جستجو
شنبه 1404/09/15 ساعت 18:30
lead
flag
Main » تازه ها
  Property Type: تازه ها
ترتیب براساس:

جشن ملی، نه به کالای اسرائیلی و تجارت و ریاضی در مجلات دانش‌آموزی رشد دوره متوسطه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد نوجوان، رشد جوان، رشد هنرجو و رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، از گروه ماهنامه‌های ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در هفتمین شماره از سال تحصیلی جاری، که در فروردین 1403 به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان چاپ و منتشر کردند.  بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

رشد نوجوان

 

در فروردین 1403، روی جلد مجله رشد نوجوان تصویری از قدس شریف را با مضمون «این سرزمین پاره تن اسلام است» منتشر کرده است. این مجله همچنین از نوجوانان دعوت کرده تا با شناسایی محصولات اسرائیلی در پویش «نه به کالای اسرائیلی» شرکت کنند.

شهید سیدرضی موسوی از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه بود و بعد از حاج قاسم، عالی‌ترین مقام نظامی در آنجا محسوب می‌شد. چهارم دی‌ماه 1402 رژیم غاصب صهونیستی با شلیک سه موشک از آسمان جولان، او را به آرزوی خود رساند. به همین مناسبت مجله رشد نوجوان در بخش فرمانده من با مطلب «مدال افتخار اشک» زندگی این شهید بزرگوار را برای نوجوانان تشریح کرده است.

مناجات هفتمین شماره رشد نوجوان به موضوع دعاهای ماه مبارک رمضان پرداخته است. در این مطلب با عنوان «نجوای شبانه با دوست» دعاهای مستحب این ماه برای مخاطبان معرفی شده است.

رشد جوان

هفتمین شماره از مجله رشد جوان در فروردین 1403، در مطلبی با عنوان «صبر و شکیبایی» از این اصل اخلاقی و راه‌هایی برای صبور بودن را برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه تشریح کرده است.

طبیب جوان در این شماره از رشد جوان در مطلبی با عنوان «من عادت کرده‌ام» به بررسی مدیریت عادت‌های فردی و سبک زندگی نوجوانان و جوانان پرداخته و راه‌هایی را برای کسب عادت‌های خوب برای مخاطبان مجله ارائه کرده است.

«راهکارها و شیوه‌های بهبود و ارتقای تفکر» عنوان سبک زندگی در هفتمین شماره رشد جوان است که در شیوه‌‌های تقویت فکر و اموری که در تقویت حافظه مؤثرند را تشریح کرده است.

شاهد عینی رشد جوان نیز در مطلب «دانشگاهی که کلاس نمی‌گذارد» به معرفی دانشگاه‌های مجازی و فرصت‌ها و آسیب‌های این دانشگاه‌ها پرداخته است.

رشد هنرجو

بدانگاه این شماره از ماهنامه رشد هنرجو، به جشن ملی دوازدهم فروردین ماه پرداخته است. روزی که مردم پس از انقلاب برای تعیین حکومت به پای صندوق‌های رأی رفتند و به حکومت اسلامی رأی دادند. در این مطلب با عنوان «جشن ملی» گفت‌وگوی تعدادی از هنرجویان با معلمشان درباره این موضوع منتشر شده است. 

تاکنون برایتان سؤال شده که این هوش مصنوعی که توجه همه دنیا را به خود جلب کرده چیست و چگونه کار می‌کند؟ هفتمین شماره مجله رشد هنرجو در مطلبی با عنوان «طبیعت هوش مصنوعی» به این موضوع پرداخته است.

گفت‌وگو با یک مکانیک موفق، فناوری هسته‌ای، معرفی رشته نقشه‌کشی، معرفی چهار رشته سودآور، گفت‌وگو با برگزیدگان مسابقات روباتیک و هوش مصنوعی و... از دیگر مطالبی هستند که در هفتمین شماره از رشد هنرجو در فروردین 1403 منتشر شده‌اند.

رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه

«آیا تجربه خرید و فروش کالا و یا خدمات را داشته‌اید؟ آیا برای آینده شغلی خود کسب و کاری در حوزه تجارت را پیش‌بینی می‌کنید؟...» رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه در شماره فروردین 1403 خود، در مطلبی با عنوان «تجارت و ریاضی» ارتباط بین تجارت و ریاضی را برای دانش‌آموزان دوره متوطه اول تبیین کرده است.

«نمادها و علامت‌های ریاضی» عنوان مطلبی خواندنی در هفتمین شماره از رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه است که به بررسی منشأ پیدایش نمادها و علامت‌های ریاضی پرداخته است.

