جستجو
دوشنبه 1404/09/24 ساعت 00:14
lead
flag

پژوهش باید محور تصمیم‌گیری در نظام آموزش‌وپرورش باشد

43
0

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت پژوهش‌محوری در سیاست‌گذاری‌های آموزشی، پژوهش را زیربنای اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در بیست‌وششمین دوره جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، پژوهش را یکی از ارکان اساسی پیشرفت نظام آموزشی کشور عنوان کرد.

وی با قدردانی از پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها، مدیران و فعالان حوزه پژوهش، حضور دانش‌آموزان را نماد توجه به آینده‌سازان کشور دانست و هفته پژوهش را به جامعه علمی تبریک گفت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از تلاش‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قدردانی کرد و فعالیت‌های این مجموعه‌ها را مؤثر و رو به رشد توصیف کرد.

کاظمی با اشاره به بهبود شاخص‌های پژوهشی در سال‌های اخیر اظهار داشت: امروز شاهد شکل‌گیری جریان‌های جدید و تحولات مثبت در این حوزه هستیم که آینده‌ای امیدوارکننده را نوید می‌دهد.

وی تأکید کرد: در نظام‌های پیشرفته، پژوهش زیربنای توسعه در حوزه‌های آموزش، فناوری و صنعت است و آموزش‌وپرورش نیز باید هیچ تصمیمی را بدون پشتوانه پژوهشی اتخاذ نکند. بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی و تحلیل‌های علمی، مانع تکرار خطاها و تصمیم‌های پرهزینه خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت دقت در انتشار نتایج پژوهشی گفت: ارائه تحلیل‌های دقیق و مسئولانه، لازمه صیانت از جایگاه پژوهش است.

وی توسعه فرهنگ پژوهش در میان معلمان و دانش‌آموزان را از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: فعال‌سازی ساختارهای پژوهشی، شوراهای تحقیقات استان‌ها و تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، نقش مهمی در نهادینه‌سازی روحیه پرسشگری و پژوهشگری دارد.

کاظمی در پایان تأکید کرد: اگر قرار است تحول آموزشی محقق شود، برنامه درسی باید بر پایه پژوهش‌محوری بازطراحی شود تا آموزش از حالت صرفاً کتاب‌محور خارج شده و زمینه پرورش تفکر نقاد و حل مسئله در دانش‌آموزان فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت