به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي رشته راهبري جرثقيل در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور اعضاي اصلي كميته كاردانش و نمايندگاني از اداره آموزش و پرورش استان مركزي، وزارت صمت، اتحاديه صنفي كارفرمايان و نصابان جرثقيلهاي سنگين و نمايندگان دستگاه متقاضي، به تصويب رسيد.
رقیه متحیرپسند کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش اظهار کرد: ایجاد تغییر و تسهیل مسیر رشد در هر صنعتی، به وجود نيروهاي ماهر و شايسته نيازمند است. حوزه راهبري و بهرهبرداري از ماشینآلات صنعتي از مهمترين بخشهاي اقتصادي كشور بوده و تربيت نيروي كارآمد و بكارگيري آنها موجب بهرهوري بالا حفظ و ارتقاء اين صنعت ميشود. راهبران در بهرهبرداري و نگهداري از ماشينآلات نقش محوري دارند به گونهاي كه ميتوانند در موفقيت و اجراي صحيح عملياتها و پروژهها، كاهش خرابيها و در نتيجه كاهش هزينههاي مرتبط مؤثر باشند. يكي از انواع ماشينآلات سنگين جرثقيل است و در حال حاضر در کشور ایران بیش از 9000 جرثقیل تلسکوپی و چرخ زنجیری در شرکتهای نصب سنگین و اجاره جرثقیل، پتروشیمیها، فولاد، بنادر، سکوها، انبار و کارگاهها موجود میباشد که هر دستگاه جرثقیل نيازمند یک اپراتور ماهر است. نیروهای تربيت شده برای بهرهبرداری از جرثقیل میتوانند بهرهوری و ایمنی را بهبود بخشند. آنها توانایی انجام عملیات بارگیری و تخلیه بار را با بهرهوری بالا دارند همچنین از مهارتهای ایمنی لازم برای کار با جرثقیل برخوردار هستند تا بتوانند از حوادث ناگوار جلوگیری کنند.
کارشناس رشته حمل و نقل افزود: با توجه به نيازسنجي انجام شده و اعلام نياز دستگاه متقاضي، شايستگي فني و غيرفني مورد نياز با همكاري دستگاه متقاضي احصاء شده و در قالب استانداردهاي باربندي و ريگري برای پايه دهم، سرويس و نگهداري پایه يازدهم و راهبر جرثقيل پایه دوازدهم تدوين گرديد و همراه با جدول برنامه درسي رشته راهبري جرثقيل در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور اعضاي اصلي كميته كاردانش و نمايندگاني از اداره آموزش و پرورش استان مركزي، وزارت صمت، اتحاديه صنفي كارفرمايان و نصابان جرثقيلهاي سنگين و نمايندگان دستگاه متقاضي، در تاريخ بیست و هفتم خردادماه به تصويب رسيد. مسير توسعه حرفهاي اين رشته به گونهاي است كه هنرجويان ميتوانند در حرفههاي تكنيسين مكانيك و توليدات صنعتي ادامه تحصيل دهند.
ایشان بیان کردند: تمهيدات لازم جهت اجراي این رشته توسط معاونت آموزش متوسطه دفتر آموزشهاي فنيوحرفهاي و كاردانش و با هماهنگي اداره آموزش و پرورش استان مركزي و دستگاه متقاضي انجام میشود و راهاندازي آن نیز بهصورت پايلوت در استان مركزي شهر اراك در هنرستان خیر ساز و اهدایی اميركبير خواهد بود.
از جمله شايستگيهاي فني رشته كه هنرجويان طي 1800 ساعت آموزش در هنرستان كسب مينمايند عبارت است از: تخمین اندازه، شکل و وزن اشیایی که باید جابجا شوند، تصمیمگیری در مورد نوع تجهیزات، جابجایی آنها، نصب و تعمیر کابلها، طنابها، سیمها، قرقرهها و سایر وسایل و... برای پایه دهم، تعویض لوازم مصرفی موتور جرثقیل، تعویض قطعات استهلاکی موتور جرثقیل، عیبیابی جزئی موتور جرثقیل، تعویض لوازم مصرفی سیستمهای هیدرولیک و پنوماتیک، تعویض قطعات استهلاکی سیستمهای هیدرولیک و پنوماتیک جرثقیل، سرویس اجزاي اصلي بالابرنده جرثقیل و...برای پایه یازدهم، و تأمين ايمني محيط كار، محاسبات بار و جرثقيل، بازرسي قبل از باربرداري، بازرسي حين باربرداري، بازرسي اجزاي اصلي جرثقيل، برنامهريزي عمليات قبل از باربرداري و.... برای پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است.
ایشان افزود: انتظار ميرود با راهاندازی این رشته در شاخه کاردانش علاوه بر اينكه فرصتی برای ورود هنرجويان علاقمند به كار در زمينه ماشينآلات صنعتي فراهم میشود؛ مهمتر آن است که هنرجویانی تربيت شوند که قادر باشند علاوه بر كسب صلاحيتهاي فني، در محیطهاي شغلی؛ شايستگيهاي غيرفني همچون مسئوليتپذيري؛ ارتباط مؤثر ، كارگروهي، صداقت، امانتداري و ... را در زمان اجراي مهارتها تلفيق سازند.
انتهاي پيام