انتهای پیام

 
 

 

 



کاربرد فناوری در آموزش، نقش الگویی معلم و فراجهان و آموزش در مجلات عمومی بزرگسال رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و به نقل از  واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی، رشد فناوری آموزشی و رشد آموزش مشاور مدرسه، از گروه مجلات عمومی بزرگ‌سال، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در شماره‌های هفتم از سال تحصیلی جاری، که در فروردین 1403 به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به عید نوروز و ماه مبارک رمضان چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

رشد ابتدایی

در هفتمین شماره از  مجله رشد آموزش ابتدایی در فروردین 1403، به موضوع «کاربرد فناوری در آموزش و کلاس‌های درس» پرداخته شده است. این شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی به طور ویژه نگاهی به کارکرد رسانه‌ای فناوری دارد و از تجربه‌های معلمان دوره ابتدایی سراسر کشور نیز در تولید محتوای این شماره استفاده شده است.  

رشد معلم

مجله رشد معلم، در فروردین 1403، در مطلب «ضیافتگاه وصل» به تبیین آثار و برکات یک ماه بندگی و اطاعت الهی پرداخته است.

معلمان به عنوان الگوی رفتاری دانش‌آموزان در تربیت و پرورش اخلاقی آن‌ها نقش مهمی دارند. همچنین معلمان علاوه بر نقش الگویی، راهنما و هدایتگر هستند. راهنمایی نوعی جریان پیوسته و متوالی تربیت است که از پیش از دبستان آغاز می‌شود و در دوره‌های بعدی تربیت، با هدف تسهیل فرایند دستیابی متربیان به مرتبه‌ای از حیات طیبه، ادامه می‌یابد. هفتمین شماره مجله رشد معلم با نگاهی ویژه، به موضوع ایفای نقش الگویی معلم به عنوان زمینه ساز تغییر و تحول پرداخته است.

رشد مدیریت مدرسه

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نوآوری کلانی است که نیازمند برانگیزانندگی در کشش است. نگاه سلسله مراتبی و ابلاغ برنامه‌ها و سرازیر کردن آن‌ها از بالا به پایین به هاضمه مدرسه معقول نیست و نمی تواند گامی کارآمد و مؤثر در اجرایی شدن سند تحول در مدرسه به حساب آید. رشد مدیریت مدرسه در هفتمین شماره از این مجله در فروردین 1403 در مطلبی با عنوان «سازه‌‌های نرم» به موضوع اجرای سند تحول بنیادین در مدارس پرداخته است.

«دیگر مدیر لازم نداریم!» عنوان مطلبی است که در این شماره از رشد مدیریت مدرسه منتشر شده است. مدیریت آموزشی و به ویژه مدیریت مدرسه، از مجموعه‌ای مختصات و مهارت‌ها برخوردار است که باید به آن‌ها توجه شود. در این مقاله، مدیریت مدرسه در قالب پنج مدیریت دیگر نشان داده شده تا انسجام درونی و اهمیت هریک از آن‌ها برای مخاطبان مشخص شود.

همچنین ماهنامه رشد مدیریت مدرسه به منظور گردآوری تجربه‌ها و خاطره‌های مدیران، مربیان و معاونان مدرسه‌ها و همچنین کارشناسان آموزش و پرورش مسابقه‌ای را در دو بخش خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه «خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری» می‌توانند به هفتمین شماره رشد مدیریت مدرسه مراجعه نمایند.

رشد فناوری آموزشی

رشد فناوری آموزشی در هفتمین شماره خود در فروردین 1403، پرونده ویژه‌ای با عنوان «فراجهان و آموزش» منتشر کرده است. در مقدمه این پرونده آمده است: «فراجهان (متاورس)، نوعی فضای دیجیتال سه‌بعدی آمیخته با دنیای واقعی و دنیای مجازی است که به عنوان نوعی فرایند آموزش بالقوه برای آینده شناخته می‌شود...» در این پرونده به چیستی، چرایی و چگونگی فراجهان و چارچوب‌های فراجهان و مزایای آن در آموزش بررسی شده است.

رشد آموزش مشاور مدرسه

«جست‌وجوی هویت، هسته اساسی تربیت در سند تحول بنیادین» عنوان مقاله‌ای است که در هفتادمین شماره رشد آموزش مشاور مدرسه در بهار 1403 منتشر شده است. در این مقاله ضمن توجه به مبانی مرتبط با هویت بر اساس آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده، به مرور ابعاد هویت و ارائه راهکارهایی در مورد شکل‌گیری هویت سالم در نوجوانان پرداخته شده است.

صداقت و ثمرات شخصیتی آن، روایتی از تلاش برای بازسازی یک مدرسه روستایی، چالش‌های پیش روی فعالیت‌های مشاوره‌ای مدرسه‌ای، شاخص‌ها و مصداق‌های سلامت روان و... از دیگر مطالبی هستند که برای مشاوران، معلمان، دانشجومعلمان در این شماره از رشد آموزش مشاور مدرسه منتشر شده است.

