نشست علمی «امیدآفرینی در محتوای آموزشی» با ارائه رئیس حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این نشست امروز سهشنبه ۹ اسفند ماه در سالن جلسات طبقه هشتم سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
دکتر رضا خیرآبادی با اشاره به احادیثی از ائمه معصومین و همچنین گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درخصوص امید و امید آفرینی، گفت: واژه امید در فرهنگ واژگان به عنوان آرزو، اعتماد، استواری و چشم داشتن معنا شده است.
وی دلیل برگزیدن این عنوان برای نشست امروز را انجام یک پژوهش درباره "امیدآفرینی در محتوای رسمی؛ امیدآفرینی در خبر" دانست و خبر خوب و خبر سازنده یا روزنامهنگاری سازنده را تشریح کرد.
دکتر خیرآبادی گفت: منظور از ترویج نگاه مثبت و امیدآفرین این است که مخاطب بداند معضل و مشکل طرح شده قابل حل است. تقویت نگاه متعهدانه نیز به معنای جلب توجه مخاطب نسبت به مسئولیت وی در قبال رفع مشکل و معضلی است که خبر به آن پرداخته است.
اهداف و پرسشهای پژوهش؛ شیوههای تعامل زبانشناسی با مطالعات رسانه و خبر شامل سه رویکرد توصیفی، تحلیلی(انتقادی) و نظریهپردازانه؛ نظریه ارزشهای خبری؛ مفهوم منفی بودن در ارزشهای خبری؛ نگاههای انتقادی به اخبار منفی؛ اصل همیاری مکالمهای گرایس شامل متناسب بودن حجم پاسخ، صداقت، مرتبط بودن و شیوه شفاف و روشن؛ ساخت و اطلاع؛ سبکهای خبرنویسی و امیدآفرینی؛ ظرفیت بیشتر سبک تشریحی برای بیان امید و امیدآفرینی؛ تشریح سبکهای مدرن و کلاسیک خبرنویسی از جمله دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
در پایان تبادل نظر و گفتگو بین حاضران صورت پذیرفت.
گزارش تصویری این نشست را اینجا مشاهده فرمائید.
انتهای پیام