيزش كه به لايه‌هاي پيچيده‌تر مغز و نقش آن‌ها در انگيزش مواردي مثل هدف‌گذاري، برنامه‌ريزي، هويت و... مي‌پردازد؛ بخش سوم: هیجان ها: در اين بخش به ديدگاه‌هاي مختلف در زمينه احساسات و احساسات پايه اشاره مي‌شود و در بخش چهارم درباره انگيزش و هيجان و بحث مديريت انگيزه و روان‌شناسي مثبت‌گرا پرداخته مي‌شود.

نويسنده: جان مارشال ريو

مترجم: یحیی سیدمحمدی

ناشر: ويرايش

سال نشر: 1401/  700ص.



هنر و علم نوين تدريس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، كتاب  حاضر معرف چشم انداز نويسنده، به وضعيت فعلي دانش درباره تدريس اثر بخش است. اين چشم انداز بدون ترديد  از گذشته تاثير پذيرفته است. ولي برآينده محتمل اين راهبردها نيز تاثير خواهد داشت. كتاب هنر و علم نوين تدريس كتابي جديد است زيرا اگر چه راهبردهاي اصلي آن، همان راهبردهاي قبلي است ولي به مقدار زياد بسط و توسعه پيدا كرده است. يكي از اين تغييرات، ديدن نتايج پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از منظر دانش آموزان است.

نويسنده: رابرت جي. مارزانو

مترجم: منيره رضايي

ناشر: آييژ



اصول و مفاهيم اساسي برنامه ريزي درسي

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، يكي از مهمترين مسائل بشردر تمامي ادوار تاريخي، مقوله تعليم و تربيت و پرورش نسل جوان براي ورود به اجتماع و جامعه پذيري آنان بوده است. از دگرسو هم زمان با فزوني دانش و آگاهي بشر از حساسيت و اهميت تعليم و تربيت و ظهور ساخته هاي اجتماعي پيچيده، نظام هاي تعليم و تربيت از اشكال تصادفي و سنتي به سوي نظام هاي حساب شده و قانونمند سوق يافتند و دراين ميان برنامه هاي درسي نيز از طرح و مقاصد واقع بينانه تري برخوردار گرديدند. كتاب حاضر برآن است كه ضمن بررسي ديدگاه ها و نقطه نظرات متفاوت، حدود و ثغور رشته برنامه ريزي درسي را به تصوير بكشد و يا حداقل تنوع برداشت ها ازمفهوم برنامه درسي را نشان دهد.

نويسنده: کورش فتحي واجارگاه

ناشر: آييژ

سال نشر: 1401/ 344ص.



نگرش کوانتومی به برنامه درسی، چشم اندازی دیگر در عمل برنامه درسی در هزاره سوم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شروع قرن 21 ناظر به دورانی است که از نظر فناوری می توان آن را عصر کوانتوم نامید. تئوری های کوانتومی این قابلیت را دارند که در تبیین رفتارهای پیچیده انسان و از جمله آموزش و یادگیری مفید واقع شوند و دانشمندان از این تئوری در بررسی پدیده هایی مثل ذهن، تفکر، ضمیر ناخودآگاه استفاده می نمایند، نظریه کوانتومی در ایران به ویژه در قلمرو برنامه درسی موضوع ناشناخته ایست و ضرورت دارد مفاهیم مربوطه تبیین وباکمک قابلیت های آن،کاستی های برنامه درسی موجود، مرتفع گردیده و منجر به زیستی آگاهانه درهزاره سوم شود؛ لذا این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم کوانتومی و تعیین مولفه های مربوطه در پی این سوال بوده است برنامه درسی کوانتومی چه مولفه هایی را در بر می گیرد؟  این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و از حیث داده ها کیفی است. برای این منظورازارزیابی ساختارمفهومی و پژوهش نظریه ای استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل اسناد ملی و بین المللی و پژوهشهای مرتبط ومنابع دیجیتالی در حوزه فیزیک کوانتوم و برنامه درسی می باشد. کاربست این نظریه، رویکرد فرارشته ای، دانش زمینه ای، مشارکتی و مذاکره ای به جای دانش سلسله مراتبی، آمادگی رویارویی با تحولات و موقعیت های غیر منتظره، یادگیری مادام العمر ، عدم تمرکز در برنامه های درسی و پرداختن به همه ابعاد پیچیده انسانی و تعاملات گسترده وی با جهان هستی و اجرای برنامه های درسی چند فرهنگی را ارایه می دهد. برای موفقیت در اجرای برنامه های درسی بایستی به محیط یادگیرنده و شرایط روحی و جسمانی وی و تزریق انرژی های ذهنی توجه نمود. در ارزشیابی برنامه های درسی به تنوع ابزارها و منابع توجه شود و به صورت کیفی، پیوسته ودر موقعیت های گوناگون انجام گردد. نتیجه گیری: برنامه درسی کوانتومی با دیدگاهی کل گرا به یادگیری تعاملی نیمکره راست و چپ، با استقرار یک مدل ساده و پویا لذت تدریس را به استادان باز می گرداند و دانشجویان را به سطح یادگیرندگانی سیری ناپذیر و آگاه ارتقا می دهد.