انتهای پیام



سردار دل‌ها به دل می‌سپارمت

چهارمین شماره از ماهنامه‌های بزرگ‌سال عمومی رشد با نگاه ویژه به چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی منتشر شدند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي و به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی، رشد فناوری آموزشی و رشد مدرسه فردا ، از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال، كه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران توليد و منتشر مي‌کند. در شماره‌های چهارم از سال تحصيلي جاري، كه در دي‌ماه به دست مخاطبانشان رسيده‌اند، مطالبی با نگاه ویژه به سالگرد شهادت سيدالشهداي مدافعان حرم، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، و مزين‌ به نام سردار رشيد اسلام، چاپ و منتشر شده است.

بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

رشد معلم

«خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت، خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتی، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ـ‌که جانم فدای او باد ـ قرار دادی. پروردگارا! تو را سپاس که مرا با بهترین بندگانت در هم آمیختی و درک بوسه بر گونه‌های بهشتی آنان و استشمام بوی عطر الهی آنان را ـ یعنی مجاهدین و شهدای این راه ـ به من ارزانی داشتی...»

چهارمین شماره از مجله رشد معلم، در دی‌ماه 1402، به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در بخش مناسبت‌ها، بخش‌‌هایی از وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرده است.

رشد مدیریت مدرسه

«برای تقرب به درگاه الهی و عزتمند شدن نزد مردم، لزوماً نباید عالِم دهر بود و سالار بحر! معَنون بود و معمم؛ استاد بود و آموزگار؛ سپهبد بود و سرلشگر! بلکه تنها یک سرباز مخلص کافی است تا سپهبدها و سردارها، عالمان و زعیمان، سیاسیون و مذهبیون، دوست و دشمن، به احترام او قیام کنند و سر تعظیم فرود آورند. یادش بخیر، که به برکت شهادت حاج قاسم، بسیاری از آیات و نشانه‌های هستی در سرزمینمان معنی شدند و مردم مسلمان و وطن‌پرست ایرانی، کریمه‌‌های عزت و شرف، مردانگی، اخلاص، ایثار، توکل، شجاعت، بی‌نیازی، خاکی و مردمی بودن را در سردار دل‌ها یافتند و ضمیر خود را با اشک دیده شستند و سردار دل‌ها را به دل سپردند.»

این جملات بخشی از دل‌نوشته‌ای است با عنوان «سردار دل‌ها به دل می سپارمت» که در چهارمین شماره از رشد مدیریت مدرسه در دی‌ماه 1402  و به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شده است.

رشد آموزش ابتدایی

مجله رشد آموزش ابتدایی در چهارمین شماره خود در دی ماه 1402، به بهانه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در مطلبی با عنوان «مکتب سلیمانی، مکتب مقاومت»، شهید سلیمانی را تربیت ‌یافته مکتب اسلام ناب معرفی کرده که خود نیز انسان‌های زیادی را تربیت کرده بود.

رشد فناوری آموزشی

مجله رشد فناوری آموزشی در چهارمین شماره خود در دی ماه 1402، به بهانه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی صفحه سوم جلد، با تصویری از سپهبد قاسم سلیمانی و بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در منزل ایشان مزین شده است.

همچنین چهارمین شماره از رشد فناوری آموزشی به موضوع مدارس هیبریدی پرداخته است.

رشد مدرسه فردا

«سردار شهید سلیمانی تبلور ارزش‌های فرهنگی ایرانی و ایران بود ... دارای شجاعت و روحیه مقاومت بود؛ شجاعت و مقاومت جزو خصلت‌های ایرانی است.» این مطالب بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ  26/09/1399 هستند که در چهارمین شماره از مجله رشد مدرسه فردا در دی ماه 1402 به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی یادآوری شده‌اند.

همچنین چهارمین شماره از رشد مدرسه فردا به صورت ویژه‌نامه‌ای برای پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم های علمی،‌آموزشی و تربیتی رشد منتشر شده است.

رشد آموزش مشاور مدرسه

«در دین ذکر و دعا راهی برای کاهش غفلت است، اما در روان‌شناسی، شناخت‌درمانی مبتنی بر توجه و آگاهی و خیلی از رویکردهای درمانی دیگر برای کاهش غفلت به کار می‌روند. خداوند در آیات متفاوتی از قرآن مسلمانان را از غفلت نهی کرده . در حقیقت کردار ناشایست و انواع گناهان، آثار بدی روی حس تشخیص و قوه درک انسان می‌گذارند...» این‌ها بخشی از مطلبی با عنوان «دو راهی اوج و پستی» است که در آن به آثار روان‌شناختی نیایش پرداخته شده است. این مطلب در شصت‌وچهارمین شماره از رشد آموزش مشاور مدرسه در زمستان 1402 منتشر شده است.

نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

انتهاي پيام



پرونده پژوهش، مدارس هیبریدی و مدرسه کارآفرین در مجلات رشد بزرگسال عمومی

ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومي ویژه معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش‌و‌پرورش در آذر ۱۴۰2 منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سومین شماره از ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1403-1402 توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.

