حجتالاسلام علي لطيفي رئیس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشی در نشست تخصصي بررسي طرحواره تحول در برنامه درسي تا سطح مدرسه، گفت: در مهندسي يكپارچه جديد، راهنماي برنامه درسي ملي در سطح مدرسه، بستههاي تربيتي و يادگيري و نظام پشتيباني علمي، رصد و پايش، ارائه ميشود.
به گزارش روابط عمومي سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ حجتالاسلام علي لطيفي رئیس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشی در نشست تخصصي بررسي طرحواره تحول در برنامه درسي تا سطح مدرسه با حضور رحمت اله مرزوقی استاد تمام گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز و عضو شوراي عالي آموزش و پرورش، با اشاره به منويات مقام معظم رهبري مبني بر تحقق تحول در مدرسه، گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود يك برنامه جامع و مهندسي يكپارچه در حوزه برنامه درسي بوده است.
وي در ادامه اين نشست، افزود: اكنون در مدرسه صرفا كتاب درسي وجود داشته و برنامه درسي معنايي ندارد و عوامل صرفا مجري هستند نه مشاركت كننده، همچنين انعطاف و فهم مشترك نيز شكل نگرفته است، لذا در همين راستا و به منظور بهبود اين وضعيت، طراحي و اجراي طرحواره تحول در برنامه درسي تا سطح مدرسه در دستور كار قرار گرفت.
لطيفي با اشاره به مهندسي جديد صورتگرفته، تصريح كرد: در مهندسي يكپارچه جديد، راهنماي برنامه درسي ملي در سطح مدرسه، بستههاي تربيتي و يادگيري و نظام پشتيباني علمي، رصد و پايش، ارائه ميشود.
وي در اين نشست تخصصي، گفت: از جمله گامهاي مهمي كه در مهندسي جديد برداشته شده، تدوين هويت(ماموريت) دورههاي تحصيلي میباشد و به دنبال آن است که در هر دوره تحصيلي دانشآموز بايد چه مهارتهايي را كسب کند و به كدام اهداف باید برسد.
عضو شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاكيد بر ضرورت طراحي و تدوين شايستگيهاي پايه و عمومی، اظهار داشت: گام مهم ديگر در این مهندسی جدید، طراحي و تدوين شايستگيهاي پايه و عمومي نظام تربيت رسمي و عمومي است كه همه افراد جامعه نيازمند يادگيري آنها هستند و شامل هويت اسلامي- ايراني، ارتباط مسئولانه و موثر، خويشتنسازي و تفكر و تعقل میباشد.
وي در ادامه، افزود: اكنون و در شروع اجراييسازي اين طرحواره تحولي، از سال تحصيلي آينده، اجراي آزمايشي در تعدادي از مدارس و در پايه اول ابتدايي با رويكردهاي تلفيقي به ويژه در كتابهاي درسي آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در اشاره به برنامهريزی همهجانبه صورتگرفته در فرایند این پروژه، گفت: براي طراحي اين مهندسي جديد و آمادهسازي بسته آموزشي پایه اول ابتدايي، علاوه بر تيمهاي تخصصي كارشناسان اين سازمان، ۴ گروه بيروني شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبانشناسي و نويسندگان حوزه كودك و نوجوان، متخصصان هنري در بخش زيباشناسي و متخصصان تكنولوژي آموزشي به منظور بهرهبرداري از فناوري و رسانههاي آموزشي در اين مسير مشغول به فعاليت هستند.
وي در ادامه، افزود: در مسير اجراي آزمايشي اين طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامهريزي دقيق برای جلسات توجيهي و آموزشي معلمان، مديران مدارس، مديران مناطق آموزشي و اداراتكل مشاركتكننده انجام شده است.
لطيفي در پايان با اشاره به نقش والدين، تصريح كرد: توجه به نقش انجمن اولياء و مربيان و تلاش براي بهرهبرداري از اين ظرفيت به صورت ويژه در اين مرحله ديده شده است و در دستور كار قرار دارد.
همچنين در اين نشست، رحمت اله مرزوقی عضو شوراي عالي آموزش و پرورش به مباحث و مسائل تخصصي از جمله توجه به ضرورتهاي علمي و اجرايي در دوره آزمايشي، بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سيستم، توانمندسازی معلمان و مديران مدارس و نگاه به تربيت ديني به عنوان هسته اصلي برنامه تربيتي، اشاره نمود.