حجتالاسلام علي لطيفي رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با خبرگزاري ايسنا، گفت: مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتابهای درسی باشند و باید به گونهای برنامهریزی شود که بتوانند سطحهایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیازهای متنوع مناطق و تفاوتهای فردی دانشآموزان کار را پیش ببرند
به گزارش روابط عمومي سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ حجتالاسلام علي لطيفي رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با خبرگزاري ايسنا، با بیان اینکه وظیفه کمک به دانشآموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است، گفت: عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانشآموز متناسب با دوران رشدش تعامل کنند و به جای برنامههای کادربندی شده و یکسان برای همه، بر اساس شناخت و درک درست، با آنها تعامل مناسب داشته باشند اما چالش اصلی در مسائل تربیتی خاص دانشآموزان همانند بلوغ، کمبود نیروی تربیتی و مشاورهای توانمند است.
وی با بیان اینکه انتظارات گستردهای از آموزش و پرورش وجود دارد، افزود: باید فرآیند تقویت نیروهاي تربيتي پیگیری شود. تا جایی که بنده خبر دارم، طراحیهای خوبی در معاونت پرورشی در این زمینه انجام شده، لکن به حمایت مجموعههای خارج از آموزش و پرورش هم نیازمند است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه، تصريح كرد: در بخشهای مختلف آموزش و پرورش نيز از نظر کیفی، چالش نیروی انسانی وجود دارد، هرچند کارهای قابل تقدیری در این زمینه هم انجام شده است.
وي در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تغییرات کتب درسی گفت: یکی از ماموریتهای سازمان پژوهش در دوره جدید، تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است زیرا مطالبات و نیازهای جامعه فراتر از آن است که بتوان تنها با کتاب آنها را برآورده کرد و باید فرصتهای غنی یادگیری و تربیتی در قالب برنامهدرسی طراحی شود تا مدرسه به محیطی اثرگذار و تربیتی تبدیل شود.
لطيفي با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای سند تحول، چرخش از تمرکز صرف بر کتاب درسی به سمت برنامه درسی در مدرسه است، افزود: از آنجا که اقلیمها و بومهای متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد، باید چارچوبهایی تدوین کنیم که امکان بومیسازی بخشهایی از محتوا و تنوع در یادگیری فراهم شود.
وي با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتابهای درسی باشند و باید به گونهای برنامهریزی شود که بتوانند سطحهایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیازهای متنوع مناطق و تفاوتهای فردی دانشآموزان کار را پیش ببرند، ادامه داد: بر همین اساس، طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه» در نظر گرفته شده که قرار است به صورت آزمایشی در دوره اول ابتدایی و در چند مدرسه اجرا شود. در این طرح، نقش مدرسه به عنوان محور تصمیمگیری و اجرای برنامهها، ارتقاء یافته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح، «برنامه درسی مدرسهای»، «بستههای تربیت و یادگیری جدید» و «نظام پشتیبانی علمی از مدرسه» سه خدمت اساسی است که به مدرسه ارائه میشود عنوان کرد: هدف این است که در آغاز، به صورت آزمایشی محدود در پایه اول ابتدایی اجرا و نظارت و ارزشیابیهای مستمر نیز انجام شود زیرا دوره اول ابتدایی حساسترین دوره است.
وی با بیان اینکه یکی از کاستیهای فعلی، فاصله میان برنامه درسی قصدشده و برنامه درسی در صحنه اجرای واقعی است، اظهار کرد: دلیل این مسئله هم معمولا عدم توجه به نیازهای دانشآموز و مهمتر از آن، شکل نگرفتن فهم مشترک درباره اهداف و محتوای برنامه بین برنامهریز و عوامل مدرسه به خصوص معلم است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پايان، گفت: برای رفع این نقص، امسال برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی به صورت محدود در تعدادی از مدارسی خواهد بود که به صورت مستمر در طول سال ارتباط، پشتیبانی و رصد با آنها داشته باشیم.