رشد آموزش ابتدایی

از آنجا که عمده برنامه درسی مدرسه در راستای حافظه‌محوری است و در نتیجه کار روی فکرپروری کاری دشوار است، سومین شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی به موضوع «تفکر و راه‌های پرورش آن و فکرورزی و تعقل» پرداخته است. معلمان محترم پس از مطالعه این شماره از رشد آموزش ابتدایی به این باور خواهند رسید که می‌توان با اندکی تغییر در روش یا محتوا، دانش‌آموزانی فکور بار بیاورند.

قصه خلاقیت، از انس تا ایمان، آموزش نسبت با تناسب با هنر برخال، اسرار پرسشگری، تأثیر تدریس فعال، پرسشگری پارسایی تفکر است و... از جمله مطالبی است که در رشد آموزش ابتدایی آذر 1402 منتشر شده است.

*رشد فناوری آموزشی

مدرسه هیبریدی اصطلاحی است که این روزها در دنیای تعلیم و تربیت شنیده می‌شود. سومین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در ماه آذر، به موضوع «مدارس هیبریدی» پرداخته است. در سومین شماره این مجله، ویژگی‌های مدارس هیبریدی، اهمیت این مدارس در ارتقای حرفه‌ای معلمان، مزایا و کاستی‌های یادگیری هیبریدی و... پاسخ داده شده است.

*رشد معلم

پژوهش یک مقوله چندوجهی است و می‌تواند همه ابعاد و ارکان مدرسه را تحت الشعاع قرار بدهد. رشد معلم با «پرونده پژوهش» در آذر 1402 به موضوع پژوهش و روایت‌پژوهی پرداخته است.

تجربه نگاری تأملی، پژوهش‌سرا پیشرو خلاقیت و ابتکار، روایتی از پژوهش در مدرسه‌ها، پژوهش عیار مدرسه و... از جمله مطالبی هستند که در سومین شماره رشد معلم منتشر شده‌اند.

رشد مدیریت مدرسه

فنون ارتباطی اگر در همه مسائل انسانی مهم است، در مدیریت اهمیت بیشتری دارد. از مدیر موفق انتظار می‌رود بتواند نه تنها ارتباط مؤثری با همه کارکنان داشته باشد، بلکه بتواند تعامل مفیدی بین مجموعه برقرار کند تا امور سازمان در مسیر درستی پیش رود. برخی نظریه‌های نوین مدیریت، موفقیت‌های هر سازمان را به میزان ارتباط‌های درست و مؤثر وابسته می‌دانند. رشد مدیریت مدرسه در ماه آذر در مطلبی با عنوان «مدیریت روابط در مدرسه» به انواع ارتباط‌ها در مدرسه و نقش تنظیم‌گرانه مدیر پرداخته است.

آموزه‌های رهبری در مدارس پیشران، لایه‌های فرهنگ سازمانی مدرسه، گره سردرگم اصول، ساختمان یاددهنده، کیفیت‌گرایی در مدرسه‌داری و... از دیگر مطالبی هستند که در سومین شماره رشد مدیریت مدرسه در آذر 1402 منتشر شده‌اند.

*رشد مدرسه فردا

از آنجا که کارآفرینی در سال‌های اخیر به موضوعی مهم در عرصه‌‌های علمی و آموزشی تبدیل شده است، ماهنامه رشد مدرسه فردا در سومین شماره این مجله به موضوع «کارآفرینی در مدارس ایران» پرداخته است.

وقتی بچه‌ها شرکت تأسیس می‌کنند، راه‌های بهره‌گیری از هوش مالی، به سوی مدرسه کارآفرین، شغل‌های آزاد دیجیتال، لغزش‌های مالی، به سوی حرفه دلخواه، تبدیل درآمد به ثروت و... از مطالبی هستند که در سومین شماره رشد مدرسه فردا در آذر 1402 منتشر شده‌اند.

* نسخه چاپی ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومي در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

انتهاي پيام



پرونده ویژه نسل z در دومین شماره از ماهنامه‌های بزرگسال عمومی

ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومي ویژه معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش‌و‌پرورش در آبان ۱۴۰2 منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی دومین شماره از ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1403-1402 توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.

رشد آموزش ابتدایی

دومین شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، به موضوع «عدالت آموزشی با دیدگاه برقراری فرصت برابر آموزشی با نگاه به استعدادهای متفاوت دانش آموزان» پرداخته است. در راستای تعاملی بودن اين نشريه، محتواهایی تکمیلی نيز به صورت رمزینه در رشد آموزش ابتدایی منتشر شده است.

آموزش فردی، خویش باوری، کلاس من کلاس ما، دستگیری روان و... از جمله مطالبی است که در رشد آموزش ابتدایی آبان 1402 منتشر شده است.