نویسندگان: عظیمه ابراهیمی ، میترا کامیابی ، زهرا زین الدینی میمند ، حمدالله منظری توکلی

دو فصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، سال سوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1401)،ص 329 -315

http://jspnay.ir



ارائه چارچوب ادراکی برای تبیین اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌ و پرورش ایران

پژوهش «ارائه چارچوب ادراکی برای تبیین اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌ و پرورش ایران» با هدف بررسی اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌وپرورش ایران به‌منظور ارائه مدل انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، روش پژوهش روش آمیخته یا ترکیبی بود، بدین صورت که در بخش اول با تحلیل داده‌بنیاداز نوع اشتراوس و کوربین، ابعاد، سطوح، فرایند، مشارکت کنندگان و مولفه‌های موثرسیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌وپرورش ایران شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبارسنجی آن‌ها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش اول، نخبگان صاحب‌نظر ودارای تجربه در حوزه سیاست‌گذاری برنامه درسی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری به آن‌ها مراجعه شد.در بخش دوم جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی در حوزه سیاست‌گذاری بودند.

در بخش کیفی تعداد مصاحبه‌شوندگان 11 نفر ودر بخش کمّی بااستفاده از جدول مورگان تعداد 148 نفر نمونه برآورد شد. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش دوم، پرسش‌نامه محقق‌ساخته مبتنی بر ابعاد و مؤلفه‌های استخراجی از دیدگاه صاحب‌نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تأیید شده است. پایایی پرسش‌نامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ ./96بود.در تحلیل کیفی یافته‌هااز پارادایم تفسیرگرایی و نرم افزار 2018 Maxqda استفاده­شد. در تحلیل کمّی داده‌ها از روش تحلیل مسیر با نرم‌افزارSmartPLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌وپرورش ایران عبارت‌از شرایط علی(عدم تعامل قدرتهای مسلط و دانش آکادمیک، عدم شفافیت در فلسفه غالب موثر)، شرایط زمینه‌ای(مقاومت جامعه مخاطبین در مقابل سیاست‌های تجویزی، فرصت واقع بینی نسبت به نتایج عملیاتی سیاست)، شرایط میانجی(نگرش سهمیه ای به سیاست گذاری، فاصله بین سیاستگذار و سیاست پذیر)، پدیده محوری(سیاستهای محتوا، سیاست های  یاددهی و یادگیری، ارزشیابی سیاست‌ها و سیاست اهداف)، راهبردها(بسترسازی برای نظام چند تالیفی، اعمال  چرخه پویا، ایجاد فضای مشترک تصمیم سازی) و پیامدها(حساسیت سیاست ها  نسبت به تحولات، استقرار چرخه فعال سیاست گذاری، اجرای عدم تمرکز تا سطح مدارس) بوده است.

        نویسندگان: ملیحه اصغری، کورش فتحی واجارگاه، محبوبه عارفی، اباصلت خراسانی

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی درسی، دوره: 19، شماره73 ، شهریور1401، ص25-1

https://jsr-e.isfahan.iau.ir/article_696668.html



سازنده‌گرایی اجتماعی و دلالت‌های تربیتی آن برای آموزش ‌وپرورش فراگیر

مقاله‌ای با عنوان «سازنده‌گرایی اجتماعی و دلالت‌های تربیتی آن برای آموزش ‌و پرورش فراگیر» در اختیار علاقمندان قرار دارد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف پژوهش حاضر تبیین نظریه سازنده‌گرایی اجتماعی و استنتاج دلالت‌های تربیتی این نظریه برای آموزش‌وپرورش فراگیر است. روش پژوهش، استنتاج قیاسی از نوع الگوی بازسازی شده فرانکنا است. نظریه سازنده‌گرایی اجتماعی در زمینه اهداف، اصول و روش‌های تربیتی، برای آموزش‌وپرورش فراگیر حائز دلالت‌های فراوانی بود، از جمله اهداف تربیتی بدست آمده عبارتند از: متعالی ساختن یادگیری دانش‌آموزان با توجه به زمینه‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی، شکوفا شدن توانایی‌های بالقوه دانش‌آموزان، در حیطه اصو، توجه به تفاوت‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان، شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان به کمک معلم، در حیطه روش: بکار گیری خود ارزیابی، استفاده از پیش سازمان دهنده‌ها، بکارگیری روش مشارکتی.

نویسندگان:  مهین چناری، زهره ایرانپور

دو فصلنامه فلسفه تربیت، شماره 7، پاییز و زمستان1401،  ص.: 27-5

http://pesi.saminatech.ir



مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی

مقاله‌ای با عنوان «مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و کاربست آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف از این پژوهش، بررسی مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و میزان به کارگیری آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است و برای انجام دادن تحقیق، از روش ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده شده است؛ بدین شرح که در بخش کیفی، روش تحلیل مفهومی و استنتاجی و تحلیل محتوای کیفی (استقرایی) و در بخش کمی، روش تحلیل محتوای کمی را به منظور تحلیل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (مبانی انسان شناسی و اهداف) به کار گرفته شده، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، آثار فلاسفه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را شامل می شود و روش نمونه گیری در بخش کیفی، ازنوع هدفمند و در بخش کمی، ازنوع تحلیل محتوای مقوله ای می باشد. برای تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده، یافته های پژوهش نشان می دهد مبانی خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی، شامل ارتباط نفس و بدن، اندیشه ورزی، تکامل و تعالی نفس، غیرت، غایت گرایی و انواع خودآگاهی (اعم از فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، معنوی و عقلانی) است؛ همچنین یافته های پژوهش در بخش تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نشان می دهد در بخش مبانی انسان شناسی، به خودآگاهی عقلی و در بخش اهداف سند موردبحث، به خودآگاهی فیزیکی و معنوی، به بیشترین میزان توجه شده است.

  نویسندگان: نرگس سجادیان، احمد سلحشوری، محمد رضا یوسف زاده، فرهاد سراجی

  دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره: 10، شماره18، 1401، ص168-149

وبگاه: file:///C:/Users/2871841187/Downloads/JR_EDUC-10-18_006.pdf



برنامه‌ی درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ی پیش دبستانی

مقاله‌ای با عنوان «برنامه‌ی درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ی پیش دبستانی بررسی وضعیت موجود و راهکارهایی برای وضعیت مطلوب» در اختیار علاقمندان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتاب‌های راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز است. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و‌ فعالیت‌‌های یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتاب‌ها به روش تحلیل محتوای مقوله‌ای استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دوره‌ی پیش دبستانی است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده و یافته‌های حاصل نشان داد در کتاب‌های راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتاب‌ها مناسب نیست و پیشنهاد می‌شود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربه‌های تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوت‌های فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود.

نویسندگان: رامین نوظهور پهرآباد، اسکندر فتحی آذر، یوسف ادیب، حسن بافنده قراملکی

فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، دوره: 17، شماره65، بهار1401، ص308-301

 

https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15078.html



روایت پژوهی تجارب زیسته معلمان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هدف از تالیف این کتاب عمدتاً سعی در تهیه گزارش، درباره‌ی دانش تجربی معلمان می‌باشد، تا براساس آنچه که جان دیویی درباره‌ی تجربه نوشت، چیزی برای اندیشیدن درباره دانش معلم به عنوان دانش شخصی و عملی بنا شود.

نویسنده: دی. جین کلندینین

مترجم: منیره رضایی

ناشر: آییژ

سال نشر: 1401/  224ص.



راهبردها و روش‌های سلبی در آموزش: چگونه تدریس و تبلیغ نکنیم

کتاب «راهبردها و روش‌های سلبی در آموزش: چگونه تدریس و تبلیغ نکنیم» در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بخش نخست کتاب حاضر، با گفتارهای پیشینه کاوی و با نگاهی تبار پژوهانه درباره واژگان و مفاهیم کلیدی مربوط به تعلیم و تربیت ازجمله «تدریس»، «آموزش»، «تبلیغ»، «تربیت» و ده ‌ها واژه مشابه و مجاور دیگر آغاز و مورد بازخوانی و واکاوی علمی و پژوهشی قرار گرفته است. بخش دوم که شامل نه گفتار متوالی است؛ مجموعه‌ای از راهبردهای آموزش سلبی که به استناد آموزه‌های قرآنی و یافته‌های علمی و روان‌شناختی مطرح شده است. بخش سوم درباره راهبردها و روش‌های سلبی در تبلیغ دینی است. بخش چهارم نیز به ناهمانندهای سلبی در برابر آموزش ایجابی اختصاص یافته است.

  نویسنده: عبدالعظیم کریمی

ناشر: تلاوت

سال نشر: 1396/ 392ص.


صفحه 4 از 4ابتدا   قبلی   1  2  3  [4]  بعدی   انتها   
قبل از هر كاري شما مي بايست تنظيمات ماژول را پيكربندي نماييد.