جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:04
lead
flag

کارگاه نظام واره شایستگی‌های پایه و فراحوزه‌ای دوره آموزش رسمی عمومی

144
0

كارگاه بررسي اجرايي سازي طرحواره برنامه درسي ملي تا سطح مدرسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، كارگاه تبيين و بررسي نظام واره شايستگي‌هاي پايه و فراحوزه‌اي دوره آموزش رسمي عمومي، به همت دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري و با حضور دكتر لطيفي رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعي از صاحب‌نظران طی دو روز برگزار شد. 

در اين كارگاه، براي بررسي شايستگي‌هاي عمومي در همه دروس، پايه‌ها و دوره‌ها كه بايستي در تأليف كتاب‌هاي درسي لحاظ شود، گروه‌هايي از كارشناسان و صاحب‌نظران به بيان نكات خود در حوزه تخصصي مربوطه پرداختند.
طبق نظرات اساتيد و كارشناسان حوزه تعليم و تربيت سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، شايستگي‌ها به طور كلي به چهار شايستگي هويت اسلامي ايراني، تفكر، مديريت خود و ارتباط مسئولانه و مؤثر، تقسيم مي‌شود.

ارتباط مسئولانه و مؤثر يكي از مهم‌ترين شايستگي‌هاي مورد نظر اين نظام‌واره است كه در ادامه مورد بررسي قرار گرفت. سازماندهي و بيان خواسته‌ها و احساسات و ايده‌هاي خود به‌صورت واضح، محترمانه و متناسب با موقعيت، تحليل انواع پيام گفتاري و غيرگفتاري، مهرورزي خيرخواهي، صداقت و قاطعيت و جرأت‌ورزي در پاسخ به خواسته‌هاي بجا و نابجاي ديگران و تعاون و كار گروهي به عنوان خرده شايستگي‌هاي اين موضوع مطرح شد. به جهت اهميت شايستگي ارتباط مسئولانه و مؤثر براي دانش‌آموزان كه همواره از مطالبات والدين در نظام تعليم و تربيت مي‌توان از آن ياد كرد، عنوان شد كه بايد همه گروه‌هاي تأليف در تمام دوره‌ها و پايه‌ها براي دانش‌آموزان اين شايستگي را لحاظ كنند.

در بررسي شايستگي‌هاي پايه، در ذيل هويت اسلامي ايراني، خرده شايستگي‌هاي هويت ديني معنوي، هويت ملي انقلابي و هويت خانوادگي جنسيتي تعريف مي‌شود كه كشف هدف و معناي زندگي خود بر پايه نظام معنايي دين، حفظ و پاسداشت زبان فارسي، احترام و قدرشناسي آگاهانه و سازنده نسبت به مؤلفه‌هاي هويت قومي خود و ديگر اقوام ايراني، افتخار آگاهانه به ايراني بودن خود و دستاوردهاي تاريخ و تمدن ايراني اسلامي، تعهد به استقلال همه جانبه كشور و پذيرش تفاوت‌هاي جنسيتي زن و مرد بر اساس نظام معيار اسلامي و پذيرش نقش‌هاي خود در خانواده و تعهد نسبت به آن به عنوان مصاديق اين شايستگي واكاوي شد.

تفكر، عنوان يكي ديگر از شايستگي‌های عمومي و پايه در اين نظام‌واره است كه حقيقت جويي، شوق به كندوكاو و اكتشاف، ژرف‌نگري در امور به منظور كشف و درك لايه‌هاي معنايي و باطني، شناسايي، سازماندهي و پردازش اطلاعات و ايده‌ها، خلاقيت و ابداع، خرده شايستگي‌هاي تفكر محسوب مي‌شوند.

مديريت خود، يكي ديگر از شايستگي‌هاي مورد توجه در اين نظام‌واره مي‌باشد كه خودآگاهي و خودباوري، برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري، خويشتن‌باني و خويشتن‌داري از جمله خرده شايستگي‌هاي ذيل اين عنوان مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

 

انتهای پیام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت