پنجمين نشست از سلسله نشستهای علمی"برنامه درسی و محتوای آموزشی نافع" با موضوع ايدهها و نظرات دانشآموزان در خصوص برنامههاو كتابهای درسي توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در راستای عملیاتیسازی منویات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به علم نافع در محتوای کتابهای درسی، تفکیک علم نافع از علم لاینفع و حذف محتوای غیرضرور و بیفایده کتابهای درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پنجمين نشست علم نافع را با حضور جمعي از دانشآموزان با «محوريت نقد و بررسی كتابهای درسی و نافع بودن محتوای آنها» از نگاه ايشان، امروز سهشنبه مورخ 25 بهمن ماه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی و خرسندی از برگزاری این نشست با دانشآموزان، هدف اصلی جلسه را شنیدن نظرات، پیشنهادات و ملاحظات آنها در خصوص کتابهای درسی و محتوای آنها دانست و بیان داشت: شما خیلی خوب میدانید که در کتابهای درسی چه خبر است. این کتابها یک پشت صحنه یا باطن دارد و یک روی صحنه یا ظاهر دارد؛ بخشی از این باطن اتفاقی است که در مورد تألیف رخ میدهد و بخشی هم مجموعه مسائلی به هم پیوسته است که نتیجهاش همان حس و دانشی است که دانشآموز دریافت میکند.
وی ادامه داد: نقطه مشترک تمام کسانی که درگیر نظام آموزش و پرورش هستند این است که ما در وضعیت فعلی نظام آموزشی، کتاب درسی و محتواهایمان قطعاً ضعفها و نقصهایی داریم. نظام آموزشی مجموعهای از مسائل به هم پیوسته و پیچیده است که یکی از آن عوامل کتاب درسی است.
دکتر لطیفی با اشاره به اینکه بهرهگیری از زمان حضور دانشآموزان در کلاس درس و مدرسه دغدغه اصلی است، گفت: یکی از مهمترین کسانی که میتواند درباره نوع استفاده مناسب از زمان در مدرسه نظر بدهد جامعه دانشآموزی است و سازمان پژوهش هم در این سالها کم و بیش در این باره اقداماتی را انجام داده است.
وی با تأکید بر اهمیت معرفی و رجوع به سامانه نظرسنجی و نظرخواهی سازمان پژوهش، افزود: بنده هر روز این سامانه را کنترل میکنم چراکه نقش آن را مهم میدانم. همین امروز هم مواردی را دیدم که درست بود و به بخش مربوطه ارسال کردم تا در نظر بگیرند.
در ادامه دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان فرایند انتخاب و گزینش دانشآموزان حاضر در جلسه، مکاتبات صورت گرفته با آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهای تهران، ارسال پرسشنامه الکترونیکی و دریافت نظرات و پیشنهادات دانشآموزان و پایش بهترین نظرات و دعوت نفرات برتر را تشریح کرد.
در ادامه دانشآموزان موارد مدنظرشان را مطرح کردند.
انتقاد نسبت به محتوای کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی، نوع تدریس و محتوای کتابهای فیزیک و شیمی، نوع پرداختن کتاب روانشناسی به مسائل، محتوای کتاب ادبیات فارسی عمومی پایهها، مطالب معرفی شاعران و ادیبان در این کتاب، محتوای کتاب علوم و فنون ادبی، کاربردی نبودن مطالب کتابهای اقتصاد و ریاضی، مطالب از هم گسیخته، منسجم نبودن و کاربردی نبودن کتابهای عربی، مشکلات بسیار کتاب زبان انگلیسی، معضل جدید نظام آموزشی و آموزش زبان چینی و پابرجا بودن مشکل آموزش زبان انگلیسی، و ... از جمله مسائلی بود که دانشآموزان به صورت صریح به رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی انتقال دادند.
در اين نشست جمعي از دانشآموزان داوطلب و منتخب اداره كل آموزش و پرورش شهر و شهرستانهاي تهران و همچنين سازمان استعدادهاي درخشان حضور داشتند. اين دانشآموزان طي روزهاي اخير بخشي از ايدهها، نظرها و پيشنهادهاي خود در خصوص برنامهها و كتابهاي درسي را اعلام كردهاند.
همکاران سازمان پژوهش، مسئولان حوزههای تربیت و یادگیری، مؤلفان کتابهای درسی، کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت، کارشناسان آموزشی، اصحاب رسانه، والدین نیز در این نشست حضور داشتند.
گزارش تصویری این نشست اینجا قابل مشاهده می باشد.
انتهای پیام
