معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است تنوع بخشي به امكانات مختلف رسانهای و غني بخشی به فرصتهای پيش رو از سیاستهای جدی سازمان پژوهش است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در سومین همایش یادگیری سیار در نظام آموزش رسمی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی ضمن قدردانی از نگاه همافزای عوامل برگزاری همایش نسبت به آموزش و پرورش،ابراز امیدواری کرد که این همایش باعث ارتقای نظام آموزش عمومی و آموزش عالی کشور شود.
وی درخصوص وضعیت مواجهه آموزش و پرورش با فناوریهای نوین و سیار یادآور شد: برای درک صحیح این شرایط باید پرسشهایی پاسخ داده شود؛ آیا اساساً فناوریهای سیار، فناوریهای مناسبی برای آموزش و پرورش رسمی هستند؟ فناوریهای سیار برای چه نوع آموزش و محتوایی مناسب هستند؟
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه استفاده از فناوریها؛ شرایطی دارد که باید امکان سنجیها و نوع تخاطب آن با مخاطب را در نظر داشت؛ گفت: رعایت سن مخاطبین و ویژگیهای آنها مسئله مهم دیگر در این بخش است. چه بسا بخشی از فناوریها مناسب باشد اما چه میزان مناسب است؟ آیا معایب آن قابل پذیرش است؟
دکتر لطیفی گفت: بخش قابل توجهی از آموزش عمومی باید مبتنی بر تحقق این هدف باشد که تربیت دانشآموزان مهارت محور است و سؤال پیش میآید که آیا این مسئله با فناوری سیار محقق میشود؟
مسئله بوم و زیست تجربه دانشآموزان و فناوریهای سیار چگونه است؟ مسئله رعایت عدالت آموزشی در مناطق محروم و دانشآموزان این مناطق لحاظ شده است؟ آیا فناوری، محتوا را به همه دانشآموزان میرساند؟ آیا مناطق کمتر برخوردار هم یادگیری بهتری خواهند داشت یا فقط سبد دانشآموزان بخش برخوردار جامعه بیشتر خواهد شد؟ اینها از جمله سؤالاتی بود که معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص تشریح موضوع مطرح کرد.
وی با تأکید بر اینکه جاری کردن سیاستها در آموزش و پرورش بسیار سخت است، تمرکز برنامهریزی آموزشی بر فرهنگ با تکیه بر فناوری آموزشی را نگاه غالب در این بخش عنوان کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از کارکردهای جدی فناوری حوزه برنامهریزی آموزشی است،توجه به این مسئله؛ تنوعبخشی امکانات و غنیبخشی فرصتهای پیش رو؛ تقویت معلمان و آموزش مربیان را از سیاستها و دغدغههای جدی این سازمان دانست و افزود: در این زمینه طرحواره امتداد آموزش تا مدرسه لحاظ گردیده تا معلم را برای برنامهریزی آموزشی و ارتقاء کیفیت یادگیری توانمند نماید.
دکتر لطیفی تغییر اساسی نگاه جامعه به مسئله کتاب به عنوان مهمترین رسانه آموزشی را ضروری برشمرد و تأکید کرد این کلیشه باید تغییر کند.
در این نشست که با حضور کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، صاحبنظران،اساتید عرصه تعلیم و تربیت، دانشجویان و علاقمندان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز سخنرانی نمود.
انتهای پیام