*رشد فناوری آموزشی

نسل زد یا نسل نت به افرادی گفته می‌شود که بین سال‌های 1375 تا 1390 متولد شده‌اند. این نسل از همان ابتدای کودکی پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند را دیده‌اند. برای این نسل ویژگی‌هایی متصور است که به نظر می‌رسد معلمان برای ارتباط بهتر با افراد این نسل باید این ویژگی‌ها را بشناسند. دومین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در ماه آبان، به موضوع نسل زد پرداخته است. در این مجله این نسل، خصوصیات و ویژگی‌هایشان و نوع نگاهشان به جهان بررسی شده و به سؤالاتی در خصوص اینکه مدرسه و معلم چه جایگاهی در ذهنشان دارند، و... پاسخ داده شده است.

*رشد مدرسه فردا

از آنجا که یکی از شاخص‌های کیفی نهادهای تربیتی آموزشی قوی، توانمندی آن‌ها در برگزاری مؤثر انواع اردوها است، ماهنامه رشد مدرسه فردا در دومین شماره این مجله به موضوع اردو در مدارس ایران پرداخته است.

اردو باید زنده شود، اردو مشق مهارت‌های زندگی، حاشیه‌های اردو، آشنایی با برنامه‌های کاربردی طبیعت‌گردی، اساس و اسباب اردو و... از مطالبی هستند که در دومین شماره رشد مدرسه فردا در آبان 1402 منتشر شده‌اند.

*رشد معلم

رشد معلم در مطلبی با عنوان زنده باد نام و یاد شهدای مدافع سلامت، حضرت زینب (س) را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده است. در این مطلب عبادت، صبر، استقامت، علم و سخنوری، تعلیم و تفسیر قرآن و مقام وصایت و نیابت از به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زینب (س) برشمرده شده‌اند

 

شناخت ویژگی‌های نسل جدید و برنامه‌ریزی مناسب برای تربیت آن‌ها یکی از رسالت‌های مهم مدرسه است.  به دلیل اهمیت این موضوع در شماره آبان‌ماه  رشد معلم پرونده ویژه‌ای با عنوان هویت‌یابی منتشر شده است. در این پرونده در گفت‌وگو با معلمان و مدیریت دبیرستان یاس نبی (س) منطقه 6 تهران، ویژگی‌های نسل جدید از نظر فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی بررسی شده است. همچنین نحوه تعامل با نسل z در فضای مجازی و شناسایی استعدادهای دانش آموزان برای هدایت شغلی نیز از دیگر مطالبی هستند که در این پرونده به ‌آن‌ها پرداخته شده است.

هوش مصنوعی و آینده آموزش، کلیدهای موفقیت در ارتباط با دانش‌آموزان، ارزشیابی 360 درجه و... از جمله مطالبی هستند که در این شماره از رشد معلم برای مخاطبان منتشر شده‌اند.

*رشد مدیریت مدرسه

ادب آموزش و ادب رهبری در یادگیری دانش‌آموز و اطمینان از پیشرفت، تعالی و کرامت انسانی اوست. این رویکرد مهم باید در اولویت برنامه توسعه آموزش و پرورش و فرایند اجرای سند تحول و اسناد بالادستی باشد. رشد مدیریت مدرسه در ماه‌آبان در حوزه مهارت‌های مدیریتی، مطلبی با عنوان «آداب و ادب برنامه‌ریزی در مدرسه» با هدف تبیین جایگاه ادب در برنامه راهبردی مدرسه را منتشر کرده است.

مدیریت پذیری، ظرفیت والدین، رهبری آموزشی جنبه تعالی یافته مدیریت آموزشی، ده اصل کیفیت، مدیریت تعارض و... از دیگر مطالبی هستند که در دومین شماره رشد مدیریت مدرسه در آبان 1402 منتشر شده‌اند.

* نسخه چاپی ماهنامه‌های رشد بزرگسال عمومي در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.



انتشار مجلات رشد دانش‌آموزي با نگاهی ویژه به روز پرستار

دومین شماره از ماهنامه‌های رشد دانش‌آموزي با نگاه ویژه به ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و روز دانش‌آموز در آبان 1402 منتشر شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اولین شماره از ماهنامه‌های آموزشی و تربیتی رشد در دو گروه مجلات دانش‌آموزي دوره ابتدايي و مجلات دانش‌آموزي دوره متوسطه به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در دومین ماه از سال تحصیلی 1403-1402 توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.

مجلات رشد دانش‌آموزي؛ دوره ابتدايي

قصه‌های دیدنی در دومین شماره از رشد کودک در آبان 1402،  با عنوان «نام آسمانی» منتشر شده است. در این قصه دیدنی كودكان پيش‌دبستاني و دانش‌آموزان پايه اول با وجه تسمیه حضرت زینب (س) آشنا می‌شوند.

*رشد نوآموز در آبان 1402 با شعر‌ها و داستان‌هایی با محوریت روز پرستار به استقبال ولادت حضرت زینب (س) رفته است. در بخش بزرگان نیک، داستانی با عنوان «آواز دسته‌جمعی» برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی منتشر شده است. این قصه درباره دختری است که مادربزرگش در بیمارستان بستری شده و این موضوع باعث آشنایی او با پرستار بخش و ماجراهایی خواندنی می‌شود.

