عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست «تحول دانش و آموزش در عصر دانایی و یادگیری ترکیبی» با اشاره به ضرورت تغییر الگوی مدارس در مواجهه با فناوریهای نوین گفت: در عصر هوش مصنوعی، بستههای یادگیری شخصیسازیشده و تمرکززدایی از آموزش میتواند چهره مدارس آینده را متحول کند و نقش معلمان را از انتقالدهنده دانش به راهنمای مسیر یادگیری تغییر دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی، دکتر سارا سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در این نشست علمی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش جهانی وارد دورهای تازه شده است، اظهار داشت: چهار نسل فناوری آموزشی، مسیر آموزش را دگرگون کردهاند و امروز ما در آستانه عصری هستیم که دادهها و هوش مصنوعی تعیینکننده کیفیت یادگیری دانشآموزان هستند.
وی با اشاره به تجربهها در برخی مدارس توضیح داد: مدارس آینده دیوارهای سنتی خود را کنار میزنند. در این مدارس، بستههای یادگیری متناسب با نیاز هر دانشآموز طراحی میشود و معلم نقش ارزیاب و راهنما را برعهده دارد؛ یعنی نه تنها تکلیف بعدی هر دانشآموز را مشخص میکند، بلکه کیفیت یادگیری او را در همان لحظه بازبینی میکند.
سلیمی با بیان اینکه «یادگیری شخصیسازیشده» مهمترین تحول آموزشی در دهه پیشرو است، افزود: هوش مصنوعی به ما این امکان را میدهد که برای هر دانشآموز متناسب با توانمندیها و نیازهایش بستههای یادگیری طراحی کنیم. در این مدل، معلم تنها طراح محتوا نیست، بلکه راهبری است که از طریق دادهها تشخیص میدهد دانشآموز در چه مرحلهای است و چه مسیری باید طی کند.
وی در ادامه بر نقش حیاتی وزارت آموزش و پرورش در ایجاد بسترهای فناورانه تأکید کرد و گفت: معلمان به تنهایی نمیتوانند این مسیر را طی کنند. لازم است وزارت آموزش و پرورش به جای تمرکز بر ساختارهای بسته و سنتی، یک پلتفرم ملی برای یادگیری ترکیبی و دادهمحور فراهم کند تا هم مدارس و هم بخش خصوصی در این زیستبوم آموزشی مشارکت داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به اهمیت «تمرکززدایی» در آموزش اشاره کرد و افزود: وقتی دادهها و فناوری بهدرستی در اختیار مدارس قرار گیرند، میتوانیم از الگوهای یکسان و محدود فاصله بگیریم و فرصت طراحی بستههای یادگیری متنوع برای دانشآموزان مختلف را فراهم کنیم. این همان تغییری است که میتواند مدارس ایران را به سمت نوآوری و شایستگیمحوری ببرد.
سلیمی در پایان یادآور شد که هدف آموزش آینده باید «پرورش توانایی حل مسئله» در دانشآموزان باشد: مدرسه نباید فقط حافظه دانشآموز را پر کند، بلکه باید او را در موقعیتهای واقعی قرار دهد تا بتواند با تفکر، همکاری و خلاقیت، مسئلهای را حل کند. این همان پیوندی است که میان فناوری، معلم و فلسفه تربیتی برقرار میشود.