*در دومین شماره از رشد دانش‌آموز داستانی با عنوان «طاهره، باهوش و مهربان» برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم منتشر شده است. این داستان خواندنی و جذاب درباره زندگی بانویی کارآفرین است که هم در زندگی اجتماعی و هم در زندگی شخصی‌اش موفق و مورد احترام همه افراد می‌باشد.

مجلات رشد دانش‌آموزي؛ دوره متوسطه

در رسم زندگی دومین شماره رشد نوجوان در آبان 1402 موضوع حجاب و لزوم حفظ آن در مطلبی با عنوان «حریم امن» منتشر شده است. نویسنده در این مطلب به موضوع تفاوت‌های حجاب زنان و مردان پرداخته است.

در بخش فرمانده من، رشد نوجوان به زندگي شهيد علی امرایی (حسین ذاکر)، از نیروهای مستشاری سپاه در سوریه پرداخته و نوجوانان را با فرازهايي از زندگي اين شهيد بزرگوار آشنا كرده است.

*رشد جوان در بخش چراغ راه به موضوع میانه‌روی پرداخته و دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم را با معیارهای میانه‌روی آشنا كرده است. در بخش طبیب جوان، به همراه مخاطبان مجله موضوع سلامت روان بررسی شده است.

معرفی دانشگاه الزهرا، چگونه مطالعه کنیم، نیروی گرانش صفر در فضا، بازار در مشت تو، ارتباط با مشتری و... از دیگر مطالب خواندنی در دومين شماره رشد جوان هستند.

رشد هنرجو در ماه آبان در مطلب «هنرجو قالی‌باف است» به موضوع امید و انگیزه برای آینده و پیشرفت ایران پرداخته است.  نوشتن کدهای پایتون، سواد دیجیتال، چاله بزرگ کار و کاسبی، سامانه عامل عزت نفس، کارتن کارتن سود، نقش فرش، چگونه شغلم را انتخاب کنم  و... از ديگر مطالبي هستند كه در دومین شماره رشد هنرجو در آبان 1402 منتشر شده‌اند.

رشد برهان رياضي دوره متوسطه اول، در بخش سخن سردبير ضمن اشاره به روز دانش‌آموز از مخاطبان خود دعوت کرده تا مقالات و مطالب خود را برای این مجله ارسال کنند و راهکارهایی را نیز براي نوشتن مقاله به دانش‌آموزان توصیه كرده است.

مفهوم‌هاي هندسي و حل مسئله، خطاهای فراگیر در محاسبات ریاضی، الگویابی در شکل‌های هندسی، بیمه و ریاضی و... از ديگر مطلبي هستند كه در دومین شماره رشد برهان رياضي دوره متوسطه اول منتشر شده‌اند.

نسخه چاپی ماهنامه‌های دانش‌آموزی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.



ساحت‌ تربیتی علمی و فناورانه در رشد آموزش شیمی

جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش شیمی به موضوع شیمی و ساحت تربیتی علمی و فناورانه پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌ونهمین شماره این فصلنامه مطالبی با محوریت آموزش زمینه محور در حوزه‌های برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.

تحولات روزافزون در حوزه‌های مربوط به علم و فناوری، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران آموزشی را بر آن داشته است که درباره کیفیت مطلوب نظام یاددهی ـ یادگیری ساحت تربیتی علمی و فناورانه بیندیشند و این ساحت را به یکی از عرصه‌های پربار عمل و اندیشه تبدیل کنند. به همین جهت رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره خود به موضوع «شیمی و ساحت تربیتی علمی و فناورانه» پرداخته است. در این مطلب هدف غایی در ساحت تربیتی علمی و فناورانه، توانمندی بهره‌برداری از تجربه‌های علمی و روش علمی در زندگی انسان ذکر شده است.

طراحی آموزشی مهم‌ترین اقدام در فرایند یاددهی ـ یادگیری در حوزه شیمی و برنامه درسی است. طرح آموزشی مجموعه‌ای از فعالیت‌های یاددهی ـ یادگیری است که به منظور تحقق هدف‌های آموزشی طراحی و پیشنهاد می‌شوند. طراحی آموزشی فرایندی پویاست که مؤلفه‌هایی از جمله دانش‌آموز، معلم، مدیر و محیط یادگیری دارد که هر یک در رسیدن به هدف‌های آموزشی نقش کلیدی دارند. رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره در مقاله‌ای با عنوان «طراحی آموزشی، مهم‌ترین اقدام در فرایند یاددهی ـ یادگیری» به ویژگی‌های طراحی‌های آموزشی اثربخش پرداخته و مراحل انجام یک طراحی آموزشی را برای مخاطبان تشریح کرده است.

اصلاحات آموزش شیمی در بسیاری از کشورها در حال انجام است. دلیل مهم برای این اصلاح، نارضایتی فزاینده از جایگاه بسیاری از برنامه‌های درسی شیمی است. استفاده از زمینه‌های معنادار برای آموزش و یادگیری شیمی راهکار مناسبی برای از بین بردن انزوای برنامه آموزشی فعلی است. رشد آموزش شیمی در پاییز 1402 در مقاله‌ای با عنوان «کیفیت‌بخشی به آموزش زمینه‌محور شیمی» به برخی شرایط مهم بهبود آموزش شیمی مبتنی بر زمینه پرداخته است. در این مقاله درخصوص پیدایش زمینه‌‌ها، رویکردها و کارکردهای آموزشی زمینه‌ها و تأثیر رویکردهای زمینه‌محور بحث شده است.

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطالب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: آموزش شیمی در قرن 21، چالش‌ها و فرصت‌ها؛ آموزش گرما‌شیمی با رویکرد روایت‌پژوهی؛ آموزش شیمی محاسباتی از طریق گازها؛ تعادل شیمیایی و کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان؛ شرح احوال استاد دکتر سیدمحمد بلورچیان؛ چیستی فلسفه شیمی؛ تنوع خواص نیمه‌رساناها؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان خراسان رضوی؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان بوشهر؛ شیمی تالاب‌ها؛ بررسی و ساخت کرم‌های گیاهی دارویی؛ فسفر زیاد، خوب یا بد؟ و تازه‌های شیمی را می‌خوانند.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

کلیدواژه‌ها: مجلات رشد،رشد آموزش شیمی، ساحت های تربیتی، برنامه درسی زمینه محور،آموزش شیمی،



نواندیشی در شناخت و توسعه مفهومی برنامه درسی نال

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،  برنامه درسی نال مهمترین مفهوم در رشته برنامه درسی است که اولین بار به وسیله آیزنر (1979) مطرح گردید. آیزنر بر حذفیات برنامه درسی به عنوان برنامه درسی نال تاکید داشته و بقیه ابعاد آن را نادیده گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی ماهیت برنامه درسی نال، انواع، ابعاد، سطوح، و پیامدهای آن با استفاده از روش اسناد پژوهی، مطالعه و تحلیل پژوهش های انجام شده در این حوزه است. نتایج این پژوهش نشان داد برنامه درسی نال مفهومی فراتر از برنامه درسی نال مدنظر آیزنر (برنامه درسی محذوف) است و علاوه بر حذفیات برنامه درسی، شامل مواردی است که با حضور خود در برنامه درسی، نقایصی را در تعلیم و تربیت فراگیران ایجاد می کند. بر این اساس، هفت نوع برنامه درسی نال: «مغفول، محذوف، منسوخ، محرف، عقیم، مفرط و ممنوعه» شناسایی شد که به شکل عمدی یا غیرعمدی در زمان طراحی، اجرا و یا آموخته شدن برنامه درسی رخ داده و موجب بروز نقص در جریان یادگیری فراگیران شده که اثرات و پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی را برجای می گذارند.

نویسند گان: پریسا زارع، رحمت الله مرزوقی

فصلنامه مطالعات برنامه درسي: سال هيجدهم، ش. 69،  تابستان 1402 ، ص. 68-37

https://www.jcsicsa.ir/issue_23162_24206.html

 

کلید واژه: نواندیشی، برنامه درسی، برنامه درسی نال



بررسی نقش و جایگاه آموزش و پروش در گفتمان سازی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه آموزش و پرورش در گفتمان­ سازی ارزش ها و آرمان ­های انقلاب اسلامی است.

این پژوهش با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون، پژوهش­های صورت گرفته و همچنین اسناد و تحقیقات انجام شده در این حوزه پرداخته است. لذا پژوهش حاضر نیز سعی در پر رنگ کردن نقش و جایگاه آموزش و پرورش در گفتمان­ سازی ارزش ­ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی داشته است، نتایج پژوهش حاضر نشان می­ دهد که نمی­توان نقش آموزش و پرورش را در معرفی ارزش­ ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی نادیده گرفت؛ ولیکن در طی این چهل سال از گذشت انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش در برنامه های تربیتی و آموزشی خود نتوانسته به نحو مطلوب ارزش ­ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی را به دانش ­آموزان منتقل کرده و در گفتمان سازی آن موفق باشد، لذا برنامه ها و فعالیت های پرورشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش از حیث توجه به آموزه ­های اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان­ سازی آن نیازمند تجدید نظر و اصلاح می­باشد.

نویسندگان: سید ابوالفضل موسوی‌زاده، اسماعیل قاسمی، سید محمدرضا موسوی

فصلنامه پژوهش هاي انقلاب اسلامي: دوره 12، ش.2 ، پیاپی 45، شهریور 1402 

https://www.roir.ir/issue_24684_24736.html

کلید واژه: آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی، انقلاب اسلامی ،گفتمان سازی



روان‌شناسي يادگيري و طراحي ساختمان مدارس ابتدايي

فصلنامه رشد آموزش هنر در جديدترين شماره خود به بررسی طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی یادگیری پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش هنر از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در بخش «هنر گام دومی»، مطلبی با عنوان انتقاد کن ولی راه حل بده به بررسی اخلاق هنرمندانه در مسیر رشد و سعادت جامعه متعهد پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «اگر بپذیریم که انسان برای رشد کردن آفریده شده و ذره‌ذره و گام به گام در حال بزرگ شدن است، پس هر بنی‌بشری روی این کره خاکی، نسبت به رشد خود و جامعه‌اش مسئول است. آن موقع بحث چیستی، چرایی و چگونگی این مسئولیت پیش می آید. سنگین‌ترین بارها بر دوش انسان و اساسی‌ترین رسالت‌های انبیا هم اگر با رنگ و بوی هنری عرضه نشوند بر دل نمی‌نشینند و روی زمین می‌مانند.»

در بخش «انسان، محیط و زندگی» طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی را بررسی شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «مدرسه‌ها تنها برای یادگیری و آموختن نظریه‌‌ها و عقاید نیستند؛ بلکه در فهم و ادراک هر چیز، به ویژه مناسبت‌ها و روابط بین انسان و اجتماع و طبیعت نیز نقش ایفا می‌کنند. پس این سوال که «‌آیا رابطه بین طراحی فضاهای آموزشی با میزان یادگیری در این فضاها وجود دارد؟» می‌تواند این فرضیه را دنبال داشته باشد که ساخت مدرسه به عنوان یک سلول جدا از اجتماع باید به کلی کنار گذاشته شود و همه کسانی که به طراحی فضاهای آموزشی می‌پردازند به مدرسه یا آموزشگاه به عنوان سازه‌ای درون جامعه و در پیوند با آن نگاه کنند.» بر این اساس، تحقیقی با عنوان یادگیری و طراحی با هدف تحلیلی بر نظریه‌های روان‌شناختی در مواجهه با رویکردهای معماری مدرسه‌ها و تقویت نقش این فضاها در یادگیری و آموزش دانش‌آموزان در جدیدترین شماره رشد آموزش هنر منتشر شده است.

شكل پوشاك و تنوع آن در كم و زيادي يا بلندي و كوتاهي، تابع وضعيت اقليمي هر سرزمين است. بر همين اساس، در فلات ايران انواع پوشاك وجود دارند كه در كمتر سرزميني شبيه آن موجود است. كشور ما با داشتن بيش از 300 نوع پوشاك مردانه و زنانه سرمايه‌اي كم نظير دارد. يك نگاه كلي به پهنه اين سرزمين روشن مي‌كند مردم اين مرز و بوم تا چه حد در توليد پوشاك سليقه به خرج داده‌اند.

در اين شماره از رشد هنر و در حوزه «جغرافياي هنر» در مطلبي با عنوان سفر در حوالي گيل، استان گيلان به عنوان نمونه بررسي شده است. در اين مطلب مردم‌شناسي، جغرافياي تاريخي، پوشاك، الگوهاي لباس زنان و مردان، صنايع دستي و نقوش سنتي استان گيلان بررسي شده‌اند.

اندر احوالات ایام تابستان و آموزش هنر به دانش‌آموزان؛ بررسی نقش هنرمندانه مشاوران مدرسه‌ها؛ بررسی حسن‌ وضع در سوره حمد؛ جهان‌وطنی و آفرینش‌های هنری؛ نمایش آپارتمانی؛ ماجرای 6 کوچولو؛ واضح صحبت کنیم؛  مصاحبه با «مرضیه قاسم‌پور بروجنی» و «جمال عرب‌زاده»؛ بررسی هنرهای آوایی در روزهـای محـرم؛ مصاحبه با مریم کاظمی؛ جستاری در فرهنگ ایرانی، تاریخ و پوشاک منطقه گیلان؛ تحلیل رابطه بین روش‌های آموزش درس فرهنگ و هنر به فرزندان خانواده‌ها و تفکر انتقادی در شهرستان دهلران؛ بررسی معماری خلاقانه و ارزشمند مدرسه نور مبین شهر دامغان؛ بررسی طراحی و ساخت سالن ورزشی نور مبین برای دانش‌آموزان شهر بسطام؛ طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روا‌‌‌ن‌شناسی یادگیری؛ اولین جشنواره هنری سمپاد در کشور؛ تحلیل و بررسی ده عکس اثرگذار عاشورایی که این روزها باید دید؛ ده پوستر از ایران؛ هنر شیعی در ده پرده؛ رویدادنگاری عکاسی در ایران؛ معرفی کتاب و دوچرخه سرگی از دیگر مطالبی هستند که در شصت‌وپنجمين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش هنر براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا  را انتخاب کنید.


صفحه 1 از 4ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  بعدی   انتها   
قبل از هر كاري شما مي بايست تنظيمات ماژول را پيكربندي نماييد.